Klasični frontovi od rama i panela (uklada)

Ako imate neko pitanje za stolare, uradite to ovde, potrebna je registracija
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 15035
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Sustina rama i panela je upravo u tome da panel (uklada) moze da radi. Inace bilo bi jednostavnije slepiti daske i dobiti plocu.
*Ukladu nikad ne treba knapirati vec joj treba ostaviti po 3-4 mm lufta sa svake strane da nebi izbila spojeve rama u slucaju sirenja,
Znaci ovo je "po definiciji" inace je besmisleno praviti ram.
*Ukladu ne treba lijepiti za ram, mora biti slobodna jer ona vise radi od rama tako da mora biti nezavisna,
Jedan od trikova koje sam video na netu je da se uklada zalepi samo u dve tacke, jedna na horizontali i jedna na vertikali, kako ne bi bas "landarala" u ramu, a tada i dalje moze da se siri.
User avatar
metabo
Ultra majstor
Posts: 2991
Joined: 05 Feb 2008 21:58
Location: Zemun

Post by metabo »

Najgora varijanta širenja/skupljanja je 3cm/1m po širini. Å to znači da ako su vrata široka 50cm, na ram otpadne 12cm onda ostane 38cm panela, a to dalje znači "rad" od oko 1cm maksimalno (za dobro osušeno drvo). Ovo dalje znači da je po 6mm sa svake strane minimalan iznos "lufta", ako se radi sa lišćarima i gušćim četinarima (npr. beli bor).

Kad govorimo o fiksiranju centralnog dela po horizontali, postoje tri tehnike: kucanje ekserčića sa zadnje strane u sredinu horizontalnih dasaka, lepljenje samo zone centralnog dela (ostatak se širi i skuplja ravnomerno na obe strane) i ubacivanje gumenih/silikonskih loptica u kanal.

Baš zbog širenja i skupljanja se uklade često prave od špera, MDF-a... Da bi se izjednačili zazori sa obe strane, često se primenjuje tehnika pravljenja kanala na ukladi širine oko 5mm u blizini rama. Tada vizuelno taj kanal "nadjača" zazor pa se ovaj "ne primećuje".
User avatar
metabo
Ultra majstor
Posts: 2991
Joined: 05 Feb 2008 21:58
Location: Zemun

Post by metabo »

A najgora stvar(ja se jezim kad to vidim) je kad neko napravi ukladu od vec furniranog MDF-a pa se na onom obradjenom dijelu okolo uklade vidi onaj sirovi MDF!!!! Vec sam se najezio!!!
Može i "ovaj rad", samo tada:

1) debljina furnirane ploče (MDF, šper) mora odgovarati debljini kanala, pa da lepo uđe u njega
2) žleb na ukladi mora tačno biti dimenzionisan prema ramu i fiksiran za njega da ne mrda ni mm.

Kada je uklada od pločastog materijala onda je mrtva za širenje i skupljanje pa su u tom slučaju mogući i širi ramovi jer uklada može da se zalepi za njega. U suprotnom, za šire ramove od 50cm sa klasičnom drvenom ukladom, treba praviti sa dodatnom vertikalnom daskom u ramu, ili praviti dublje kanale.
User avatar
Sasa
Moderator
Moderator
Posts: 2755
Joined: 31 Jan 2008 01:38
Location: Podgorica
Contact:

Post by Sasa »

Jedan od trikova koje sam video na netu je da se uklada zalepi samo u dve tacke, jedna na horizontali i jedna na vertikali, kako ne bi bas "landarala" u ramu, a tada i dalje moze da se siri.
Probao sam i ovo ali posto ukladu uvijek sastavljam iz vise dojelova desavalo mi se da uklada pocne da se cijepa prilikom rasusivanja.
User avatar
metabo
Ultra majstor
Posts: 2991
Joined: 05 Feb 2008 21:58
Location: Zemun

Post by metabo »

Sasa wrote:posto ukladu uvijek sastavljam iz vise dojelova desavalo mi se da uklada pocne da se cijepa prilikom rasusivanja.
Ajde ovo malo pojasni. Iz kakvih delova, kako ih spajaš, gde se cepa...
User avatar
tishler
Moderator
Moderator
Posts: 1009
Joined: 31 Jan 2010 21:14
Location: Tuzla

Post by tishler »

Sasa wrote:
Jedan od trikova koje sam video na netu je da se uklada zalepi samo u dve tacke, jedna na horizontali i jedna na vertikali, kako ne bi bas "landarala" u ramu, a tada i dalje moze da se siri.
Probao sam i ovo ali posto ukladu uvijek sastavljam iz vise dojelova desavalo mi se da uklada pocne da se cijepa prilikom rasusivanja.
Mozda je uklada radijalnih godova pa ona lakse pocne da puca nego mjesto gdje si stavio lepilo.....
…oʞɐdoɐu ǝuǝɹʞ ǝu oʇsǝu ʞop oɹqop ǝɾ ǝʌs

www.stolarskaradionica.com
User avatar
Sasa
Moderator
Moderator
Posts: 2755
Joined: 31 Jan 2008 01:38
Location: Podgorica
Contact:

