Urezivanje navoja
Urezivanje navoja
Ljudi trebao bih malo informacija vezano za urezivanje navoja, kako mogu procijeniti koja je dobra a koja loša ureznica jako puno kineskih setova vidim na našem tržištu, ono što mi još nije jasno neki ljudi rade ručno dok drugi s aku busilicama, ukoliko se radi s aku dali je velika razlika. Kod podmazivanja dali je dovoljan wd40 ili se preporuča neko drugo sredstvo. Nemam puno rupa trenutno za urezat navoje možda cca 20 kom.
Hvala svima unaprijed.
Hvala svima unaprijed.
Jel urezujes u metal ili u drvo?
U metalu je jednostavnije, pa ajd da podjemo od toga.
Ako hoces pristojnu ureznicu (ili bilo koji drugi metalski alat, od burgije pa nadalje), za ne preterane novce, IAT (industrija alata Trebinje, http://www.iat-tools.com/ koja se danas zove nesto swislion alati ili tako neko sasavo ime) je dobitna kombinacija. Ne znam Hr trziste, al pretpostavljam da i kod vas moze da se nadje (u krajnjoj liniji, u komsiluku je).
Off: drugar sa foruma mi je iz Kanade doneo IAT-ove i FRA-Cacak colovne ureznice i nareznice u nekim sasavim ne bas standardnim merama (pola je za levi navoj) koje ovde nikako nisam mogao da nadjem, a njemu su rekli, u slobodnom prevodu: ove kostaju malo jace od kineza, a dobre su ko made in USA, koje kostaju reda 10 puta vise.
Opet za tih 20-tak rupa, sve sto nije bas najgori kinez, koga iz avona vidis da je parce "necega" a ne alatni celik, i ako ne radis u nekom poganom materijalu, ne bi trebalo da imas problema.
Aku busilica jednostanvo nije za to. Ima previse razloga, a teorija je prilicna da bi sad objasnjavali. Za 20 rupa ne isplati se rizik da ti ureznica pukne u rupi, a onda ces potositi minimum 3 sata (u najlepsem slucaju) da izvuces zalomljeno parce (vise komada mi je trajno ostalo u materijalu nego sto sam uspeo da izvucem), na konto 5 minuta koje si ustedeo koristeci srafilicu umesto ruke.
Nisi napisao koji navoj treba da urezujes, i u cemu, a nije bas isto dal urezujes M6 u flahu 5mm ili M22 u 50mm.
U svakom slucaju, pazari rucne ureznice (dolaze u garnituri od 3 komada), i treba ti jos namenski kljuc za njih. Mozes da se snadjes i sa obicnim masinskim viljuskastim kljucem, al reko bih da nemas bas iskustva, pa samim tim ni osecaja, i ako je materijal iole deblji, bez kljuca za ureznice imas sve sanse da ti navoj krene ukoso i sve ode do djavola.
Prvo prodjes ureznicom koja na sebi ima jednu crtu, posle toga prvo rukom polako uvedes u taj navoj ureznicu sa dve crte, pa tek onda stegnes kljuc oko nje i proteras i nju, i na kraju ides ureznicom koja na sebi nema crta (i nju prvo uvedes rukom lepo u navoj)
Masinske ureznice nisu "trostepene" to jest samo je jedna, nema garniture, al to podrazumeva da masina vodi tacno ureznicu u centar. Postoji par trikova da se i one mogu koristiti iz ruke, al nemas cime da napravis "pomagala" za tako nesto.
Pri tom masinske postoje za slepu rupu i za prolaznu rupu (nisu istog oblika).
Sto se tice podmazivanja, bilo koje ulje je bolje od nikakvog ulja. WD nije za to, mada je bolji od nicega, al bolje upotrebi obicno motorno ulje, kad vec nemas rezno.
Kad krenes da radis postuj pravilo: pola kruga unapred, trecina kruga unazad, cim je pocelo da "zateze". U sustini poteras ga unazad dok ne osetis da je odlomilo spon koji je odesklo pri urezivanju unapred. Inace imas sve sanse da ti ureznica zaglavi i slomi se (pogotovu ako je neka manja).
Dalja uputstva, kad das malo vise podataka, tipa koji navoj urezujes, u kom materijalu, kolika je dubina rupe, dal je rupa slepa ili otvorena na drugom kraju... sto vise detalja, bolje cemo moci da ti pomognemo. Sto manje, vece su sanse da nesto propustimo i zeznes stvar.
