Rende
- Hornbeam
- Pred-majstorsko zvanje
- Posts: 247
- Joined: 15 Dec 2013 21:29
- Location: Bosna i Hercegovina, Tuzla
Dobar ti ovaj hoblić ja većinom to primitivno radim. Ne izrađujem namještaj nego onako malo grublje tesanje. Ali u buduće morat ću da budem malo precizni. Npr kad trebam da nasadim sjekiru, hoblić mi pomogne puno (trebao bi maklju) ali nekad ću sam odnijeti sa otpada željeza kakvo željezo kovaču ili ću ja otkovati. Ali dobro se može nasaditi alat kad se koristi precizan alat. Pošto su u mene sjekire starinske (one malo veće). Njih nabijam od dole na prema gore. Nisu glave iste u zapadnih sjekira i ovih Balkanskih. Trebala bi biti neka cijev u koju se stavi ručka i sjekira kad se malo nabiju i da se nekim maljem udara po gonjem dijelu ručke.Ali treba paziti da udarci budu što manjeg broja , jer bi došlo do sabijanja vlakana i pucanja na kraju.
Last edited by Hornbeam on 09 Jan 2014 12:38, edited 1 time in total.
Sve ima svoj vijek trajanja.
Ti rendici su toliko novi da jos ne mozes ni da ih kupis. Premoa tome niko nema iskustva. Inace se meni to cini kao potpuna Amerikanizacija, po principlu vece je bolje. Sa jedne strane, deblje secivo bi trebalo da bude stabilnije, a sa druge strane, ni jednog problema oko stabilnosti nema ni sa tanjim secivima od 4.8 mm, kakva prave svi ostali tipa Veritas, Hock Tools. Jedina prednost je to sto je tapered, ali to opet imas kod Veritasa. A kod prethodno navedenih si sigiuran da je TO perfektna.
Vidim da ovaj Eclipse Jig za oštrenje ima dobre ocene, ima li neko iskustva sa njim ili neku preporuku ? Ili da sve to batalim i odmah pređem na ručnu varijant ?
http://lumberjocks.com/mafe/blog/25279
Vidim da mi osim 3M folija treba i tocilo za oštrenje (kako se sve nakupi, a izgleda jednostavno i jeftino u startu
). Ima ih raznih sa različitim kamenovim pa nemam pojma šta da gledam.
A može i neki tutorial za oštrenje sa 3M šmirglama
http://lumberjocks.com/mafe/blog/25279
Vidim da mi osim 3M folija treba i tocilo za oštrenje (kako se sve nakupi, a izgleda jednostavno i jeftino u startu

A može i neki tutorial za oštrenje sa 3M šmirglama

Last edited by nlazovic on 03 Feb 2014 07:36, edited 1 time in total.
Eclipse je sasvim upotrebljiv, no noviji se prave u Kini, pa je kvalitet na nivou. Kada ga uzmes moras da ga doradjujes, da bi coskovi bili pod pravim uglom, i da bi uvek drzao secivo onako kako treba. Nije za skewed seciva, tj ona koja su ostrena pod uglom u odnosu na bocne strane. Sa obzirom da j tockic uzan i u sredini, saswvim lako mozes da napravis zakrivljenje na secivu, koje ti treba sa svim rendicima. Druga opcija, prilicno kvalitetnija ali i skupllja, u istom stilu je Richard Keil Mk1 ili Mk2. Kod ova dva su tockici sa strane, pa je secivo uvek upravno na bocne strane, sto moze da bude korisno
Na kaju, kada pocnes da radis, videces da ti treba i Eclipse, i Keil i veritas, za razlicite stvari. Ili da naucis da ostris rukom, a uzmes Veritas samo za BU i skewed renda.
Tocilo ti i treba i ne treba. Ono sluzi za formiranje seciva, ne za finalno ostrenje. Kada koristis renda sa secivima od kvalitetnog celika, recimo veritasova A2 ili PM11, dosta dugo ces ostriti samo mikrobevel, ali u jednom trenutku svako novo ostrenje ce poceti da traj predugo. Tada moas da skines glavni bevel skoro do nule, da bi smanjio kolicinu materijala koju skidas tokom redovnog ostrenja. To moze da se uradi i rucno, ali je sizifov posao na celicima koji su otproni na habanje. Tocilo to obavlja daleko brzse, samo ce ti na njemu biti potrebna dobra vodilica. Umesto tocila moze da posluzi trakasta busilica montirana naopacke, ili belt grinder, ali opet sa prilicno preciznom vdilicom, pogotovu ako imas BU renda. Sa klasicnim preciznost nije toliko bitna, ali kod BU renda precianost odredjuje napadni ugao.
