Oštrenje na ovaj način
- Hornbeam
- Pred-majstorsko zvanje
- Posts: 245
- Joined: 15 Dec 2013 21:29
- Location: Bosna i Hercegovina, Tuzla
Oštrenje na ovaj način
https://www.youtube.com/watch?v=UbAo4RpM7oM
Da bi rende moglo da funkcioniše ne mora se ići dalje od 250 granulacije.
Da li je 250 pregrubo.
Na ovom video se pokazuje da je dovoljno naoštriti rende sa do 250 granulacije.
Da bi rende moglo da funkcioniše ne mora se ići dalje od 250 granulacije.
Da li je 250 pregrubo.
Na ovom video se pokazuje da je dovoljno naoštriti rende sa do 250 granulacije.
Last edited by Hornbeam on 05 Feb 2015 23:28, edited 1 time in total.
Sve ima svoj vijek trajanja.
Taj deda ga malo tupi i folira se s vremena na vreme.
Ima dobrih fazona, al isto tako i poluinformacija.
Pazi, nista ne mora. Sve zavisi sta hoces da postignes i odnos truda na jednom i drugom mestu.
Rende ce lakse seci i davati cistiju povrsinu ako ga ostris sa finijom granulacijom. Naravno to traje nesto duze.
Ako hoces na brzinu da odeljes camovu krovnu gredu, da ne bude "dlakava" stvarno nema smisla da teras ostricu do perfekcije.
Al ako treba da izvuces finale na povrsini stola od usukanog tvrdog drveta, i te kako ima smisla imati najbolju ostricu koju mozes da postignes.
Slicnu pricu je ispalio i za dleto, pa onda na drugom klipu ostri dleto na ekstra finom kamenu.
Kod klipa sa ostrenjem testere, malo je zaboravio da kaze da kad zakosis ledja zubima, oni ce se teze tupiti, al ce zato i secenje biti teze.
Metod sa drzanjem turpije iz ruke, cisto oslanjanjem na postojece zube, radi samo kad imas testeru koja je prethodno dobro naostrena, i pored toga vremenom dovodi do sve manjeg i manjeg grudnog ugla. Izuzev ako si bas majstor u tom poslu, i imas vec izgradjen osecaj, al ovakvi klipovi nisu namenjeni majstorima.
Najobicnija dascica nataknuta na vrh turpije da ti daje uvek isti ugao ce bilo kome, a narocito nekome ko tek pocinje pomoci da to izbegne.
Ima dobrih fazona, al isto tako i poluinformacija.
Pazi, nista ne mora. Sve zavisi sta hoces da postignes i odnos truda na jednom i drugom mestu.
Rende ce lakse seci i davati cistiju povrsinu ako ga ostris sa finijom granulacijom. Naravno to traje nesto duze.
Ako hoces na brzinu da odeljes camovu krovnu gredu, da ne bude "dlakava" stvarno nema smisla da teras ostricu do perfekcije.
Al ako treba da izvuces finale na povrsini stola od usukanog tvrdog drveta, i te kako ima smisla imati najbolju ostricu koju mozes da postignes.
Slicnu pricu je ispalio i za dleto, pa onda na drugom klipu ostri dleto na ekstra finom kamenu.
Kod klipa sa ostrenjem testere, malo je zaboravio da kaze da kad zakosis ledja zubima, oni ce se teze tupiti, al ce zato i secenje biti teze.
Metod sa drzanjem turpije iz ruke, cisto oslanjanjem na postojece zube, radi samo kad imas testeru koja je prethodno dobro naostrena, i pored toga vremenom dovodi do sve manjeg i manjeg grudnog ugla. Izuzev ako si bas majstor u tom poslu, i imas vec izgradjen osecaj, al ovakvi klipovi nisu namenjeni majstorima.
Najobicnija dascica nataknuta na vrh turpije da ti daje uvek isti ugao ce bilo kome, a narocito nekome ko tek pocinje pomoci da to izbegne.
Moze se seci testerom za opstetehnicko ali je zamorno. Ram te testere je suvise dugacak pa kad zakreces testeru levo - desno moras jako da stezes drsku testere. Ta testera je predvidjena da materijal koji se sece bude horizontalno a kod lastinog repa, kada stenes dasku u stegu, materijal je vertikalno. Postoje takve testere sa plicim ramom, koriste ih recimo juveliri i zlatari.
Kako kazu nasi stari: "Bolje znati mnogo i cesto, nego ne znati nista, povremeno nikad, kojekude..."
Najbolji nacin za secenje lastinih repova je upravo ramovksa "zlatarska" testerica. Coping saw nije najsrecnije resenje, posto je kod nje testera deblja od sirine reza ozbiljne testere za lastine repove, pa je pravi problem uvesti je do mesta na kome treba da sece.
Naravno, obicna testerica koja se koristila po skolama i nije bas za tu nemenu. Ram joj je relativno slab, i ne moze da testericu drzi zategnutom onoliko koliko treba, pa sam rez nije prav, i mora da bude dlaeko od dna lastinog repa. Malo bolje resenje su zlatarske testere kod kojih se podesava razmak izmedju tacaka za pricvrscivanje testere, imaju poprilicno cvrsci ram. Najbolji izbor je Knew concepts ramovska testerica, koji ima resetkasti ram, zakretanje testere do 45 stepeni od pravog polozaja, i koja moze da znatno vise zategne testericu. Evo slike moje, kada sam je nabavio bacio sam sve ostale.

