Najzad i ja
Jos jedan noz, ovog puta bajonet od austrougarske M1895, dodeljen bugarskoj vojsci, otet negde tokom I sv. rata...
Nazalost neko se nekad "igrao", pa mu je odsekao alku za kacenje na pusku, tako da nije imalo smisla raditi restauraciju (a i nije nesto isplativo, posto je napravljen u milionima komada, pa je jeftin). Covek ciji je, je zeleo samo da se naprave nove korice, i "malo dotera"
Ovako je izgledao kad je stigao, i to "malo doterivanja" nije bas moguce.

Nakon temeljnog ciscenja od rdje, ponovo je bruniran (formira se tanak fin sloj rdje, skuva, ocetka jako finom celicnom cetkicom, pa u krug dok se ne dobije zeljena boja). Ostavljene su dublje "rupe" od rdje, malo da bi se koliko toliko sacuvala autenticnost, malo sto da je sve skinuto, ne bi ostalo bas mnogo toga.

Na kraju napravljene korice od stabilisanog bagrema, nove nitne (nitne su od eksera, podloske za njih su originalne), sve sklopljeno...

Nazalost neko se nekad "igrao", pa mu je odsekao alku za kacenje na pusku, tako da nije imalo smisla raditi restauraciju (a i nije nesto isplativo, posto je napravljen u milionima komada, pa je jeftin). Covek ciji je, je zeleo samo da se naprave nove korice, i "malo dotera"

Ovako je izgledao kad je stigao, i to "malo doterivanja" nije bas moguce.




Nakon temeljnog ciscenja od rdje, ponovo je bruniran (formira se tanak fin sloj rdje, skuva, ocetka jako finom celicnom cetkicom, pa u krug dok se ne dobije zeljena boja). Ostavljene su dublje "rupe" od rdje, malo da bi se koliko toliko sacuvala autenticnost, malo sto da je sve skinuto, ne bi ostalo bas mnogo toga.




Na kraju napravljene korice od stabilisanog bagrema, nove nitne (nitne su od eksera, podloske za njih su originalne), sve sklopljeno...



Eh da... jedna stvar za koju mi je krivo sto nisam uspeo da odradim je da razradim mehanizam bajoneta. Dva meseca sam ga grejao i mazao raznim penetrirajucim uljima, kuckao... i ni da makne. Mozda bi na kraju uspelo, da sam se mlatio jos mesec-dva, ali coveku to nije bilo bitno, a ovo je bas "zakovalo".
Smolu mi je doneo brat iz Ceske. Jatapol (ne znam sta bi nekome palo napamet kad bi se na carini pojavila "akrilna smola", verovatno bi mislili da pravim oruzje masovnog unistenja, i tenutno me uapsili
).
Pumpa je za gume od moskvica, prevrnuta gumica, izvadjen njen nepovratni ventil i stavljen drugi na crevo u obrnutom smeru.
Vakum komora je matori debelozidni aluminijumski ekspres lonac, kome su odfikarene rucke i malo prebrusena gornja povrsina.
Poklopac na loncu ploca od 25mm pleksiglasa.
Dihtung napravljen od acetat silikona (kupatilskog), skroba i boje za kolace.
Vakummetar kupljen (iskreno ne secam se vise od koje firme, cini mi se da je iz Subotice).
Ventili, crevca... kupljeni u Dinagentu.
U toj konfiguraciji mogu da "rucno" nadrukam oko -0.85 bara, uz malo (khm.... malo vise) znojenja.\
Grunf sistem, al radi
Ovo zadnje sam nosio celu skalameriju kod drugara koji ima vakum pumpu za frigomehanicare (pravljenu), i skinula je na oko -0.96, sto je vec jako dobro. U sustini i 0.85 ce odraditi posao, al mora bas dugo da se ceka.
Mnogo veci problem je temperatura pri polimerizaciji. Rerna jednostavno nije dovoljno precizna. Pa sam radio "metodom uzaludnih pokusaja", to jest zanisanis neku temperaturu u rerni pa gledas dal je polimerizovalo, pa ako nije podignes... Pri tom, treba puno vremena da cela zapremina drveta postigne datu temperaturu (oko 100 stepeni), posto je drvo prilicno dobar izolator.
Drugar ima i kalionicku pec, koja bi trebalo da je precizna u pola stepena, al joj je bas to vece palo napamet da se malo glupira, i masi zadatu temperaturu za 30-tak stepeni. Pa smo se dovijali sa digitalnim termometrom.
Prosto resenje je da se drzi u kljucaloj vodi.