Kamen za tocilo takodje ne moze da bude bilo koji, ali se to prosto resava. Uzmes tocilo od AO, otvorene strukture, sa mekanim vezivom koje lako otpusta abraziv. Imas i domaceg proizvodjaca koji pravi sve po narudzbini, jedino treba da insistiras na tacnom tipu tocila, posto ce ti najcesce ponuditi nesto drugo sto ce unistiti secivo.
I na kraju, ako koristis tocilo, dijamantski alat za poravnavanje istog je obavzan. Tocilo koje se ne odrzava, ma koliko bilo dobro izabrano, moze samo da pokvari secivo.
Za sve ostalo kasnije, ako zaboravim podseti me. Moa i da se radi.
Na kaju, kada pocnes da radis, videces da ti treba i Eclipse, i Keil i veritas, za razlicite stvari. Ili da naucis da ostris rukom, a uzmes Veritas samo za BU i skewed renda.
Tocilo ti i treba i ne treba. Ono sluzi za formiranje seciva, ne za finalno ostrenje. Kada koristis renda sa secivima od kvalitetnog celika, recimo veritasova A2 ili PM11, dosta dugo ces ostriti samo mikrobevel, ali u jednom trenutku svako novo ostrenje ce poceti da traj predugo. Tada moas da skines glavni bevel skoro do nule, da bi smanjio kolicinu materijala koju skidas tokom redovnog ostrenja. To moze da se uradi i rucno, ali je sizifov posao na celicima koji su otproni na habanje. Tocilo to obavlja daleko brzse, samo ce ti na njemu biti potrebna dobra vodilica. Umesto tocila moze da posluzi trakasta busilica montirana naopacke, ili belt grinder, ali opet sa prilicno preciznom vdilicom, pogotovu ako imas BU renda. Sa klasicnim preciznost nije toliko bitna, ali kod BU renda precianost odredjuje napadni ugao.
Kamen za tocilo takodje ne moze da bude bilo koji, ali se to prosto resava. Uzmes tocilo od AO, otvorene strukture, sa mekanim vezivom koje lako otpusta abraziv. Imas i domaceg proizvodjaca koji pravi sve po narudzbini, jedino treba da insistiras na tacnom tipu tocila, posto ce ti najcesce ponuditi nesto drugo sto ce unistiti secivo.
I na kraju, ako koristis tocilo, dijamantski alat za poravnavanje istog je obavzan. Tocilo koje se ne odrzava, ma koliko bilo dobro izabrano, moze samo da pokvari secivo.
Za sve ostalo kasnije, ako zaboravim podseti me. Moa i da se radi.
Definitivno mi se svidja ova varijanta za noz i podesavanje.
http://www.leevalley.com/US/wood/page.a ... at=51&ap=1
Ako je neko vec narucivao koliko je postarina?
Zanima me da li je moguce na drveno telo krenovog rendeta staviti kao taban metalnu plocu debljine oko 4-5mm, koja bi se srafila TRIO maticama? NIgde nisam nasao slican plan pa nisam siguran da li je to izvodljivo.
http://www.leevalley.com/US/wood/page.a ... at=51&ap=1
Ako je neko vec narucivao koliko je postarina?
Zanima me da li je moguce na drveno telo krenovog rendeta staviti kao taban metalnu plocu debljine oko 4-5mm, koja bi se srafila TRIO maticama? NIgde nisam nasao slican plan pa nisam siguran da li je to izvodljivo.
Last edited by ivanob1 on 10 Feb 2014 20:45, edited 1 time in total.
Mozes da probas da tako napravis rende, aqli nisam siguran da nesto mnogo dobijas. Tu metalnu plocu, koja nije profil ce drvo da krivi kako se menja vlaznost, ili ce ona da slomi drvo, kako ti drago. Verovatno ces izbeci deo deformacija, ali ne i sve, tako da ti cesto ravnanje ne gine.
