Debljina letvica i stabilnost lameliranog drva

Ako imate neko pitanje za stolare, uradite to ovde, potrebna je registracija
Post Reply
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Debljina letvica i stabilnost lameliranog drva

Post by Dentex »

Lijep pozdrav dobri ljudi,

registrirao sam se ovdje u nadi da cete mi pomoc pronac rijesenje za moje probleme :D

Sto krace da objasnim:

Do sad sam pokusao lijepit 2 bloka od lameliranog drva, od letvica 1x5x120cm, finalne sirine 8 cm. Drvo je bilo iroko za 1 blok, svjeze raspilan iz daske, a drugi blok od mahagonia raspilanog 5+ godina u kombinaciji sa 2 letvice spomenutog iroka. Letvice su ljepljene na nacin da su se godovi suprotno orijentirali, a za ljepilo je koristen epoxy.

Nakon blanjanja, oba bloka su se iskrivila, s tim da je mahagoni blok bio gotovo ravan i upotrebljiv. Nakon daljnje obrade mahagoni bloka i skidanja viska drva blok se krivio sve vise i vise dok i on nije postao neupotrebljiv.

Moje pitanja Vama su sljedeca:

- Kolika je sansa da dogodi krivljenje bloka ako se blok lamelira od letvica debljine 3 do 5mm naspram 10mm letvica?

- S obzirom da blok treba biti izrazito "miran" jer se salje na CNC obradu, sto sve mogu napraviti da blok bude prije i poslje obrade dimenzijski stabilan?

Isprike na duljem postu i hvala na pomoci!
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Samo par podpitanja...

Same letvice, pre lepljenja, da li su bile prave? Pogotovu iroko, koji je tek rezan.

Nakon lepljenja, a pre bilo kakve dalje obrade, jel su blokovi bili kako treba, to jest nisu se iskrivili?
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Post by Dentex »

Letvice nisu bile 100% ravne, izrezane su iz daske iroka koja nije prethodno provucena kroz debljacu i ravnana. Neke su bile drasticno krive, neke su bile gotovo ravne. Izabrane su one koje su najmanje "ucinile" i od njih je ljepljen blok cca 5 dana nakon rezanja.

S obzirom da su letvice bile takve kakve jesu ne mogu reci da je blok bio ravan prije daljnje obrade nakon ljepljenja. Neke letvice su zbog iskrivljenosti bile malo vise, neke malo nize sto nisam smatrao problemom jer svakako idu nakon ljepljenja kroz debljacu.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

OK, problem je najverovatnije u sledecem.

Zamisli da imas samo dve letvice, jedna vuce u levo, druga u desno.
Zalepis ih tako da se izravnaju (okrenes krivine).
I sad je to sve lepo ravno, ali samo do trenutka kada krenes da ga obradjujes.

Zasto?
Pa jedna letvica vuce u levo, druga isto toliko u desno i sve je u redu dok obe vuku isto.
Ali ti sad skines sa one sto je vukla u levo recimo 2mm.
Sada ona slabije vuce nego ona druga, i cela prica mora da se iskrivi u desno.

Slicno se desava i kod nelameliranih komada koji imaju unutrasnje napone (tipicno oni najinteresantniji, tipa zilista). Kako krenes da ga seces, on se krivi.

Sve u svemu, da bi dobio miran blok, moras da krenes od mirnih i ravnih letvica, ukoliko ide iole ozbiljnija naknadna obrada.
Pogotovo ako obrada nije simetricna.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3819
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Koliko je Iroko bio suv pre lameliranja? Jel stajao spolja pre lepljenja, ili sve vreme u radionici?
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Post by Dentex »

mbole wrote:OK, problem je najverovatnije u sledecem.

Zamisli da imas samo dve letvice, jedna vuce u levo, druga u desno.
Zalepis ih tako da se izravnaju (okrenes krivine).
I sad je to sve lepo ravno, ali samo do trenutka kada krenes da ga obradjujes.

Zasto?
Pa jedna letvica vuce u levo, druga isto toliko u desno i sve je u redu dok obe vuku isto.
Ali ti sad skines sa one sto je vukla u levo recimo 2mm.
Sada ona slabije vuce nego ona druga, i cela prica mora da se iskrivi u desno.

Slicno se desava i kod nelameliranih komada koji imaju unutrasnje napone (tipicno oni najinteresantniji, tipa zilista). Kako krenes da ga seces, on se krivi.

Sve u svemu, da bi dobio miran blok, moras da krenes od mirnih i ravnih letvica, ukoliko ide iole ozbiljnija naknadna obrada.
Pogotovo ako obrada nije simetricna.
Razumijem. Hvala na odgovoru :)

Koji bi Vasi savjet bili za dobivanje mirnih letvica?