U metalu je jednostavnije, pa ajd da podjemo od toga.
Ako hoces pristojnu ureznicu (ili bilo koji drugi metalski alat, od burgije pa nadalje), za ne preterane novce, IAT (industrija alata Trebinje, http://www.iat-tools.com/ koja se danas zove nesto swislion alati ili tako neko sasavo ime) je dobitna kombinacija. Ne znam Hr trziste, al pretpostavljam da i kod vas moze da se nadje (u krajnjoj liniji, u komsiluku je).
Off: drugar sa foruma mi je iz Kanade doneo IAT-ove i FRA-Cacak colovne ureznice i nareznice u nekim sasavim ne bas standardnim merama (pola je za levi navoj) koje ovde nikako nisam mogao da nadjem, a njemu su rekli, u slobodnom prevodu: ove kostaju malo jace od kineza, a dobre su ko made in USA, koje kostaju reda 10 puta vise.
Opet za tih 20-tak rupa, sve sto nije bas najgori kinez, koga iz avona vidis da je parce "necega" a ne alatni celik, i ako ne radis u nekom poganom materijalu, ne bi trebalo da imas problema.
Aku busilica jednostanvo nije za to. Ima previse razloga, a teorija je prilicna da bi sad objasnjavali. Za 20 rupa ne isplati se rizik da ti ureznica pukne u rupi, a onda ces potositi minimum 3 sata (u najlepsem slucaju) da izvuces zalomljeno parce (vise komada mi je trajno ostalo u materijalu nego sto sam uspeo da izvucem), na konto 5 minuta koje si ustedeo koristeci srafilicu umesto ruke.
Nisi napisao koji navoj treba da urezujes, i u cemu, a nije bas isto dal urezujes M6 u flahu 5mm ili M22 u 50mm.
U svakom slucaju, pazari rucne ureznice (dolaze u garnituri od 3 komada), i treba ti jos namenski kljuc za njih. Mozes da se snadjes i sa obicnim masinskim viljuskastim kljucem, al reko bih da nemas bas iskustva, pa samim tim ni osecaja, i ako je materijal iole deblji, bez kljuca za ureznice imas sve sanse da ti navoj krene ukoso i sve ode do djavola.
Prvo prodjes ureznicom koja na sebi ima jednu crtu, posle toga prvo rukom polako uvedes u taj navoj ureznicu sa dve crte, pa tek onda stegnes kljuc oko nje i proteras i nju, i na kraju ides ureznicom koja na sebi nema crta (i nju prvo uvedes rukom lepo u navoj)
Masinske ureznice nisu "trostepene" to jest samo je jedna, nema garniture, al to podrazumeva da masina vodi tacno ureznicu u centar. Postoji par trikova da se i one mogu koristiti iz ruke, al nemas cime da napravis "pomagala" za tako nesto.
Pri tom masinske postoje za slepu rupu i za prolaznu rupu (nisu istog oblika).
Sto se tice podmazivanja, bilo koje ulje je bolje od nikakvog ulja. WD nije za to, mada je bolji od nicega, al bolje upotrebi obicno motorno ulje, kad vec nemas rezno.
Kad krenes da radis postuj pravilo: pola kruga unapred, trecina kruga unazad, cim je pocelo da "zateze". U sustini poteras ga unazad dok ne osetis da je odlomilo spon koji je odesklo pri urezivanju unapred. Inace imas sve sanse da ti ureznica zaglavi i slomi se (pogotovu ako je neka manja).
Dalja uputstva, kad das malo vise podataka, tipa koji navoj urezujes, u kom materijalu, kolika je dubina rupe, dal je rupa slepa ili otvorena na drugom kraju... sto vise detalja, bolje cemo moci da ti pomognemo. Sto manje, vece su sanse da nesto propustimo i zeznes stvar.
Da se nadovezem. Kada busis rupe u aluminiumu, WD prelazi na pvo mesto po pitanju izbora sredstva za podmazivanj i hladenje, ispred namnskih reznih ulja, i ispred motonog ulja. Slicna prica i sa urezivanjem, mada je tu izmdju reznog ulja i WD40 mrtva trka.
Sve ostalo stoji. POsto si iz OSjeka, ako imas bilo koga ko moze da ti primi pakt negde u Srbiji, mozemo da organizujemo nabavku bilo cega od IAT-a. U beogradu, njihov uvoznik za srbiju ima i gvozdjaru, pa nabavka bilo cega sto IAT ima na lageru nije nikakav problem.