Sa druge strane to je prvi korak prema infil rendetu, koje ima metalnu konstrukciju ispunjenu drvetom. No infil rende ima kutijasti profil, koji je znatno otpotniji na deformaciju, a drvo nije jedan komad, vec najcesce dva, tako da drvo ne utice na deformisanje rendeta. Ako krenes tim putem ceka te mnogo metalskog, rucnog rada i sumnjivi rezultati bez preciznih masina.
Mislim da sa Krenovom ne treba izmisljati toplu vod. On radi. Najlaksi nacin za pobol;jsanje je pravilan izbor materijala, kod nas bukva, koja nije secena nego je cepana iz stabla, sa tabanom koji je nagnut u odnosu na spoljnu povrsinu, da bi trenje skidalo krajeve vlakna. Ako to nije dovoljno dobro, onda je znatno pametnije naruciti komad egzoticnog drveta za taban, tipa Lignum Vitae ili neceg slicnog. No, sve mi se cini da ti to ne treba, kada se telo krenova toliko potrosi da ne moze vise da radi, lako ces napraviti sledece.
Postarina od Lie Nielsena je nekih 37-38 dolara za najmanji paket pa navise. Kod njih nema mnogo biranja kako cs da saljes, oni salju kako se njima svidja. Na zalost.. Jedina prednost je sto ako narucujes samo ovo, neces platiti carinu i pdv na paket+postarinu, nego samo PDV na vrednost paketa.
Sa druge strane to je prvi korak prema infil rendetu, koje ima metalnu konstrukciju ispunjenu drvetom. No infil rende ima kutijasti profil, koji je znatno otpotniji na deformaciju, a drvo nije jedan komad, vec najcesce dva, tako da drvo ne utice na deformisanje rendeta. Ako krenes tim putem ceka te mnogo metalskog, rucnog rada i sumnjivi rezultati bez preciznih masina.
Mislim da sa Krenovom ne treba izmisljati toplu vod. On radi. Najlaksi nacin za pobol;jsanje je pravilan izbor materijala, kod nas bukva, koja nije secena nego je cepana iz stabla, sa tabanom koji je nagnut u odnosu na spoljnu povrsinu, da bi trenje skidalo krajeve vlakna. Ako to nije dovoljno dobro, onda je znatno pametnije naruciti komad egzoticnog drveta za taban, tipa Lignum Vitae ili neceg slicnog. No, sve mi se cini da ti to ne treba, kada se telo krenova toliko potrosi da ne moze vise da radi, lako ces napraviti sledece.
Postarina od Lie Nielsena je nekih 37-38 dolara za najmanji paket pa navise. Kod njih nema mnogo biranja kako cs da saljes, oni salju kako se njima svidja. Na zalost.. Jedina prednost je sto ako narucujes samo ovo, neces platiti carinu i pdv na paket+postarinu, nego samo PDV na vrednost paketa.
Hmmm...BR wrote:...kod nas bukva, koja nije secena nego je cepana iz stabla, sa tabanom koji je nagnut u odnosu na spoljnu povrsinu, da bi trenje skidalo krajeve vlakna...
Sustina cepanog materijala je da vlakna drveta idu duz komada. Ali ako na kraju toga treba da budu nagnuta u odnosu na spoljasnju povrsinu, ne vidim svrhu cepanja, da bi posle rezali pod uglom (ili tesali, ili bilo sta).
Jedino... ako cepanje koristis da proberes komad koji ima dovoljno paralelna vlakna, to jest da budes siguran da se ne upredaju negde.
Upravo sam mislio da sa metalom sprecim prekomerno habanje tabana ali razumem vec da i drvo kako god radi pa ce doci do njegovog pucanja. Sto se tice tog izbora drveta, kod nas je jedino moguce da sam iscepam bukvu i odnesem na susenje, posto se nikako ne moze naci tangencijalno secena bukva. U svakom slucaju probao bih sa laminiranim drvetom tako da se to krivljenje tabana svede na minimum.
Sto se tice carine to se nikad ne zna. Znaju oni nazalost da rebnu i bez razloga. Recimo u slucaju kad salje fizicko lice i ako je ispod 70 eura ponekad rebnu oni carinu. Ti mozes da se zalis pod uslovom da ne preuzmes paket vec ulozis prigovor sa taksom od oko 500 dinara. Pa onda pitanje sta dalje. Doduse neki put ne naplate ni PDV. Ovo je iskustvo sa kineskom robom.
