Rende
Ja se uplasio da moras da skidas 2-3 cm kada ti treba 5-6 sati. Ne znam kako mislis da smirglas, ali i na smirgli 100 to je relativno brz posao. Pogotovu na tako malom rendetu. No ko te sprecava da pocnes sa smirglom 40? Naravno, ne smirglas tako sto smirglu drzis rukom, nego traku smirgle barem dva puta duzu od rendeta zalepis na ravnu podlogu, recimo MDF ili jos bolje staklenu plocu od flot stakla, i po njoj vuces rende uzduz. Bices iznenadjen kojom brzinom ces zavrsiti posao. To nije posao za vise od pola sata, 45 minuta sve sa finisiranjem i mazanjem tabana. Dok ti napravis sablom, postavis glodalicu, predjes na smirglu, izgfubices barem dva puta vise vremena.
Prvo sredi najmanje rende, pa njega koristi da sredjujes veca. Ako ti je struska debela 0.1 mm, sto uopste nije preterano, za 1mm debline ti treba 10 povlacenja rendeta? Koliko vremena ti treba za to?
ISta prica je i sa ukopavanjem plocice ispred otvora. Dok napravis sablon, postavis glodalo, zavrsio si posao rukom. A sa glodalom nikada ne mogu da ti coskovi budu cetvrtasti kako treba, i opet moras da zavrsavas rukom.
Nemam nista protiv koriscenja elektricnog alata ko to voli, ili kada je puno istovetnog posla u pitanju, no za ovakve stvari to je apsolutno nepotrebna komplikacija. A jos gore, takvim radom ne doprinosis nivou svojih sposobnosti u koriscenju rucnog alata.
Prvo sredi najmanje rende, pa njega koristi da sredjujes veca. Ako ti je struska debela 0.1 mm, sto uopste nije preterano, za 1mm debline ti treba 10 povlacenja rendeta? Koliko vremena ti treba za to?
ISta prica je i sa ukopavanjem plocice ispred otvora. Dok napravis sablon, postavis glodalo, zavrsio si posao rukom. A sa glodalom nikada ne mogu da ti coskovi budu cetvrtasti kako treba, i opet moras da zavrsavas rukom.
Nemam nista protiv koriscenja elektricnog alata ko to voli, ili kada je puno istovetnog posla u pitanju, no za ovakve stvari to je apsolutno nepotrebna komplikacija. A jos gore, takvim radom ne doprinosis nivou svojih sposobnosti u koriscenju rucnog alata.
Ma sablon se pravi za sat vremena. Nisam siguran da li je zbog metalne plocice ali sinoc se ubih od smirglanja i nista. U svakom slucaju tu plocicu skidam da bih mogao da obradim ceo taban kako treba. E sad bice lako kad namestim bar jedno rende da sljaka da imam sa necim da krenem.
Last edited by ivanob1 on 18 Dec 2013 13:18, edited 1 time in total.
Za tih sat vremena mozes da izravnas dva rendeta. Ocigledno nesto ne radis kako treba. Da ravnjas metalno rende, pa ajde.
Sta podrazumevas pod finom obradom, i na kom rendetu?
Ako je jointer u pitanju, otvor treba da bude izmedju 0.5 i 1mm. Ako pricamo o rendetu za finisiranje, posle koga neces da smirglas, posto smirglom ne mozes da dobijes taj kvalitet povrsine, onda je i 0.5mm na gornjoj granici. Naravno sve zavisi od toga sta su tvoji standardi, koje drvo obradjujes i od gomile drugih stvari. Meni je 2mm ogromno, nekome je to Ok. Sa druge strane debljina struske koju dobijam na rendetu za finisiranje je ispod 0.05mm. Ako radis na drvetu koje nema izrazenu saru, i ne zacepljuje se lako, mozes da prodjes sa 2mm uz po koju gresku ponegde. No ako probas da radis recimo brest sa zanimljivom sarom, 2 mm je potpuno neupotrebljivo osim kao gruba predobrada.
Sta podrazumevas pod finom obradom, i na kom rendetu?