Sa ovim testerama nema nikakvog problema sa horizontalnim secenjem, i zakretanjem rama, posto im je tezina zanemarljiva. Postoji i vezija kod koje je dubina rama 7.5 cm, ali je meni bila prkratka, posto je koristim i za druge stvari osim lastinih repova.
Ni same testerice nisu bas kao one za oto. Trenutno najbolji izbor su Pegasus testerice, koje se prave u preko 60 varijanti, razlicitih po broju i rasporedu zuba, a predvidjene su za secenje drveta od debljie nekoliko milimetara do debljin od nekih 30mm.
Jedini problem sa ovom testerom je sto dobra kosta posteno. No, daleko je brza od rada samo dletom.
Naravno, obicna testerica koja se koristila po skolama i nije bas za tu nemenu. Ram joj je relativno slab, i ne moze da testericu drzi zategnutom onoliko koliko treba, pa sam rez nije prav, i mora da bude dlaeko od dna lastinog repa. Malo bolje resenje su zlatarske testere kod kojih se podesava razmak izmedju tacaka za pricvrscivanje testere, imaju poprilicno cvrsci ram. Najbolji izbor je Knew concepts ramovska testerica, koji ima resetkasti ram, zakretanje testere do 45 stepeni od pravog polozaja, i koja moze da znatno vise zategne testericu. Evo slike moje, kada sam je nabavio bacio sam sve ostale.