Sto se tice carine to se nikad ne zna. Znaju oni nazalost da rebnu i bez razloga. Recimo u slucaju kad salje fizicko lice i ako je ispod 70 eura ponekad rebnu oni carinu. Ti mozes da se zalis pod uslovom da ne preuzmes paket vec ulozis prigovor sa taksom od oko 500 dinara. Pa onda pitanje sta dalje. Doduse neki put ne naplate ni PDV. Ovo je iskustvo sa kineskom robom.
Bole, sva engleska renda iz 19 veka, kojih ima gomila na trzistu su pravljena od cepane bukve. Tako si siguran da imas tangencijalno orijentisane godove. A pi tome je taj nagib samo nekoliko stepni, tako da trosenje ne ide uzduz vlakna, nego blago koso na njega.
Imas po netu celu raspravu o tome da lamelirani materijal nije za rende. Dve bocne lamele kod Krenova su kao OK, ali vise od toga ne. Svaki sloj lepka usporava aklimatizaciju drveta, pa ce ti se desavati da rende nije nikada ravno, posto mu treba daleko vise vremena da se prilagodi promeni vlaznosti vazduha. Samim tim, neces moci da ga izravnas na pocetku sezone i racunas da ce biti ravno sve dok se vreme ne promeni. ECE rende koje imam, a koje ima taban od graba, se relativno brzo prilagdi, ali ono nema bocne lamele. Sa druge strane, Hock je prestao da pravi komplete za krenova od javora sa lameliranom bubingom na tabanu, i presao na monolitnu bubingu bas zbog toga. I Baron je presao na monolitni Lignum Vitae, mada bez objasnjenja.
Imas po netu celu raspravu o tome da lamelirani materijal nije za rende. Dve bocne lamele kod Krenova su kao OK, ali vise od toga ne. Svaki sloj lepka usporava aklimatizaciju drveta, pa ce ti se desavati da rende nije nikada ravno, posto mu treba daleko vise vremena da se prilagodi promeni vlaznosti vazduha. Samim tim, neces moci da ga izravnas na pocetku sezone i racunas da ce biti ravno sve dok se vreme ne promeni. ECE rende koje imam, a koje ima taban od graba, se relativno brzo prilagdi, ali ono nema bocne lamele. Sa druge strane, Hock je prestao da pravi komplete za krenova od javora sa lameliranom bubingom na tabanu, i presao na monolitnu bubingu bas zbog toga. I Baron je presao na monolitni Lignum Vitae, mada bez objasnjenja.
Last edited by BR on 11 Feb 2014 07:54, edited 1 time in total.
Pored Krenovog rendeta nabavio bih i jedno metalno.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000 ... ROKL5A1OLE
Sta mislite ovom rendetu?
Nisam mogao da nadjem ovakav tip rendeta da salju direktno u Srbiju pa bih pokusao preko prijatelja iz Svajcarske. Da to stigne kod njega pa da mi donese. Jel ima neko pametnije resenje?
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000 ... ROKL5A1OLE
Sta mislite ovom rendetu?
Nisam mogao da nadjem ovakav tip rendeta da salju direktno u Srbiju pa bih pokusao preko prijatelja iz Svajcarske. Da to stigne kod njega pa da mi donese. Jel ima neko pametnije resenje?
To je novi Stenli. Sa obzirom da imam jedno takvo, bas zbog toga da bih video kakvi su novi, prvo pitanje koje moram da ti postavim je za sta ce ti?
Ako hoces da ga koristis kao Jack, tj grubo rende, onda je recimo OK, ali mislim da ces biti prilicno razocaran. Za tu namenu moras da ga ravnjas i srdjujes, isto kao i polovni stenli. Za te pare takodje mozes da nadjes polovnog Stenlija, starog 70-80 odina, u relativno dobrom stanju, koji ce se srediti za manje vremena.Modera renda nemaju mnogo svrhhe sve dok ne udjes u kategoriju Quangshenga, koja je negde na 60% cene Veritasa i Cliftona, i Lie Nielsena. Novi Gotz-ovi, Stenliji Ananti jednostavno imaju previse propusta na sebi da bi mogao da ih sredis iz prve, a i tada za njihovo sredjivanje nije kompletno, sve dok ne promenis secivo i chipbreaker. Pogotovu ako ti trebaju za neku drugu namenu, recimo za fino finisiranje.