Moja zamisao je ovog puta dasku prije rezanja proci kroz debljacu a nakon toga izrezati letvice od maksimalno 5mm debljine kako ni jedna letvica ne bi imala jacinu da povuce u nekom smjeru, valjda ::neznam::

Sto se vlaznosti drva tice, vjerujem da iroko nije bio suh koliko je trebao bit, kao nazalost vecina dostupne egzotike. Daska je nakon kupnje stala par dana u radioni a letvice nakon piljenja par dana u kuci.
Last edited by Dentex on 10 Feb 2021 11:41, edited 1 time in total.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Mirnu dasku, koliko ja znam, mozes da dobijes samo biranjem.
Drvo je jednostavno takvo, svaki komad je svoja prica.

Prvi preduslov je da materijal bude odgovarajuce suv, kao i da je rezim susenja bio kako treba, to jest da je suseno ravnomerno, kako ne bi sam proces susenja izazvao unutrasnje napone u materijalu. Od onih koji su nastali prirodno kako je drvo raslo, nema odbrane.
Recimo, drvo koje je raslo "ukoso" ili ga je vetar ili nesto trece "upredalo"... mora da se pracaka, cim krenes da ga obradjujes.

Neki opsti princip bi bio:
daske od kojih ces raditi, ostavis nedelju dana u radionici posle kupovine kkao bi se prilagodila lokalnoj vlazi.
obradis je "na grubo", sa velikim nadmerama, samo da je dovedes u cetvrtku
opet ostavis nedelju dana
sad gledas kako se koja ponasa i biras onu koja se najmanje "pomerila"
iz nje isecas letvice, opet grubo, pa opet ostavis da sacekaju
sad biras ravne.

Mislim da neces dobiti nista, ili barem ne nista znacajno, time sto su letvice tanje (ne tvrdim, samo na glas razmisljam).
Posto na kraju ti skidas istu ili slicnu kolicinu materijala za neke strane bloka.
Ako se krivi kad skines 2mm sa 10mm letvice, krivice se i kad skines 2mm sa 5mm levice. Posto razlika u sili nataje zbog razlike u debljini na jednoj i drugoj strani, a ne zbog toga koliko je letvice "ostalo".

Da kazemo ovako...
Recimo da letvica od 10mm vuce silom od 10N, a letvica od 5 silom od 5N. (nisu bas sile vec momenti, al da ne komplikujemo, ovo je samo ilustracije radi, krajnje uprosceno).
Napravis dva bloka, oba sirine 20mm, to jest jedan od 2 letvice debljine 10, i jedan od 4 letvice debljine 5.

Ti sa jedne strane bloka od letvica 10mm skines 2mm, i sad ta letvica koja je bila 10N, vuce 8N (10-2). Druga strana i dalje vuce sa 10N.
Imas razliku od 2N, i to je ono sto krivi lemeliranu gredicu.

Sad sa one sto je od letvica 5mm, tj 5N svaka, isto skines 2mm.
Spoljasnja sad vuce sa 3N (5-2), i opet imas razliku od 2N, koja isto tako krivi lameliranu gredicu, kao i da su letvice 10.

Jos na samom kraju kada sve to prodje kroz CNC, gde pretpostavljam da ce se raditi neki reljef, to jest sa jedne strane bloka ce se skidati mnogo, sa druge verovatno nista ili manje... dobijes jako velike razlike, i ode sve u krvo ako nije u startu mirno.
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Post by Dentex »

Ja sam bio uvjerenja da blok zaljepljen od tako tankih letvica sa godovima suprotno orijentiranima nema neku sansu da se iskrivi jer teoretski susjedne letvice medusobno ponistavaju sile jedna drugoj.

Covjek uci dok je ziv :D

Predmet koji bi radio je podvodna puska gdje zbog vodilice harpuna i slicnih elemenata ne smijem imati nepravilan blok jer bi to dovelo do nepreciznosti.

Kad pricamo o gruboj obradi i nadmjerama prije rezanja u letvice, o kojim dimenzijama pricamo?

Daske koje su mi dostupne su ugl. oko 5cm visine, 20+cm sirine i 2 do 3m duljine. Finalna visina mog bloka treba biti 3.7cm a duljina do 160cm
Last edited by Dentex on 10 Feb 2021 12:55, edited 1 time in total.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3819
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Iroko ima pricno ukrstena vlakna, koja idu u raznim pravcima. Nisam radio sa njim, ali vrlo je moguce da hoce da baci. Jedan od uslova za stabilnu konstrukciju pored opstalog je i suva daska, kao i kod lameliranja biranje vrsta drveta koje rade priblizno. U tvojoj konstrukciji, ako je drvo bilo vlazno, dobio si jezgro koje se sporo susi jer je u epoksidu i bocne strane koje su daleko izlozenije vaduhu, samo sto su isecene, i kmoje dosta rade. I eto problema.