Ako je jointer u pitanju, otvor treba da bude izmedju 0.5 i 1mm. Ako pricamo o rendetu za finisiranje, posle koga neces da smirglas, posto smirglom ne mozes da dobijes taj kvalitet povrsine, onda je i 0.5mm na gornjoj granici. Naravno sve zavisi od toga sta su tvoji standardi, koje drvo obradjujes i od gomile drugih stvari. Meni je 2mm ogromno, nekome je to Ok. Sa druge strane debljina struske koju dobijam na rendetu za finisiranje je ispod 0.05mm. Ako radis na drvetu koje nema izrazenu saru, i ne zacepljuje se lako, mozes da prodjes sa 2mm uz po koju gresku ponegde. No ako probas da radis recimo brest sa zanimljivom sarom, 2 mm je potpuno neupotrebljivo osim kao gruba predobrada.
Evo i slike sablona na delu
http://way2cut.net/images/sablon.jpg
Sto kaze BR svako ima svoj nacin rada. U sustini i ja idem na to da sto vise elektricnih alata izbacim iz upotrebe, prvenstveno zbog manje mogucnosti od povrede. Medjutim trenutno bez ovog sablona nisam mogao da dobijem zadovoljavajuci rezultat, pretpostavljam zbog neiskustva. Vremenom ce i to leci a i bice nastelovane rucne masine:)
http://way2cut.net/images/sablon.jpg
Sto kaze BR svako ima svoj nacin rada. U sustini i ja idem na to da sto vise elektricnih alata izbacim iz upotrebe, prvenstveno zbog manje mogucnosti od povrede. Medjutim trenutno bez ovog sablona nisam mogao da dobijem zadovoljavajuci rezultat, pretpostavljam zbog neiskustva. Vremenom ce i to leci a i bice nastelovane rucne masine:)
- Hornbeam
- Pred-majstorsko zvanje
- Posts: 247
- Joined: 15 Dec 2013 21:29
- Location: Bosna i Hercegovina, Tuzla
Ja sam svoj nož od hoblića (renda) oštrio vodobrusnim šmirgl papirom.Pa ideš sa granulacijama od 200- pa do 800. Nakvasiš papir i on sam zalijepi za ivercu ili staklo. I onda gledaš kakva je prije bila ivica "žice" ideš po joj taj ugao i pomalo skidaš. Ja sam svoje za pola sata dotjero. Doduše ja sa njim grubo obrađujem zamijenio sam staklo za njega prije bi drvo obrađivao stakolom sad mogu komotno hoblićem. Kad zatupi render zna da zaguljuje u drvo. Ne znam da li je istina gledo sam na youtobue da rende treba da se digne od podloge kad se završi prvi hod kad se vraća praznim hodom. Kažu zatupljuje se kad se povlači nazad. Imal ko kakva iskustva sa tim.
Last edited by Hornbeam on 18 Dec 2013 20:37, edited 1 time in total.
Sve ima svoj vijek trajanja.
Itekako moze da se istupi od drveta. Sta mislis od cega se inac istupi. Kada ga ne dizes u pokretu nazad, zaobljavas dnju povsinu ostrice i povecavas kolicinu materijala koju moras da skins prilikom ostrenja. Sa druge strasne, ko voli da ostri, moze i da vuce nazad. Meni je recimo jointer pretezak za podizanje u hodu nazad, kada radim velike povrsine. Mogu da ga dizem jedno 15 minuta, a ako ga ne dizem, mogu da radim i 45 minuta.
- Hornbeam
- Pred-majstorsko zvanje
- Posts: 247
- Joined: 15 Dec 2013 21:29
- Location: Bosna i Hercegovina, Tuzla
Mislio sam da zbog toga što je drvo mekši materijal. Dobro sad drugačija je oštrica kod sjekire a drugačija kod renda.Pa se na sjekiri slabije primijeti ako se i iztupi malo turpijom obletiti i može se naoštriti. Dok u renda je to preciznije i mora se šmirglom oštriti.Ako se i istupi mislim da ne ostane udubljenjako kad u metal zakači zna ostat udubljenje. Dobro nešto novo naučit nije na odmet.
Last edited by Hornbeam on 18 Dec 2013 23:33, edited 1 time in total.
Sve ima svoj vijek trajanja.