Sa ovim testerama nema nikakvog problema sa horizontalnim secenjem, i zakretanjem rama, posto im je tezina zanemarljiva. Postoji i vezija kod koje je dubina rama 7.5 cm, ali je meni bila prkratka, posto je koristim i za druge stvari osim lastinih repova.
Ni same testerice nisu bas kao one za oto. Trenutno najbolji izbor su Pegasus testerice, koje se prave u preko 60 varijanti, razlicitih po broju i rasporedu zuba, a predvidjene su za secenje drveta od debljie nekoliko milimetara do debljin od nekih 30mm.
Jedini problem sa ovom testerom je sto dobra kosta posteno. No, daleko je brza od rada samo dletom.
Last edited by BR on 06 Feb 2015 14:59, edited 1 time in total.
- peradetlic
- Majstor majstora
- Posts: 912
- Joined: 06 Mar 2009 20:50
- Location: Baranda-Ils
- Contact:
- Hornbeam
- Pred-majstorsko zvanje
- Posts: 245
- Joined: 15 Dec 2013 21:29
- Location: Bosna i Hercegovina, Tuzla
Dlijeto treba biti dobro oštro da bi se moglo sa njime strugati (parring) i jedno dlijeto se ne može koristiti za parring ako se udara maljem.
Da li se dlijeta i noževi od renda mogu oštriti običnim bench grinderom?
Da li se dlijeta i noževi od renda mogu oštriti običnim bench grinderom?
Last edited by Hornbeam on 06 Feb 2015 19:54, edited 1 time in total.
Sve ima svoj vijek trajanja.
Ovaj... ako ti brani da dasku postavis horizontalno?velja wrote:...
Ta testera je predvidjena da materijal koji se sece bude horizontalno a kod lastinog repa, kada stenes dasku u stegu, materijal je vertikalno...
Verovao ili ne, i ja sam se "upecao" na to, al stanes pa pomislis... a sto ja ovo radim ovako

@Hornbeam Manje vise svako secivo se inicijalno ostri na tocilu. Tu mu dajes oblik ostrice. Finalnu ostricu posle toga izvlacis kamenom.
E sad, obicno tocilo ima veoma veliki broj obrtaja i ako nisi pazljiv, cas posla spalis secivo, to jest pregrejes ga i to naravno bas na najtenjem delu, tamo gde treba da sece. Plus, treba dosta vezbe da bi se na tocilu ostrilo iz ruke.
Uz odgovarajuci sablon, mogu da se oba problema svedu na minimum. Pogledaj: viewtopic.php?id=3682
Postoje posebna tocila za ostrenje, koja se okrecu mnogo sporije (reda 100 i manje obrtaja u minutu), hlade se vodom, i namenjena su bas za ostrenje. Samo nisu jeftina. Proguglaj recimo Teormek.
@ peradetlic
Kolike su ti te testerice za scroll? Ja sam juce pazario proxonove, i stvarno lepo seku (varijantu bez klincica, posto njihova prima obe verzije)?
Danas sam njima seckao ovo:

Sunce ti poljubim, kako je grab tvrd. Kad predjem na deo koji je od sljive (koja uopste nije mekana), ko da sece samo