Post by Sasa »

metabo wrote:
Sasa wrote:posto ukladu uvijek sastavljam iz vise dojelova desavalo mi se da uklada pocne da se cijepa prilikom rasusivanja.
Ajde ovo malo pojasni. Iz kakvih delova, kako ih spajaš, gde se cepa...
Ukladu sastavljam(lijepim) iz drvenih elemenata 5-7 cm sirine i kad sam probao da lijepim za ram dno i jednu bocnu stranu(u jednoj tacki) desavalo mi se da uklada pukne na doljnjoj strani(koja je zalijepljena) u predjelu od tacke lijepljenja prema bocnoj strani koja je zalijepljena! Nekad mi se ta pukotina pokazivala na spoju a nekad ne!
Last edited by Sasa on 16 Feb 2010 22:52, edited 1 time in total.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 15035
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Kad malobolje razmislim i logicno je. Preneo sam pricu ne razmisljajuci puno.
Posto se drvo jako malo siri i skuplja duz godova, a mnogo radi popreko na njih, pada mi na pamet da bi trebalo lepiti na sredini horizontalnih stranica i gore i dole. Naravno tackasto.
tako bi pri sirenju skupljanju popreko na godove bilo potpuno slobodno, a uzduz ne bi trebalo da bude problema iako je zalepljeno.
User avatar
Sasa
Moderator
Moderator
Posts: 2755
Joined: 31 Jan 2008 01:38
Location: Podgorica
Contact:

Post by Sasa »

Meni se najbolje pokazalo bez lijepljenja, i sa farbanjem uklade prije sastavljanja krila!
To mi je dobitna kombinacija dok ne napravim vakum presu i pocnem da pravim uklade od mdf-a!
User avatar
tishler
Moderator
Moderator
Posts: 1009
Joined: 31 Jan 2010 21:14
Location: Tuzla

Post by tishler »

Sasa, koje debljine radis na ramu koje na ukladi...
…oʞɐdoɐu ǝuǝɹʞ ǝu oʇsǝu ʞop oɹqop ǝɾ ǝʌs

www.stolarskaradionica.com
User avatar
Sasa
Moderator
Moderator
Posts: 2755
Joined: 31 Jan 2008 01:38
Location: Podgorica
Contact:

Post by Sasa »

Ram 22mm a uklada 17mm.
User avatar
Fagus Silvatica
Precizni šegrt
Posts: 96
Joined: 04 Jun 2009 14:56
Location: Zemun

Post by Fagus Silvatica »

jedna preporuka,kad radite panele od masiva,pokušajte da stavljate što više elemenata radijalnog reza,uteže i bubri duplo manje od tangencijalnog,i da vam elementi za lepljenje ne prelaze 8 cm širine...
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 15035
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Samo jedan "sitan" problem :)
Gde uopste naci dasku radijalnog reza, osim ako ih sam seces.
User avatar
metabo
Ultra majstor
Posts: 2991
Joined: 05 Feb 2008 21:58
Location: Zemun

Post by metabo »

mbole wrote:Samo jedan "sitan" problem :)
Gde uopste naci dasku radijalnog reza, osim ako ih sam seces.
Uvek se provuče po koja :)
Ako su na radijalnom rezu godovi pod 90 stepeni u odnosu na površine dasaka, toleriše se do 60 stepeni ugao godova. Ispod toga su deformacije usled promene vlage znatne.
User avatar
metabo
Ultra majstor
Posts: 2991
Joined: 05 Feb 2008 21:58
Location: Zemun

Post by metabo »

Evo interesantnog tabelarnog prikaza Fine Woodworking magazina
http://www.finewoodworking.com/FWNPDFfr ... -chart.pdf

Image

Radi se o određivanju ravnotežne vlažnosti drveta za zadate : a) relativnu vlažnost vazduha okruženja (meri se higrometrom) i b) temperaturu ambijenta (meri se termometrom :) )

Za one koji slabo stoje sa Faranhajtima evo i konverzione formule

deg. C to deg. F : deg. C x 9/5 + 32 = deg. F
deg. F to deg. C: (deg. F - 32) x 5/9 = deg. C

Na primer, za rel. vlažnost vazduha od 60% i temperaturi od 25 Celzijusa, ravnotežna vlaga drveta je između 10 i 11%. Å ta dalje to znači? Ako je izmerena vlaga drveta iznad 11%, ono će sušiti i skupljati, a ako je izmerena vlaga drveta ispod 11%, onda će težiti da upije vodu do 11% i širiti se. Mislite o tome kad pravite uklade.

Korisna tabela!
Koga ne mrzi neka je preradi u Celzijuse i uradi Excel tabelu i nama (adminima) pošaljena mail, pa ćemo mi (admini) to postaviti tamo gde treba :). Hvala.

----- metabo: 12/09/2010
Evo i prevedene tabele u naš sistem mernih jedinica

Image
Post Reply