Svaki materijal, pa i drvo, sto se seciva tice mozes da posmatras kao smirglu. Grublju ili finiju, agresivniju ili manje agresivnu, ali svaki skida neki sloj metala.
Problem sa secivom blanje ili dleta je sto je njihova ostrica ekstremno fina, pa i skidanje najmanje kolicine materijala otupi ostricu.
Na mikroskopskom nivou, desavaju se dve stvari:
1. ostrica se "podvrce" i "prevrce" pa postaje "deblja"
2. upravo kao kad potrefis po ekseru, pa ostane udubljenje, samo sto je to udubljenje mikroskopski malo. Al puno takvih mikro udubljenja... eto tupe ostrice.
Po potpuno istom principu radi i svaki brusni kamen odnosno smirgla. Svako zrnce abraziva, ustvari pravi mikro "zarez" na ostrici. Samo je stos sto je taj zarez bas mikro.
Imam u jednoj knjizi o ostrenju fotografije ostrica sa elektronskog mikroskopa. Kad dovoljno uvecas, perfektna ostrica, koja brije, izgleda ko zubi na razvaljenoj testeri.
Pored toga, neke vrste drveta umeju da budu bas abrazivne. Deluju maltene ko da u sebi imaju peska. Neka moja pretpostavka je da se na mikroskopskom nivou zaista stvaraju neka jedinjenja silicijuma kada drvo raste na odgovarajucem terenu. A silicijum dioksid nije nista drugo do pesak.
Problem sa secivom blanje ili dleta je sto je njihova ostrica ekstremno fina, pa i skidanje najmanje kolicine materijala otupi ostricu.
Na mikroskopskom nivou, desavaju se dve stvari:
1. ostrica se "podvrce" i "prevrce" pa postaje "deblja"
2. upravo kao kad potrefis po ekseru, pa ostane udubljenje, samo sto je to udubljenje mikroskopski malo. Al puno takvih mikro udubljenja... eto tupe ostrice.
Po potpuno istom principu radi i svaki brusni kamen odnosno smirgla. Svako zrnce abraziva, ustvari pravi mikro "zarez" na ostrici. Samo je stos sto je taj zarez bas mikro.
Imam u jednoj knjizi o ostrenju fotografije ostrica sa elektronskog mikroskopa. Kad dovoljno uvecas, perfektna ostrica, koja brije, izgleda ko zubi na razvaljenoj testeri.
Pored toga, neke vrste drveta umeju da budu bas abrazivne. Deluju maltene ko da u sebi imaju peska. Neka moja pretpostavka je da se na mikroskopskom nivou zaista stvaraju neka jedinjenja silicijuma kada drvo raste na odgovarajucem terenu. A silicijum dioksid nije nista drugo do pesak.
Ja se još uvek premišljam šta da uradim. Opcija sa Veritasovim sečivom i uradi sam Krenovom je odlična ideja.
Druga opcija je da se ne mučim, izađe oko 70€ ... http://www.ebay.com/itm/400616806779?ss ... 1423.l2649
E,sad, ko zna kakvo je realno stanje, mada ovaj kaže da ga je potpuno sredio.
Treća opcija je da se otvorim maloooo više ... http://www.woodcraft.com/Product/2021170/33442/WoodRiver-Ultimate-Cabinet-Maker's-Kit.aspx
Pa onda pomagalo za oštrenje npr... http://www.amazon.co.uk/Veritas-Mark-II ... lane+blade
ili
http://www.amazon.co.uk/sharpener-diamo ... lane+blade
I naravno, kamenje na kraju.
Druga opcija je da se ne mučim, izađe oko 70€ ... http://www.ebay.com/itm/400616806779?ss ... 1423.l2649
E,sad, ko zna kakvo je realno stanje, mada ovaj kaže da ga je potpuno sredio.
Treća opcija je da se otvorim maloooo više ... http://www.woodcraft.com/Product/2021170/33442/WoodRiver-Ultimate-Cabinet-Maker's-Kit.aspx
Pa onda pomagalo za oštrenje npr... http://www.amazon.co.uk/Veritas-Mark-II ... lane+blade
ili
http://www.amazon.co.uk/sharpener-diamo ... lane+blade
I naravno, kamenje na kraju.