Definitivno moram da remontujem jedan rasturen scroll koji mi stoji vec n godina. Odvali me levo rame (ruka kojom drzim obradak).
Ne brani niko, 'fala Bogu, nego za secenje pravih delova koristis neku drugu testeru, tipa gent's saw ili tenon saw ili dovetail saw, ko sta ima a onda moras da vadis iz stege pa da pricvrscijes horizontalno da bi radio sa ramom i tetericom a to pak nije pozicija za zavrsetak sa dletom . Svakako, primedba je na mestu, ja sam mnogo u zivotu isekao "ramom i testericom" (tako se u moje vreme to nazivalo) sto sper ploce sto vitroplasta i pertinaksa, ali savet od starijeg kolege uvek prihvatam, narocito kad vidim da koristi podmaz spolja parafin iznutra pivo, kao da smo isli u isto odeljenje. Stara skola - sta ces?! :buga::buga:mbole wrote:Ovaj... ako ti brani da dasku postavis horizontalno?velja wrote:...
Ta testera je predvidjena da materijal koji se sece bude horizontalno a kod lastinog repa, kada stenes dasku u stegu, materijal je vertikalno...
Last edited by velja on 07 Feb 2015 10:55, edited 1 time in total.
Kako kazu nasi stari: "Bolje znati mnogo i cesto, nego ne znati nista, povremeno nikad, kojekude..."
Veljo, pre rada dletom ionako moras da izvadis tu dasku iz stege. Postoje samo sva pravilna polozaja za ravnaje dletom o oba ni au ista kao poloAji za secwnjw. Jedan je da stavis dasku horizontalno na tezgu a drugi ako se paruje je sano u moxon stegi tako sa je donja ivica lastinog repa tacno na gornjoj ivici moxon stege tako da moze da je koristis kao vodjicu.
Preciznost svakog lastinog repa je u detaljima.
Preciznost svakog lastinog repa je u detaljima.
Ova tvoja je 3" ?BR wrote:Najbolji nacin za secenje lastinih repova je upravo ramovksa "zlatarska" testerica. Coping saw nije najsrecnije resenje, posto je kod nje testera deblja od sirine reza ozbiljne testere za lastine repove, pa je pravi problem uvesti je do mesta na kome treba da sece.
Naravno, obicna testerica koja se koristila po skolama i nije bas za tu nemenu. Ram joj je relativno slab, i ne moze da testericu drzi zategnutom onoliko koliko treba, pa sam rez nije prav, i mora da bude dlaeko od dna lastinog repa. Malo bolje resenje su zlatarske testere kod kojih se podesava razmak izmedju tacaka za pricvrscivanje testere, imaju poprilicno cvrsci ram. Najbolji izbor je Knew concepts ramovska testerica, koji ima resetkasti ram, zakretanje testere do 45 stepeni od pravog polozaja, i koja moze da znatno vise zategne testericu. Evo slike moje, kada sam je nabavio bacio sam sve ostale.
http://brkca.com/albums2/album216/P1070228.jpg
Sa ovim testerama nema nikakvog problema sa horizontalnim secenjem, i zakretanjem rama, posto im je tezina zanemarljiva. Postoji i vezija kod koje je dubina rama 7.5 cm, ali je meni bila prkratka, posto je koristim i za druge stvari osim lastinih repova.
Ni same testerice nisu bas kao one za oto. Trenutno najbolji izbor su Pegasus testerice, koje se prave u preko 60 varijanti, razlicitih po broju i rasporedu zuba, a predvidjene su za secenje drveta od debljie nekoliko milimetara do debljin od nekih 30mm.
Jedini problem sa ovom testerom je sto dobra kosta posteno. No, daleko je brza od rada samo dletom.
Danas sam se malo zanimao ostrenjem, pa reko ajd bas da probam kolika je razlika kad zavrsim sa grubljom smirglom.
Ostrio sam nozic od rezaca za olovke
Deluje ko da zaludan pop... ali taj rezac moze da radi sa debelim olovkama, i ima dosta strmiji ugao, a naravno ni jedan nozic od modernih ne odgovara da bih ga samo zamenio.
Gospoja trazila da joj naostrim onu "bojicu" za sminkanje, a ona je toliko mekana, da mora da se ostri sa vecim uglom nego obicna olovka, inace pukne cas posla tokom upotrebe.
No, nebitno, nazalost nisam slikao, al nakon ostrenja granulacijom 400 to je pod rukom dosta pristojno izgledalo. Medjutim, kada sam montirao nozic, jednostanvo nije radilo kako teba. Mnogo vise prasine nego odrezane suske. Gruba povrsina, zapinje, tesko se okrece olovka, lomi se grafit (koji odavno nije grafit, al dobro, tako ga i dalje zovemo).
Ok, taj rez je u principu veoma zahtevan, sece se popreko na vlakna, jako tanko...
Onda sam nastavio sa ostrenjem do kraja, to jest do smirgle 0.5 mikrona (2000 je oko 9 mikrona, tako da bi ovo bilo skoro 20 puta finije). Doterao do regularne smirgle 2000, onda 5 mikrona (oko 2500), onda jedna za koju nisam siguran al cini mi se da je oko 2 ili 3 mikrona, i na kraju ova od 0.5.
Iz rezaljke izlazi cista glatka lepa suska
Nema glavljenja, olovka se okrece lagano, grafit se svede u tacku na vrhu.
Krivo mi sto nisam probao kako radi kad je doterano do 2000 posto je to najfinija granulacija koja moze uobicajeno da se nadje, al dzaba sad...
No, poenta je... nije tacno da je dosta naostriti rende sa 250. Mada... zavisi sta ko ocekuje
Pri tom, sve finije granulacije od pocetne, idu daleko brze. Pocetnom granulacijom formiras secivo, njome se skida najveci deo materijala. Sve posle toga ide samo da se uklone risevi od prethodne. Kako ides ka finijim granulacijama, to je sve manje i manje posla, Na 2000 je dovoljno prevuci 5-6 puta.
Tako da posla jeste vise, al ne drasticno vise.
Kad smo vec kod ostrenja... prosli vikend sam pazario jedan perorez. Mali svajcarac, obican sto bi rekli, doduse Viktorinox-ov, ne kinez. Al ni na njemu secivo nije od ne znam kakvog svemirskog celika. Pristojan celik, nije cak ni u rangu celika kod skupih nozeva.
Jes malo potrajalo, al rezultat nije los