Mozda je donje prihvatljivo rende Stanley SW N04 koje je opet skoro pa duplo skuplje od toga sto si nasao. Nemam iskustva sa njime, uzeo sam jedan SW 92, rende za ramena, i on radi, mada ima svojih problema, a obrada je na nivou Juga, osim seciva, koje je sasvim Ok.
Dakle, najjeftiniji put ti je stari Stenli, pa njegovo sredjivanje prema onome sto hoces da radis sa njim, pa onda postepeni upgrade seciva i onoga sto se racuna. No, ostaje i pitanje velicine, ako ti treba za finisiranje onda ti ne treba 5, vec 3 ili 4, a ako hoces sa njim da ravnjas spojeve na daskama, onda ides navise na 6, 7.
Ako hoces da ga koristis kao Jack, tj grubo rende, onda je recimo OK, ali mislim da ces biti prilicno razocaran. Za tu namenu moras da ga ravnjas i srdjujes, isto kao i polovni stenli. Za te pare takodje mozes da nadjes polovnog Stenlija, starog 70-80 odina, u relativno dobrom stanju, koji ce se srediti za manje vremena.Modera renda nemaju mnogo svrhhe sve dok ne udjes u kategoriju Quangshenga, koja je negde na 60% cene Veritasa i Cliftona, i Lie Nielsena. Novi Gotz-ovi, Stenliji Ananti jednostavno imaju previse propusta na sebi da bi mogao da ih sredis iz prve, a i tada za njihovo sredjivanje nije kompletno, sve dok ne promenis secivo i chipbreaker. Pogotovu ako ti trebaju za neku drugu namenu, recimo za fino finisiranje.
Mozda je donje prihvatljivo rende Stanley SW N04 koje je opet skoro pa duplo skuplje od toga sto si nasao. Nemam iskustva sa njime, uzeo sam jedan SW 92, rende za ramena, i on radi, mada ima svojih problema, a obrada je na nivou Juga, osim seciva, koje je sasvim Ok.
Dakle, najjeftiniji put ti je stari Stenli, pa njegovo sredjivanje prema onome sto hoces da radis sa njim, pa onda postepeni upgrade seciva i onoga sto se racuna. No, ostaje i pitanje velicine, ako ti treba za finisiranje onda ti ne treba 5, vec 3 ili 4, a ako hoces sa njim da ravnjas spojeve na daskama, onda ides navise na 6, 7.
Za jacka slobodno napravi drveno rende, sve jedno kog tipa. Ne vidim razlog da trosis pare na njega, niti on mora da bude metalan.
Probaj na i beju, pre neki dan je otislo jedao rende No4, u odlicnom stanju, za 50 eura, a postarina do Srbistana je bila nekih 20 eura. Ona u losijem su i manje cene.. Na zalost Walt sa brass city recordsa, koji je imao definitivno najbolje ponude ima rak i prima hemoterapiju, pa trenutno nema narucivanja preko njega. Kod njega su No 5 bila reda 35-40 dolara, iliti nekih 30 eura.
Ako bas hoces metalno rende, pravo mesto za njega je neki bevel up finiser, ili jos bolje veliki jointer. Ako uzimas novi, skor pa obavezno BU, tj bevl up, sa secivom cija je brusena ivica okrenuta na gore. Em su jeftiniji, em su upotrebljiviji. Jedina mana im je sto moraju vise da se ostre.
Probaj na i beju, pre neki dan je otislo jedao rende No4, u odlicnom stanju, za 50 eura, a postarina do Srbistana je bila nekih 20 eura. Ona u losijem su i manje cene.. Na zalost Walt sa brass city recordsa, koji je imao definitivno najbolje ponude ima rak i prima hemoterapiju, pa trenutno nema narucivanja preko njega. Kod njega su No 5 bila reda 35-40 dolara, iliti nekih 30 eura.
Ako bas hoces metalno rende, pravo mesto za njega je neki bevel up finiser, ili jos bolje veliki jointer. Ako uzimas novi, skor pa obavezno BU, tj bevl up, sa secivom cija je brusena ivica okrenuta na gore. Em su jeftiniji, em su upotrebljiviji. Jedina mana im je sto moraju vise da se ostre.