Debljina letvica i stabilnost lameliranog drva

Ako imate neko pitanje za stolare, uradite to ovde, potrebna je registracija
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Post by Dentex »

Ako na stomak mislite sredinu letvica, kako su godovi bili na kontra isli su jedan od drugog koliko se mogu sjetit.

Ali moj problem krivljenja je bio na nacin da blok nije otisao u lijevo ili desno, vec je kao "skakaonica", na jednom kraju ravan i onda prema drugom kraju od polovine pa dalje blago savijen prema gore, ako me mozete shvatit.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

maricaiivica wrote:Kriva se menja zato sto, npr da bi ispravio tu dascicu od 10mm, treba nam 100 grama, za onu od 8mm nam treba 80gr, za 5mm nam treba 45gr ali za 1mm nam treba vetar da dune ;)
Naravno, to samo pretpostavljam.
I sada pretpostavljam da si se "zapetljao" bas oko tog "idealizovanja", da je bas fora da slepis dve da se potru sile, pa spolja dodas jos dve koje ces da obradjujes. Imaces stabilno "srce" i dve spoljne koje pokusavaju da destabilizuju.
Za prozore, sve se slazem ali su se i krivine ispravile. One su ipak postojale
Ne vidim zasto bi to islo nelinearno... al sve i da ide, i dalje je u pitanju neka kriva, koja se ne menja vec samo ima drugaciji oblik.
Ali.. opet nije bitno koja je kriva u pitanju, vec to sto ta kriva vazi za obe strane bloka.

I te spoljasnje dve i te unutrasnje dve su prvo bile krive :)
Da su spoljasnje prave pre lepljenja, ne bi postojao problem.
Tvoj problem i jeste u spoljasnjim. Da su one u startu prave, ne bi imao krivljenje, posto ne bi imalo sta da vuce na jednu stranu.


Ajd da probamo ovako:
Zalepis dve dascice debele 10. I one su stabilne (recimo da obe vuku isto).
Sad si skinuo 2mm sa jedne strane.
8mm jedne dascice i 8mm druge dascice su i dalje stabilni i potiru jedno drugo.

Jedino sto pravi problem je sto sad na jednoj strani imas 2mm kojima nema sta da "kontrira".
Ta 2mm dovode do krivljenja. Ne onih preostalih 16.
A to je i dalje 16mm, bile pojedinacne letvice od 10, 5, 3... koliko god hoces ako je ukupna debljina i dalje ista.

@dentex
Ta "skakaonica" koju si dobio, moze da bude posledica neravnomernog skidanja, to jest da je jedna spoljasnja letvica skinuta vise na jednom a manje na drugom kraju, ili posledica napona u samom materijalu.
Pod "stomak" se misli na deo letvice kji je bio ispupcen, psoto si napisao da su bile krive pre lepljenja. Nevezano za godove, mada bi trebalo da i ta krivina prati godove, no... "ne mora da znaci".
User avatar
DataS
Majstor
Posts: 279
Joined: 28 Dec 2010 13:05
Location: Beograd

Post by DataS »

Za prozore se uglavnom koriste mekše vrste drveta, ali takođe i iroko od koga je pokretač teme napravio blokove.
Dimenzije bloka nisu baš dovedene na meru. Zbog debljine bloka za prozore, deo koji se skida je procentualno manji nego u slučaju pokretača teme.
Proizvođači lameliranih blokova kreću od lamela debljine 24 ili 25 mm, u tri ili četiri sloja.
U prometu su najčešće blokovi debljine 72 mm, a jedna od dimenzija alata je za širinu krila i štoka od 68 mm, znači višak je 4 mm.
Kod novijih alata, standard je 90 ili 92 mm, a blokovi su 4x24=96 ili 4x25 mm=100 mm. Ovde već imamo viška 6-10 mm.
Znači ipak ima skidanja materijala sa strane zbog svođenja na stadardnu meru alata, plus skidanja materijala da bi se dobio oblik krila ili štoka, uglavnom letvice u bloku nemaju ni istu širinu, a debljina dve krajnje letvice je svođenjem bloka na dimenziju alata već drugačija od srednje.
Last edited by DataS on 12 Feb 2021 06:22, edited 1 time in total.
User avatar
singer
Glavni moler
Glavni moler
Posts: 5370
Joined: 19 Nov 2009 19:04
Location: Novi Sad
Contact:

Post by singer »

Pored toga se centralni deo radi iz manjih delova-tzv stiklano,da bi se sve iskoristilo max.

Uglavnom bude spolja radijal a u sredini tang.
Nema tog industrijskog giganta od koga mi ne mozemo napraviti malo ili srednje preduzece!!!
User avatar
DataS
Majstor
Posts: 279
Joined: 28 Dec 2010 13:05
Location: Beograd

Post by DataS »

Opisao sam lamelirane blokove za prozore, a nisam postavio pitanje pa cilj moje poruke nije baš jasan.
Opis je i zbog zaključka da se kod prozora koriste mekše vrste drveta, a koristi se i drvo koje je koristio pokretač teme. I kod prozora se vrši skidanje materijala, nisu ni lamele za njih baš tačnih dimenzija i td.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Ali je sama gredica prozora dosta deblja, to drvo iako je isto je suvo kako treba...