Pumpa je za gume od moskvica, prevrnuta gumica, izvadjen njen nepovratni ventil i stavljen drugi na crevo u obrnutom smeru.
Vakum komora je matori debelozidni aluminijumski ekspres lonac, kome su odfikarene rucke i malo prebrusena gornja povrsina.
Poklopac na loncu ploca od 25mm pleksiglasa.
Dihtung napravljen od acetat silikona (kupatilskog), skroba i boje za kolace.
Vakummetar kupljen (iskreno ne secam se vise od koje firme, cini mi se da je iz Subotice).
Ventili, crevca... kupljeni u Dinagentu.
U toj konfiguraciji mogu da "rucno" nadrukam oko -0.85 bara, uz malo (khm.... malo vise) znojenja.\
Grunf sistem, al radi

Ovo zadnje sam nosio celu skalameriju kod drugara koji ima vakum pumpu za frigomehanicare (pravljenu), i skinula je na oko -0.96, sto je vec jako dobro. U sustini i 0.85 ce odraditi posao, al mora bas dugo da se ceka.
Mnogo veci problem je temperatura pri polimerizaciji. Rerna jednostavno nije dovoljno precizna. Pa sam radio "metodom uzaludnih pokusaja", to jest zanisanis neku temperaturu u rerni pa gledas dal je polimerizovalo, pa ako nije podignes... Pri tom, treba puno vremena da cela zapremina drveta postigne datu temperaturu (oko 100 stepeni), posto je drvo prilicno dobar izolator.
Drugar ima i kalionicku pec, koja bi trebalo da je precizna u pola stepena, al joj je bas to vece palo napamet da se malo glupira, i masi zadatu temperaturu za 30-tak stepeni. Pa smo se dovijali sa digitalnim termometrom.
Prosto resenje je da se drzi u kljucaloj vodi.
Gledao sam puno ozbiljnih resenja i onda video jednu probu na siromasan nacin
covek bas i koristi Jatapol smolu.
https://www.youtube.com/watch?v=0fnxuxanhlA
Meni vise treba da probam bojenje celom zapreminom (akoholno acetonski vodom rastvorivih boja) naravno da i smola ako se nekako nadje kod nas.