Pod mahagonijem verovatno podrazumevas Sapele? On je relativno miran, i mislim da bi moglo da se proba da se napravi ceo blok samo od njega. No, opet, mora da bude relativno suv.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Tacno je da ponistavaju, ali ponistavaju samo kad su iste.
Cim jednu stranu otanjis vise nego drugu.. poremetis ponistavanje.
Sama debljina pojedinacnih letvica ne igra ulogu u tome (igra u nekim drugim stvarima, al ti to trenutno nije problem).

Druga stvar je ukupna debljina celog bloka. Naravno blok koji je debeo 15cm ce se manje uvijati nego onaj koji je debeo 5cm, kada skines istu debljinu sa jedne strane.

No... posto ce to sto pravis biti simetricno, barem u ravni koja je normalna na debljinu dascica, mozes da probas da ravnas blok ravnomerno sa svake strane i po malo. (hocu da kazem da letvice orijentises tako da im sirina bude vertikalno na pusci).
Daklem, koliko skines sa jedne strane, isto toliko skidas i sa druge. I ides po malkice, tipa pola mm, da bi izbegao da cim si skinuo jednu stranu, druga se izvije previse.

Vertikalna ravan ne bi trebalo da pravi problem, opet pod uslovom da su godovi samih letvica orijentisani kako treba.
Drugim recima trebaju ti letvice kojima godovi idu popreko po debljini (radijalni rez). One su i inace najstabilnije.

Osim, ako je osnova problema u ovome sto BR pise, to jest da sam iroko voli da se bacaka, pa plus delimicno osusen...
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Post by Dentex »

Plan je svakako da za iduci blok koristim letvice od mirnijeg drva poput mahagonia tj sapelea ili mozda tikovine iako mi tikovina ne odgovara prvenstveno zbog cijene koja je do 5 puta visa od drugih egzota.

Pri izboru daske gledat cu da su godovi na celu 60 do 90 stupnjeva, sto bi na engleski bilo quarter sawn i da su sto ravniji duzinom daske, nadam se da je to ispravan pristup.

Sto se same CNC obrade tice tu nemam prevelik utjecaj jer nemam svoju masinu vec drugom placam obradu i zato mi je od iznimne vaznosti pripremiti dobar i miran blok.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Samo napred...
I javi rezultate :)
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Post by Dentex »

Obavezno. Sad su neke druge stvari prioritet ali potrudit cu se napravit par slika procesa od ljepljenja do finalnog proizvoda, pod uvjetom da se opet sve ne iskrivi :D

Hvala svima na pomoci :)
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Sad... malo zanovetam, al... sto ti je drvo izbor materijala za tu pusku?

Mislim... drvo jeste lepo, sve to je OK, ali nije bas savrsen materijal za slanu vodu.

Neki Al pravougaoni pun profil, koji bi se posle eloksirao bi verovatno bolje radio.
Obrada ti je manje vise ista, posto vec ides na CNC.

AL jeste oko 4 puta tezi od recimo sapelea, ali, posto ima skoro 7 puta veci modul elesticnosti, moze da bude dosta tanji, da se dodatno olaksa rupama... takod a na kraju moze da ispadne lakse nego da je od drveta.

Tonuce verovatno i ovaj od drveta, posto osim tela imas tu jos kojecega, sto povecava ukupnu gustinu.
User avatar
Dentex
Šegrt
Posts: 30
Joined: 10 Feb 2021 00:29
Location: Dubrovačko - neretvanska

Post by Dentex »

Drvo je zapravo poprilicno tradicionalan materijal za izradu podvodnih pusaka. Tikovina, iroko i mahagoni prvenstveno iako ulazi tu i padauk i sl. vrste koje su same po sebi otporne na truljenje i/ili sadrze ulja u sebi.

Nakon finog brusenja sve se premazuje sa 3 do 5 ruku epoxya, nakon cega ide par ruku 2K laka ovisno nanosi li se spricom ili kistom tako da je to sve poprilicno zatvoreno i osim u slucaju nekih jacih udaraca nije potrebno neko odrzavanje. Postoje puske od tikovine koje se jednom - dvaput godisnje samo premazu tikovim uljem i to je to sto se zastite tice i traju godinama.

S obzirom da imam model u 3D-u, imam i volumen tog modela, pa mi uz malo matematike nije tesko izracunati koliko takav model mogu opteretiti da ima neutralnu plovnost sto i je neki optimum. S te strane sam stvarno "pokriven" i nemam nekih nepoznanica.

Postoji jako puno proizvodaca i kod nas u Hrvatskoj ali i u svijetu koji uspjesno rade.

Moj plan je za par prijatelja koji su izrazili zelju napraviti drvene, a kasnije se prebaciti na proizvodnju od karbonskih vlakana iz kalupa u komercijalne svrhe ali to ulazi u neke druge tehnologije izrade i teme koje ovdje mozda nisu prikladne.
Last edited by Dentex on 10 Feb 2021 19:36, edited 1 time in total.
Post Reply