Druga stvar je sto su te grede i od duzinski nastavljanih komada, pa tu imas dodatna potiranja sila...
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Post by Dentex »

Pozdrav društvo.

Evo da se javim nakon kupnje. Kupio sam komad mahagonija, dimenzija 426x14.5x5cm. Cijena za takav komad je 400tinjak kuna, odnosno 13500kn/m3.

Samo po sebi bilo je dosta ravno. Godovi su na čelima između 60 i 90 stupnjeva. Uzdužne linije su također solidno ravne.

Greda je prepilana na 3 jednaka dijela i samo "očišćena" kroz debljaču. Usputno sam slikao samo jednu sliku, više slika će biti kako se dalje stvari budu kretale.

https://ibb.co/9WHY59r
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

50 evropskih... nije bas ni malo, ali nije ni nesto strasno, ipak je to poveliki komad.

Da imas vise srece sa njim
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Post by Dentex »

Trebao bi izvuci dovoljno letvica za 2 tijela puški i 4 ručke recimo, pa je s te strane cijena ok. Za druga drva osim tikovine nisam pitao jer i nisu imali neki izbor egzota koje su gustoćom oko 700kg/m3 i niže.

Ako se dobro sjećam mislim da je tikovina od 4 do 7 tisuća eura, ovisno o kvaliteti.

Nakon "čišćenja", drvo je ostalo mirno pa ce uskoro na pilanje letvica.

Ima li potrebe nakon pilanja na cirkularu letvice provlačiti kroz arbrihter kako bi se pripremile za ljepljenje?

Sada imam cca 45 mm visine grede a finalna dimenzija mi je 35mm za cnc. Da skidam sve do 35 nakon ljepljenja, prije pilanja na letvice ili nešto treće?

Hvala na dobrim željama :)
User avatar
sonus70
Samostalni majstor
Posts: 179
Joined: 30 Jul 2017 10:38
Location: Novi Sad

Post by sonus70 »

Å to je bolja obrada površine koje se lepe to se manje vidi posle spoj. Kad se lepo hoblom obradi pre lepljenja bude skoro nevidljiva linija. Ja bih to obavezno posle cirkulara doterao hoblom. Za tu namenu koju spominješ.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Ne samo da se manje vidi, vec i lepak bolje drzi.
Maltene svaki lepak je slabiji nego spoj koji pravi.

Princip kod rasecanja je sledeci:
1. jedna strana grede se poravna na abrihteru
2. odsece se letvica, i odlozi za dalju obradu
3. strana grede koja je upravo odsecena se ponovo protera preko abrihtera (da bi ponovo dobio jednu ravnu stranu bez tragova testere). To je najcesce sasvim malo skidanje materijala, koliko konkretno... zavisi od toga koliko grub rez ostavlja testera.
4. nazad na korake 2 i 3 dok ima grede.

Na kraju se sve letvice proteraju kroz diht, posto sve imaju jednu grubu stranu.

Koliko ostaviti nadmere za finalno proterivanje kroz diht... opet zavisi od toga kakav je rez, to jest koliko minimalno treba da skines da bi dosao do "cistog".

Koliko ces ostaviti "viska" za CNC... opet zavisi od toga kako ce se raditi na CNC-u.
Generalno je bolje ostaviti malo vise, da ima "prostora" za pozicioniranje, a ne da kad CNC prodje shvatis da postoji delic gde nije nista skinuo, posto je "nula" bila dve desete na pogresnu stranu.
Sto bi rekli... drvo je lako odseci, problem nastaje kad treba da ga dodas, a drvene elektrode za svajs aparat jos nisu izmislili :)

E sad...
I tu imas "zanimaciju" kako estetsku, tako i vezanu za stabilnost.
Ruzno ce izgledati ako ti je na jednoj strani krajnja letvica debela 4, a na drugoj 6mm. Nije problem ako su krajnje dve letvice na kraju tanje od ostalih, samo da su iste.

Ne znam na koliko mislis da razrezujes letvice?
Recimo da imas 6 letvica po 6mm. Ukupno 36mm
Ili 6 komada po 6.5mm ukupno 39mm

U prvom slucaju je "tesno" sa tih 1mm.
U drugom, na kraju bi spoljasnje bile tanje (izasle bi na 4.5mm), ali imace "mesa" za lakse pozicioniranje na CNC-u

No o tome mora da vodi racuna i onaj koji bude obradjivao na CNC-u, a bice mu lakse ako mu ti doneses gredicu kod koje su te spoljasnje isto jednake debljine.
U svakom slucaju, moras da se dogovaras sa njim.
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Post by Dentex »

S obzirom da cu letvice ljepiti epoxyem, spoj ce biti koliko toliko vidljiv jer ga ne smijem pritegnut do kraja.

