bušenje rupa za šarke u alum. ramu

Ako imate neko pitanje za stolare, uradite to ovde, potrebna je registracija
User avatar
velja
Vrhunski majstor
Posts: 1076
Joined: 07 Oct 2007 18:03
Location: PO N44.62734° E21.16583°

Post by velja »

Kolega, dosta dobro baratate faznom regulacijom, elem sa tim regulatorima za svetlo moze da se postigne nesto, donekle prihvatljivo. Niko nece na ger od 50 evra ugradjivati frekventni regulator ili u najgorem slucaju neki PID regulator. Neka covek tako tera, problem je sto se tako pored napona smanjuje i struja koja svi dobro znamo, smanjuje i moment pa time i snagu ali ako seces tanje komade.... ;) Pa mi smo hobisti! Da ja mogu od jednog komada namestaja zaraditi 30000 dolara kao neke kolege Ameri, ja bih kupovao sve najbolje masine koje se mogu kupiti ali ovako....


Velja

http://www.ptt.yu/korisnici/c/v/cveve/index.html
Kako kazu nasi stari: "Bolje znati mnogo i cesto, nego ne znati nista, povremeno nikad, kojekude..."
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 15037
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Sta je PID regulator?
Jel to ono kad istovremeno meri i broj obrtaja, pa ako on opadne on "doda gas"?
User avatar
velja
Vrhunski majstor
Posts: 1076
Joined: 07 Oct 2007 18:03
Location: PO N44.62734° E21.16583°

Post by velja »

Prakticno to. To je skracenica od Proporcionalno-Integralno-Diferencijalni regulator. Meri broj obrtaja, struju i napon i odrzava konstantnu snagu u zavisnosti od opterecenja, nema premasaja u regulaciji ni oscilovanja oko zadate vrednosti.
Sad sam se setio nesto.. Na mojoj BOSH glodalici ima regulator brzine sa elektronikom za konstantnu snagu. To se ponasa ovako: Kad se opterecuje masina broj obrtaja vrlo malo padne, vi nastavljate da opterecujete masinu sve vise i vise ona radi priblizno istom brzinom i snagom, polako se primecuje da masina trese po malo i onda kad opterecenje predje neku vrednost motor stane i samo zuji.
Ta elektronika se prodaje kao rezervni deo i sa prekidacem mislim da kosta oko 50 evra. To bi nasem kolegi mozda bilo interesantno za regulaciju testere.
Kako kazu nasi stari: "Bolje znati mnogo i cesto, nego ne znati nista, povremeno nikad, kojekude..."
User avatar
djagi
Majstor
Posts: 309
Joined: 12 Dec 2007 01:11
Location: Trstenik

Post by djagi »

e moj Veljo, ovako ima da vezujemo i za zice na banderi sve dok ne reznemo nesto od 30000(u pravu si)Sta li ce jos da izmislimo da bi mogli da radimo ili da priustimo sebi neke stvari koje ljudima nisu problem.Postavlja se i pitanje da li to sve coveku treba ili samo razvija neke filmove.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 15037
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Manje vise to jako lici na ono sto sam gore pomenuo (mozda nije sustinski isto, al krajni rezultat je jako slican).
Imam na vecini alata regulatore koji se tako ponasaju.
Recimo Festo cirkular i Metabo ugaona brusilica. Obe masine "meko" startuju, a uopste se ne primecuje promena broja obrtaja kada se menja opterecenje. Recimo nema razlike u zvuku kada rade u praznom hodu i u trenutku kada zahvate materijal. Takodje nema promene bez obzira koliko "pritiskas" u materijal. Kad je preopteretis (recimo zaglavilo tocilo), jednostavno stane, i sto ti kazes, samo se cuje zujanje, al nece da pregori.

Inace to mozda deluje naivno, ali konstantan i odgovarajuci broj obrtaja je jako bitan element obrade. Od toga jako zavisi kvalitet obradjene povrsine. A od kvaliteta obradjene povrsine zavisi koliko ce morati posle da se doradjuje.

Metabova bruslikica ima jos jednu zastitnu meru. Ako ostane ukljucen prekidac, a izvuces kabl iz struje (ili recimo nestane struja), kad ponovo ukljucis kabl, masina nece startovati, vec ce samo da trepce jedan crveni LED. Moras da iskljucis prekidac, pa ponovo da ga ukljucis kako bi startovala. Vidjao sam brusilice koje su "jurile ljude" po radionici nakon nestanka i dolaska struje, i to nije ni malo naivno. Ako joj se nadjes na putu, velika je verovatnoca da budes veoma ozbiljno povredjen.
User avatar
belushi
Šegrt
Posts: 33
Joined: 30 Dec 2007 19:16
Location: Sremska Mitrovica

Post by belushi »

Evo, nabavio sam testeru (cena - sitnica 4645,00):
Image

A evo i podataka na njoj.