A kompletan katalog je ovde http://www.iat-tools.com/Katalog%20DIN/ ... No%208.pdf
Cene u Beograu su i 30o iz kataloga, pa moraju da se proveravaju.
Sve ostalo stoji. POsto si iz OSjeka, ako imas bilo koga ko moze da ti primi pakt negde u Srbiji, mozemo da organizujemo nabavku bilo cega od IAT-a. U beogradu, njihov uvoznik za srbiju ima i gvozdjaru, pa nabavka bilo cega sto IAT ima na lageru nije nikakav problem.
A kompletan katalog je ovde http://www.iat-tools.com/Katalog%20DIN/ ... No%208.pdf
Cene u Beograu su i 30o iz kataloga, pa moraju da se proveravaju.
Materijal je metal 40x40x4mm rupe su 6,8,10mm trenutno mislim da s tim pokrivam većinu svojih potreba. Po vašem koja bi bila ukupna cijena za gore navedeno. Isto tako nerazumijem šta znači ureznica sa jednom crtom a šta s dvije. Kum ima rodbine u Novom Sadu pa vjerujem da bi se moglo kod njega poslat.
Last edited by borism25 on 09 Oct 2016 18:06, edited 1 time in total.
Da ne bi lupali, zvacu sutra i saljem ti tacnu cenu.
Kada uzmes trodelni set ureznica u ruke, samo ce ti se rec i sta je ureznica sa jednom crtom, a sta sa dve. Na tlu ureznice se nalaze crte po obimu, izmedju prihvata i reznog dela. Ureznica sa jednom crtom je prva, ureznica sa dve crte druga, a ureznica bez i jedne crte je finalna ureznica.
Kada uzimas ureznice, uzmes i odgovarajuce burgije za njih. Za 6mm je prosto, otvor se busi burgijom 5mm, za M8, odgovarajuca burgija je 6.8mm, a za M10, 8.5mm. Moj savet ti je da u istom trenutku uzmes odgovarajuce burgije, i koristis ih samo za busenje rupa za ureznice. I ne stedis na burgijama, tj opet i njih uzmes kod IAT-a, posto kineske burgije (ukljucujuci i "fabricke" brendirane burgije, tipa, Metabo, Bosch i slicne koje su ti isti kinezi) nisu ni za sta.
Moje iskustvo sa IAT burgijama j da sam prestao da busim manje rupe pa da ih finisiram razvrtacem, posto na stubnoj busilici, sa kvalitetnom glavom ili ER futerom , i cobalt burgijama sa S busenjem dobijam otvor u prihvatljivim tolerancijma, bez razvrtaca.
Kada uzmes trodelni set ureznica u ruke, samo ce ti se rec i sta je ureznica sa jednom crtom, a sta sa dve. Na tlu ureznice se nalaze crte po obimu, izmedju prihvata i reznog dela. Ureznica sa jednom crtom je prva, ureznica sa dve crte druga, a ureznica bez i jedne crte je finalna ureznica.
Kada uzimas ureznice, uzmes i odgovarajuce burgije za njih. Za 6mm je prosto, otvor se busi burgijom 5mm, za M8, odgovarajuca burgija je 6.8mm, a za M10, 8.5mm. Moj savet ti je da u istom trenutku uzmes odgovarajuce burgije, i koristis ih samo za busenje rupa za ureznice. I ne stedis na burgijama, tj opet i njih uzmes kod IAT-a, posto kineske burgije (ukljucujuci i "fabricke" brendirane burgije, tipa, Metabo, Bosch i slicne koje su ti isti kinezi) nisu ni za sta.
Moje iskustvo sa IAT burgijama j da sam prestao da busim manje rupe pa da ih finisiram razvrtacem, posto na stubnoj busilici, sa kvalitetnom glavom ili ER futerom , i cobalt burgijama sa S busenjem dobijam otvor u prihvatljivim tolerancijma, bez razvrtaca.
Samo jedno malo uputstvo u vezi sa brkanjem pojmova oko otvora i rupe, a razlikuju se i vidim da dosta vas ne razlikuje te dve stvari, a trebalo bi kad sve ovo drugo znate:
RUPA je ono sto nema drugu stranu u materijalu, nego je izbuseno do neke dubine, ali ne skroz - rupa za sadjenje sadnice drveta.
OTVOR je ono sto je izbuseno skroz, kroz celi materijal - prozor.
