Pozdrav majstori.
Čitao sam dosta tema na forumu i na jednoj temi sam našao kako učvrstiti ručnu blanju da bi se ravno izvukla ivica.
Interesuje me da li ima negde tema, ja je nisam našao, kako čitavu dasku da izblanjam, a da bude ravna kao kroz diht da je prošla? Ili bar približno da bude.
Pravio sam policu za knjige od čamovine. Daske su mi stajale par godina u garaži i bile su potpuno suve. Ali uzduž daske su imale udubljenje ili ispupčenje, zavisi sa koje se strane gleda.
Majstor koji mi je do sada blanjao je rekao da mu više ne dolazim jer sam mu istupio noževe sa orahom i divljom trešnjom, pa je ljut, a ne mogu ga čekati da se odljuti.
Ručna blanja
Zasto bi bilo ko ucvrscivao rucnu blanju da bi dobio pravu ivicu? Prava ivica se dobije rucnom blanjom iz ruke, bez mnogo truda. Ako je blanja u dobrom stanju, i podesena kako treba. Uz malo vestine al i to se uci.
Ravnjanje daske koja se iskoritila takodje nije preterana mudrsot, pre svega je fizicki rad. Osim blanje treba ti i barem dva lenjira sa ravnom ivicom, da bi mogao da utvrdis da li je daksa otisla u torziju i koliko treba da skines da bi je ispravio. Na kraju, dasku ravnja oko, a ne rende, i nista se ne radi po automatizmu.
Prvi korak je da obelezis sta su visoka mesta, pa ih skines, Za grubo skidanje se koristi i gruba blanja, (koju verovatno nemas) koja se vuce pod 90 stepeni na uzduznu osu daske. Tako se materijal skida daleko brze. Bitno je i da stalno kontrolises gde si skinuo i sta si skinuo, i koliko si daleko od ravnog, da ne bi zavrsio gore nego sto si poceo.
Sledeci korak je ravnjanje povlacenjem pod 45 stepeni, da bi skinuo deformacije po torziji, i na kraju uzduzno ravnanje.
Da li je daska izvitoperena se proverava lenjirima koje postavis paralelno, poprecno na dasku, posto oni zbog vece duzine povecavaju deformaciju, pa ju je lakse videti nego golim okom.
Na kraju kada zavrsis jednu stranu, prelazis na drugu, tako sto preneses dabljinu finalne daske po svim stranama na drugu stranu, pa skines do obelezenog. Uz malo provera, ide prilicno brze.
Pogledaj po YT, imas jako puno videa o tome kako ravnjati dasku blanjom.
E sad, majstor koji se ljuti sto se alat istupeo, nije majstor. I camovina ce otpupeti nozeve.
Ravnjanje daske koja se iskoritila takodje nije preterana mudrsot, pre svega je fizicki rad. Osim blanje treba ti i barem dva lenjira sa ravnom ivicom, da bi mogao da utvrdis da li je daksa otisla u torziju i koliko treba da skines da bi je ispravio. Na kraju, dasku ravnja oko, a ne rende, i nista se ne radi po automatizmu.
Prvi korak je da obelezis sta su visoka mesta, pa ih skines, Za grubo skidanje se koristi i gruba blanja, (koju verovatno nemas) koja se vuce pod 90 stepeni na uzduznu osu daske. Tako se materijal skida daleko brze. Bitno je i da stalno kontrolises gde si skinuo i sta si skinuo, i koliko si daleko od ravnog, da ne bi zavrsio gore nego sto si poceo.
Sledeci korak je ravnjanje povlacenjem pod 45 stepeni, da bi skinuo deformacije po torziji, i na kraju uzduzno ravnanje.
Da li je daska izvitoperena se proverava lenjirima koje postavis paralelno, poprecno na dasku, posto oni zbog vece duzine povecavaju deformaciju, pa ju je lakse videti nego golim okom.
Na kraju kada zavrsis jednu stranu, prelazis na drugu, tako sto preneses dabljinu finalne daske po svim stranama na drugu stranu, pa skines do obelezenog. Uz malo provera, ide prilicno brze.
Pogledaj po YT, imas jako puno videa o tome kako ravnjati dasku blanjom.
E sad, majstor koji se ljuti sto se alat istupeo, nije majstor. I camovina ce otpupeti nozeve.
Hvala na odgovoru.
Mene muče risovi koji mi ostaju, a iz ruke nikako ne mogu izvući da bude baš kako treba.
Ako stavim da malo skida, čini mi se da trljam u prazno, a čim povećam napravim liniju.
I početak i kraj. Oće blanja da ujede, ali to sam našao temu gde je objašnjeno zbog čega.
Valjda je kao što kažeš, samo vežba.
Mene muče risovi koji mi ostaju, a iz ruke nikako ne mogu izvući da bude baš kako treba.
Ako stavim da malo skida, čini mi se da trljam u prazno, a čim povećam napravim liniju.
I početak i kraj. Oće blanja da ujede, ali to sam našao temu gde je objašnjeno zbog čega.
Valjda je kao što kažeš, samo vežba.
Cek malo... jel pricamo o elektricnoj rucnoj ili "rucnoj" rucnoj?
Za ovu prvu jos ima smisla kada radis ivicu daske (a i to samo ako je daska jako kratka), za povrsinu nema.
Za "rucnu" rucnu nema ni u kom slucaju.
Pogledaj recimo:
https://www.youtube.com/watch?v=2Tvxy_UOGMY&t=15s
Za ovu prvu jos ima smisla kada radis ivicu daske (a i to samo ako je daska jako kratka), za povrsinu nema.
Za "rucnu" rucnu nema ni u kom slucaju.
Pogledaj recimo:
https://www.youtube.com/watch?v=2Tvxy_UOGMY&t=15s
Moze i elektricna blanja da se nasteluje da radi skoro bez tragova. Princip isti kao kod rucne, noz sa zaobljenim secivom ili povijenim krajevima u krivu, podesavanje dubine zahvata tako da vertikalni krajevi ne dodiruju materijal, i na kraju, smanjivanje debljine skidanja materijala ui zadnjim prolazima.
Uz promenu ostrenja, sveze naostrena seciva od HSS, i jos po koji trik, moze da se dodje na kvalitet povrsine kojoj je dovoljno sasmo nekoliko prolaza fino podesenom klasicnom blanjom da se prica zavrsi na nivou finisiranja.
Inace, tako su se koristila prva elektricna renda u Japanu, al onda dosli novi kod kojih samo gas i teraj.Ne prenosimo staro, vec steceno, zbnjanje u nove uslove.
Uz promenu ostrenja, sveze naostrena seciva od HSS, i jos po koji trik, moze da se dodje na kvalitet povrsine kojoj je dovoljno sasmo nekoliko prolaza fino podesenom klasicnom blanjom da se prica zavrsi na nivou finisiranja.
Inace, tako su se koristila prva elektricna renda u Japanu, al onda dosli novi kod kojih samo gas i teraj.Ne prenosimo staro, vec steceno, zbnjanje u nove uslove.