Image

Po ovome n Max=7300 U/min zaključujem da je to maksimalni broj obrtaja a pošto je kod mene 4500 to znači da su oba problema rešena. Da li sam u pravu?

Ostaje samo da probam rezanje i podesim ger (ako ima lufta negde) a to nemogu do aprila jer sam sad na nekom školovanju u Bgd.
User avatar
Indoor
Šegrt
Posts: 25
Joined: 09 Jan 2008 23:14

Post by Indoor »

Ako su zubi ( gledano sa čela testere) kao na slici onda je to to.



Image
ODJAVLJEN
User avatar
belushi
Šegrt
Posts: 33
Joined: 30 Dec 2007 19:16
Location: Sremska Mitrovica

Post by belushi »

Da, testera je definitivno za aluminijum.
Jedino je maksimalni broj obrtaja koji je naveden na njoj malo veliki u odnosu na brojke koje su ovde navodjene.
Last edited by belushi on 21 Jan 2008 08:07, edited 1 time in total.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 15037
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

To je samo maksimalno dozvoljeni broj obrtaja, ne znaci da treba toliko da se vrti.
Evo sad sam pogledao i kod mene je preporucena brzina za Al 4500-5200 obrtaja, za testeru precnika 160mm.
Ono sto se ustvari "broji" je obodna brzina lista testere a ne broj obrtaja, posto brzina kojom zub testere prolazi kroz materijal zavisi od broja obrtaja i od precnika testere.
Daklem preporucena obodna brzina je: 160*Pi*4500/1000/60=37.68 m/s za 4500 do 43.54 m/s za 5200 obrtaja.
Posto je tvoj list precnika 210mm ti bi pri 4500 rpm imao: 210*Pi*4500/1000/60=49.45 m/s sto je malo vece. Otprilike bi bilo idealno da ti je broj obrtaja negde oko 3500-4000, ali mislim da nece biti problema ni sa 4500.
User avatar
s-mart
Zarezivač olovaka
Posts: 11
Joined: 17 Feb 2008 13:08
Location: Zemun

Post by s-mart »

belushi wrote:Kojim alatom je najjednostavnije i najlepše napraviti rupe za šarke u vratima od aluminijumskih lajsni.[url]http://www.stolarskaradionica.com/forum/uploads/thumbs/92_rupa_za_sarke.jpg[/url]
Rupe za šarke u alu-profilu, se izvode kao i kod drveta - glodalom (cena na buvljaku 5-6 EUR), samo ovog puta obavezno sa vidija pločicama na reznim zupcima. Trebalo bi da se bušenje obavlja na stubnoj bušilici, radi veće preciznosti, ali ako nisi u mogućnosti, može da posluži i obična ručna bušilica. Preporučuje se prethodno bušenje rupe za vođenje glodala 2.5-3.0 mm. Brzina bušenja - kao i kod rezanja. Nakon bušenja, poželjno je ivice otvora obraditi finom okruglom turpijicom.

Kod regulacije brzine cirkulara (gera), obrati pažnju na snagu motora istog. Snaga regulatora treba da bude veća od snage motora, znači regulator za svetlo ne dolazi u obzir, osim ako se ne radi o profesionalnom rasvetnom dimeru.
User avatar
belushi
Šegrt
Posts: 33
Joined: 30 Dec 2007 19:16
Location: Sremska Mitrovica

Post by belushi »

Hvala na pomoci.
Molio bih te da opises glodalo ili postavis sliku istog da ne bih kupio pogresno.
User avatar
Dule
Moderator
Moderator
Posts: 1721
Joined: 05 Jan 2008 18:28
Location: Trstenik-a
Contact:

Post by Dule »

Sve sam procitao ali nisam nasao odgovor na pitanje iz naslova,doduse kolega s-mart je rekao ono sto ja radim,sada sam malo umoran od toga(ne ide bas tako lako uvek imam neko mucenje) do duse ima sve vise i tog aluminijuma,a mozda su mi i glodala tupa!!!
Da li ima neko pametnije resenja da i ja malo progledam?
User avatar
dragisa dragisa
Majstor
Posts: 352
Joined: 07 Dec 2008 14:28
Location: Beograd-Mirijevo

Post by dragisa dragisa »

mbole wrote:Posto je tvoj list precnika 210mm ti bi pri 4500 rpm imao: 210*Pi*4500/1000/60=49.45 m/s sto je malo vece. Otprilike bi bilo idealno da ti je broj obrtaja negde oko 3500-4000, ali mislim da nece biti problema ni sa 4500.
Negde sam davno pročitao da je brzina od 50 m/sec kritičana i da je treba izbegavati.
Last edited by dragisa dragisa on 24 Oct 2009 00:58, edited 1 time in total.
Tri puta meri, jednom seci... i tako jedno pet šest puta
Post Reply