https://www.youtube.com/watch?v=0fnxuxanhlA
Meni vise treba da probam bojenje celom zapreminom (akoholno acetonski vodom rastvorivih boja) naravno da i smola ako se nekako nadje kod nas.
Mislim da to bez problema mozes sa preradjenom rucnom pumpom za gume (ili noznom jos bolje).
Smola je iako prilicno retka i dalje gusca od recimo firnajza, koji prodje bez ikakvih problema.
Video... ponesto mi tu bas ne pije vodu.
1. Jatapol polimerise na oko 98 stepeni. Ovaj ga drzi izmedju 80 i 90. A ni boja ne odgovara, ovaj koji sam ja dobio je bio blago zuckast, nije providan ko voda. Sad je naravno dosta tamniji posto je pokupio kojesta iz dascica koje su potapane u njega, ali pricam o novoj neotvorenoj flasi.
2. Nisam bas siguran da poklopac od tegle moze da izdrzi iole pristojan podpritisak. OK, cekao je 24h, sto verovatno znaci da je podpritisak bio mali. Uporedi uvijanje poklopca pri testu "na suvo" i pri stvarnom potapanju daske. Po svakoj logici isao bih bar do istog nivoa, a njemu se poklopac mnogo manej uvija dok je daska unutra.
3. Nivo smole ne sme da padne ispod nivoa na kome je najvisa tacka daske. Naknadno dolivanje je "ajmo iz pocetka".
4. Koliko vremena je potrebno da mehurici prestanu da izlaze iz daske, najmanje toliko posle treba drzati dasku potopljenu u smoli da bi je "uvukla" (vazduh je daleko redji od smole koja treba da ga zameni).
E sad... jatapol ima dve vrste smole, jedna je nesto sa epoksijem... tu nisam probao, mozda su njene karakteristike drugacije.
Zaboravih...
25mm pleksiglas se uvije za skoro 2mm na sredini na oko -0.8bara (precnik serpe je oko 25cm)
Nekako mi sasavo da se poklopac od tegle debeo ni milimetar ne zguzva ko sarmica na iole pristojnom podpritisku. Ok, manji je precnik, al ni 25mm nisu naivni.
Smola je iako prilicno retka i dalje gusca od recimo firnajza, koji prodje bez ikakvih problema.
Video... ponesto mi tu bas ne pije vodu.
1. Jatapol polimerise na oko 98 stepeni. Ovaj ga drzi izmedju 80 i 90. A ni boja ne odgovara, ovaj koji sam ja dobio je bio blago zuckast, nije providan ko voda. Sad je naravno dosta tamniji posto je pokupio kojesta iz dascica koje su potapane u njega, ali pricam o novoj neotvorenoj flasi.
2. Nisam bas siguran da poklopac od tegle moze da izdrzi iole pristojan podpritisak. OK, cekao je 24h, sto verovatno znaci da je podpritisak bio mali. Uporedi uvijanje poklopca pri testu "na suvo" i pri stvarnom potapanju daske. Po svakoj logici isao bih bar do istog nivoa, a njemu se poklopac mnogo manej uvija dok je daska unutra.
3. Nivo smole ne sme da padne ispod nivoa na kome je najvisa tacka daske. Naknadno dolivanje je "ajmo iz pocetka".
4. Koliko vremena je potrebno da mehurici prestanu da izlaze iz daske, najmanje toliko posle treba drzati dasku potopljenu u smoli da bi je "uvukla" (vazduh je daleko redji od smole koja treba da ga zameni).
E sad... jatapol ima dve vrste smole, jedna je nesto sa epoksijem... tu nisam probao, mozda su njene karakteristike drugacije.
Zaboravih...
25mm pleksiglas se uvije za skoro 2mm na sredini na oko -0.8bara (precnik serpe je oko 25cm)
Nekako mi sasavo da se poklopac od tegle debeo ni milimetar ne zguzva ko sarmica na iole pristojnom podpritisku. Ok, manji je precnik, al ni 25mm nisu naivni.
- ZASto
- Pred-majstorsko zvanje
- Posts: 238
- Joined: 01 Dec 2013 11:15
- Location: Београд, Врачар
- Contact:
@mbole:
Vakuum se meri u barima, ali ne sa predznakom - (minus).
Ne postoji negativan pritisak.
To što je napisano na manometru, k'o i na tarabi. https://en.wikipedia.org/wiki/Bar_(unit)
Vakuum se, generalno meri u milibarima ili u torr-ima (mmHg, i naravno u mikronima).
Na primer, uljne rotacione pumpe postižu vakuum reda 5*10-2 mbar (minus i dvojka su eksponent
Vakuum se meri u barima, ali ne sa predznakom - (minus).
Ne postoji negativan pritisak.
To što je napisano na manometru, k'o i na tarabi. https://en.wikipedia.org/wiki/Bar_(unit)
Vakuum se, generalno meri u milibarima ili u torr-ima (mmHg, i naravno u mikronima).
Na primer, uljne rotacione pumpe postižu vakuum reda 5*10-2 mbar (minus i dvojka su eksponent
Last edited by ZASto on 30 Aug 2018 00:19, edited 1 time in total.
Make no mistake between my personality and my attitude.
My personality is who I am.
My attitude depends on who you are.
My personality is who I am.
My attitude depends on who you are.
Zavisi u odnosu na sta meris 
Gde pise da moja nula mora da bude na 0 bara? Mogu da je izaberem kako ja hocu i gde je meni zgodno.
Taj minus je u odnosu na trenutni atmosferski pritisak (upravo to se meri i to pokazuje vakummetar), sto u sustini i jeste ono sto ti treba, posto je atmosferski ono sto ce da "ugura" smolu u dasku. Inace, kad bi merio apsolutni, morao bi da preracunavas koliko si stvarno dobio racunajuci koliki je trenutni atmosferski.
Ne postoji ni negativna temperatura, pa je svi mi ipak koristimo, i iskazujemo u celzijusima, gde je nula pomerena onako kako je nama zgodno, posto bi bilo malo sasavo da cujes na dnevniku kako ce danas biti 298 stepeni, ili da je za januar predvidjeno da bude 263

Gde pise da moja nula mora da bude na 0 bara? Mogu da je izaberem kako ja hocu i gde je meni zgodno.
Taj minus je u odnosu na trenutni atmosferski pritisak (upravo to se meri i to pokazuje vakummetar), sto u sustini i jeste ono sto ti treba, posto je atmosferski ono sto ce da "ugura" smolu u dasku. Inace, kad bi merio apsolutni, morao bi da preracunavas koliko si stvarno dobio racunajuci koliki je trenutni atmosferski.
Ne postoji ni negativna temperatura, pa je svi mi ipak koristimo, i iskazujemo u celzijusima, gde je nula pomerena onako kako je nama zgodno, posto bi bilo malo sasavo da cujes na dnevniku kako ce danas biti 298 stepeni, ili da je za januar predvidjeno da bude 263