Osedelo se u ovim godinama
Sto se samog nozica tice, mogla bi ova dlakica i da se isfiletira, al ostarelo se, ne vidi se vise
Cak i uz naglavnu lupu, ne mogu dovoljno dobro da vidim sredinu dlake.
Ostrio sam nozic od rezaca za olovke

Gospoja trazila da joj naostrim onu "bojicu" za sminkanje, a ona je toliko mekana, da mora da se ostri sa vecim uglom nego obicna olovka, inace pukne cas posla tokom upotrebe.
No, nebitno, nazalost nisam slikao, al nakon ostrenja granulacijom 400 to je pod rukom dosta pristojno izgledalo. Medjutim, kada sam montirao nozic, jednostanvo nije radilo kako teba. Mnogo vise prasine nego odrezane suske. Gruba povrsina, zapinje, tesko se okrece olovka, lomi se grafit (koji odavno nije grafit, al dobro, tako ga i dalje zovemo).
Ok, taj rez je u principu veoma zahtevan, sece se popreko na vlakna, jako tanko...
Onda sam nastavio sa ostrenjem do kraja, to jest do smirgle 0.5 mikrona (2000 je oko 9 mikrona, tako da bi ovo bilo skoro 20 puta finije). Doterao do regularne smirgle 2000, onda 5 mikrona (oko 2500), onda jedna za koju nisam siguran al cini mi se da je oko 2 ili 3 mikrona, i na kraju ova od 0.5.
Iz rezaljke izlazi cista glatka lepa suska

Nema glavljenja, olovka se okrece lagano, grafit se svede u tacku na vrhu.
Krivo mi sto nisam probao kako radi kad je doterano do 2000 posto je to najfinija granulacija koja moze uobicajeno da se nadje, al dzaba sad...
No, poenta je... nije tacno da je dosta naostriti rende sa 250. Mada... zavisi sta ko ocekuje
Pri tom, sve finije granulacije od pocetne, idu daleko brze. Pocetnom granulacijom formiras secivo, njome se skida najveci deo materijala. Sve posle toga ide samo da se uklone risevi od prethodne. Kako ides ka finijim granulacijama, to je sve manje i manje posla, Na 2000 je dovoljno prevuci 5-6 puta.
Tako da posla jeste vise, al ne drasticno vise.
Kad smo vec kod ostrenja... prosli vikend sam pazario jedan perorez. Mali svajcarac, obican sto bi rekli, doduse Viktorinox-ov, ne kinez. Al ni na njemu secivo nije od ne znam kakvog svemirskog celika. Pristojan celik, nije cak ni u rangu celika kod skupih nozeva.
Jes malo potrajalo, al rezultat nije los





Osedelo se u ovim godinama

Sto se samog nozica tice, mogla bi ova dlakica i da se isfiletira, al ostarelo se, ne vidi se vise