Naravno da se burgijom u drvetu moze busiti i otvor i rupa, ali, eto, treba razlikovati sta prolazi kroz materijal skroz, a sta ne.
Nemojte se uvrediti zbog ovoga, ovo je samo jedna moja mala digresija.
RUPA je ono sto nema drugu stranu u materijalu, nego je izbuseno do neke dubine, ali ne skroz - rupa za sadjenje sadnice drveta.
OTVOR je ono sto je izbuseno skroz, kroz celi materijal - prozor.
Naravno da se burgijom u drvetu moze busiti i otvor i rupa, ali, eto, treba razlikovati sta prolazi kroz materijal skroz, a sta ne.
Nemojte se uvrediti zbog ovoga, ovo je samo jedna moja mala digresija.
Last edited by micha56 on 09 Oct 2016 19:33, edited 1 time in total.
Sve, sve, ali miris tek obradjenog drveta je nezamenjiv ...
Kroz otvor, nije kroz rupu ... Ha ha ha !!!BR wrote:Miso, hvala na objasnjenu..
Nego, voda ulazi kroz rupu u camac
Inace ja sam Мића, a ovo ime koje sada koristim na forumu je odaaaaavno pogresno izabrano i tako je i ostalo. Trebalo je da bude mitja, ali sad ...
Last edited by micha56 on 09 Oct 2016 19:51, edited 1 time in total.
Sve, sve, ali miris tek obradjenog drveta je nezamenjiv ...
Inace, otvor i rupa su danas sinonimi, u naucnim radovima se koriste padezi prolazni i neporlazni da bi se tacnije odredili pa sve jedno otvor ili rupa. To je zvanicno objasnjenje dato od lektora, koji je opet PhD, i jedan od pisaca zadnjeg pravopisa, a dobio sam po prstima sto sam koristio rupu i otvor bez daljeg padeza.
Ja sam doduše završio škole poodavno, još 1980 i tada su to bili otvor i rupa, pa i dugi niz godina kasnije, mislio sam sve do danas.BR wrote:Inace, otvor i rupa su danas sinonimi, u naucnim radovima se koriste padezi prolazni i neporlazni da bi se tacnije odredili pa sve jedno otvor ili rupa. To je zvanicno objasnjenje dato od lektora, koji je opet PhD, i jedan od pisaca zadnjeg pravopisa, a dobio sam po prstima sto sam koristio rupu i otvor bez daljeg padeza.
Sad mogu da menjaju sve i svašta, pa i ovo da ne zovu tako, nego prolazna i neprolazna rupa. Slično kao što više ne poštuju ni zvaničnu gramatiku srPskog jezika (prelaz B u P), nego kažu srBski, po čemu bi žitelj Grčke bio Grč, a ne Grk, ali ... Novi koljači kolju pod rep, tako da ne vredi sa njima raspravljati.
Prihvaćeno - nema više otvora i rupe, nego prolazna i neprolazna rupa ili otvor, bas nas briga, koji od ta dva.
Sve, sve, ali miris tek obradjenog drveta je nezamenjiv ...
Ma jasno mi je i zašto je objašnjenje nepovezano. To su oni što kolju pod rep.BR wrote:I meni je objasnjenje bilo nepovezano, no, tako je kako je. U sustini, kada koristis neprolazna rupa, i prolazni otvor, i vuk sit, i jarici na broju.
E, ali na ovu tvoju izreku ima i nastavak - a šta je sa čobaninom? Jel je on poslužio kao ručak vuku?
Sve, sve, ali miris tek obradjenog drveta je nezamenjiv ...
Nema cega nema u katalogu,
jedino nisam vidio nigdje drzace za ureznicu, no mozda sam negdje preskocio. Ukoliko bi zvao molio bih te cijene za M6, M8 i M10 ureznice isto tako kao sto si napomenio odma i svrdla za bušenje otvora 
Ovo su cijene iz kataloga ako nekom bude trebalo...
M Navoj
uploads/8806_chrome_2016-10-10_09-32-28.png
Fini Navoj
uploads/8806_chrome_2016-10-10_09-33-16.png


Ovo su cijene iz kataloga ako nekom bude trebalo...
M Navoj
uploads/8806_chrome_2016-10-10_09-32-28.png
Fini Navoj
uploads/8806_chrome_2016-10-10_09-33-16.png
Last edited by borism25 on 10 Oct 2016 10:37, edited 1 time in total.