Sto se samog pilanja tice, razumijem. Ja sam imao u planu prvo sve raspilat pa onda sve letvice provuc ali vidim da moze i drugacije.

Mislim da se malo gubimo oko dimenzija. Blokovi drva koje sad imam su 142x13x4.5 cm. Ja blok raspilajem na letvice preko ovih 13 cm i ostaje mi visina od 4.5cm.

Moj plan je iz svakog komada izvuci cca 15 letvica dimenzija 142x4.5x0.5cm.

Letvice se lijepe jedna uz drugu vertikalno i finalno bi trebao dobit blok od 140x8x3.5 jer mi je model dimenzija 125x7.5x3.2cm. Iz tog razloga me zanimalo koliko visine da skidam jer nekako racunam da je isto previse 13mm viska u odnosu na visinu modela koji ce se rezat.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Poenta provlacenja preko abrihtera nakon svakog reza je da uvek imas sigurno ravnu referentnu povrsinu, koja ce ici duz firunga testere.
Takodje, dobijas ravnomerniju debljinu lamela nakon rezanja, posto nikad ne znas dal ce na nekom mestu testera uhvatiti malkice vise, a na nekom drugom malkice manje, povrsina je "cupava" posle testere, gurne malo tamo malo ovamo...

Ni epoksid ne sme da bude previse debeo. Naravno ne smes da ga skroz istisnes (kao uostalom ni bilo koji drugi lepak), al ne sme ni da bude milimetar debeo.
Sad... neko pomenu ranije cini mi se... a da izmedju svake dve letvice stavis i po sloj staklenog platna?
Dobices malo na debljini, a to bi trebalo jos dodatno da ukruti celu pricu, izoluje lamele medjusobno...
Fakat.. lepljenje ce biti slozenije, i prilicno ce tupiti glodalo kojim ce se to obradjivati.

Sto se tice rezanja...
Ako sad dobro kapiram, ti ces rezati letvice koje ce biti 45X5mm, to jest polozices na plocu cirkulara stranicu koja je 130mm.

Sad... zavisi koliki ti je "kerf" testere kojom seces. Neki uobicajeni za cirkular je oko 3mm.
Na svaku letvicu dodaj jos bar po 1mm, za "ciscenje" (da kazemo da ce 0.5 otici na dihtu, i da ce jos 0.5 otici za ravnanje posle svakog reza, sto je vrlo optimisticki).

Daklem 15 letvica je: 15*6=90mm
Da bi tobio tih 15 letvica imas 14 rezova: 14*3=42mm

90+42=132...

Teeesno da ce uspeti, osim ako nemas neki list sa tankim kerfom tipa 2.5mm mada i onda si "na zilet", nikad ne znas dal ce morati da se skine jos malo da bi se poravnalo, dal ce gredica bas lepo da prodje duz firunga cirkulara...

Ja bih pre isao na lamele debele 6mm, posto onda na kraju dobijes blok od 36mm iz 6 lamela.
Plus.. imas tri reza manje, pa ukupna racunica izgleda:
12*7=84
11*3=33
ukupno 117

To jest ostaje ti jos 13mm za tu jednu "rezervnu" lamelu
I kao bonus, dobijas parni broj letvica za zadatih 35mm, pa ako vuku na neku stranu, mozes da ih sve uravnotezis.


E sad mi ovo na kraju nije bas jasno, to jest remeti komplet pricu:
"Moj plan je iz svakog komada izvuci cca 15 letvica dimenzija 142x4.5x0.5cm
Letvice se lijepe jedna uz drugu vertikalno i finalno bi trebao dobit blok od 140x8x3.5"

Kako ces iz letvica 45X5 da dobijes blok 80*35?
Da napravis dva bloka 45x35 pa da ih zalepis medjusobno da na kraju ispadne 90X35?

Ili sam nesto skroz omasio :)
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3819
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Kod epoksida je povoljnija obrada povrsina smirglom, i to ne preterano finom pre lepljenja. za razliku od maltene svih drugih lepkova, kod kojih je kohezija daleko slabija. Opet, ni epoksid nije lek za velike tolerancije u pripremi povrsine.
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Post by Dentex »

Image

Evo ovdje brzinski skica sa prikazom s lijeva na desno: drveni blok, letvice nakon rezanja i ljepljenje sa prikazom orijentacije godova. Valjda je sad jasnije kako i sto :D

U svakom slucaju visina ovog lijevog bloka je sad 45mm. Ako meni finalna visina za poslati na cnc treba bit 35 ili 1-2mm vise, je li pametnije prije rezanja blok skinuti na recimo 40mm, pa nakon ljepljenja spustiti na 35-6mm ili ostaviti 45, zaljepiti pa onda kroz debljacu sve dovesti na zavrsnu mjeru? Valjda se razumijemo i ne vrtimo u krug :P:D
Post Reply