Sredjivanje malog drenog rendeta

Rad sa ručnim alatima
Post Reply
Online
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14941
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Sredjivanje malog drenog rendeta

Post by mbole »

Jos poodavno sam obecao ovaj tekst kolegi sa foruma, ali... kao i obicno... stvari ne idu onim tokom kojim mi predvidjamo, tako da je tek sada doslo na red.

Ovo malo rende imam vec dugo vremena, i bas mi je zgodno za gruba ciscenja, ali nikada nisam nalazio vremena da ga sredim.

Posto je konacno doslo i do toga... da malo opisem postupak kojim sam to radio.
Postupak nije ni jedini, verovatno ni najbolji, al.. radi :)

Najpre, rende nije bas tako prosta naprava kako izgleda na prvi pogled. Da bi radilo kako treba, mora biti ispunjeno prilicno uslova.
U sustini, ono je sablon za dleto, da ne kazem "masinica" na rucni pogon.
Kao i svaki sablon, zahteva da njegovi delovi budu u nekakvim tolerancijama, da se medjusobno uklapaju, da mere budu tacne...

Da najpre vidimo osnovne delove, obicnog drvenog:
Telo
Noz
Klin

Telo ima i svoje posebne delove, taban, krevet, usta...
MR-1.jpg

U ovom konkretnom slucaju, noz je jednodelan, nema chipbrakera (zaista ne znam nas izraz), pa su neke stvari prostije.
Pa da pocnemo od njega.
Povrsine noza koje nalezu na krevet i klin moraju da budu ravne, barem u delu koji naleze.
Ostatak.. nije toliko bitan, ali naravno ne skodi da i on bude ravan.
Nikako ne uzimajte zdravo za gotovo da je noz iz fabrike ravan.
Ovaj je bio upreden oko uzduzne ose za barem 2-3mm. Na srecu, okaljeni deo je bio mnogo manje upreden nego mekani, pa sam uz dobru veliku metalnu stegu i "svedska" vodoinstalaterska kljesta uspeo da ga ispravim do reda desete milimetra. Dalje je sledovalo guslanje po raznim brusevima, smirglama... dok povrsine nisu poravnate.
Nazalost... slikice toga su netragom nestale pri zameni telefona.

Takodje, gornja i donja povrsina moraju biti paralelne, gledano po sirini noza. Uzduz je vecina jednodelnih nozeva konusna.
Ova kontrola je vrlo bitna, posto ce noz biti referenca za dalje sredjivanje tela.
Upreden noz, ne moze da se kako treba zaglavi klinom, i svaki cas ce se razlabaviti.

Sada na red dolazi telo i njegova provera.
Opet, nikako ne uzimajte kao sigurno da su stranice paralelne, da je taban pod 90 u odnosu na stranice, da je krevet paralelan sa tabanom gledano popreko...
Sve to se jednostavno mora proveriti, inace cete tek na kraju uvideti da nesto "ne radi kako treba", a onda posao krece od pocetka.
Moguce su sve varijante, da je jedna stranica pod uglom u odnous na taban i drugu stranicu, da su obe stranice kao trapez, da su stranice paralelne, ali je taban pod uglom u odnosu na njih, i sve moguce kombinacije.
Tako da prvo treba "snimiti" sve, pa onda zakljuciti sta raditi dalje.
MR-2.jpg
MR-3.jpg
Kod mene je taban bio pod uglom u odnosu na stranice, a same stranice su zadovoljavajuce paralelne.
To nije tesko srediti, bilo drugom blanjom, bilo smirglanjem (zgodno je imati neki "oslonac" uz koji se postavi bok dok se trlja po smirgli). Ja vec neko vreme imam ovakvu "napravu" za takve stvari.
mr16.jpg
mr-17.jpg

Nakon toga treba proveriti da li je krevet paralelan sa tabanom gledano popreko na rende (uzduzno je naravno pod uglom, obicno oko 45 stepeni).
Za to mora da se napravi prirucna alatkica (uobicajeni uglomeri su previse debeli da bi mogli da prodju kroz usta). Najobicnije dve dascice i jedan sraf. Bitno je da ugao izmedju kreveta i tabana bude isti i na levoj i na desnoj strani. Ako nije, to znaci da bi noz stojao pod nekim uglom (sto postoji kao varijanta, ali onda to nije obicno rende, i zahteva drugaciju geometriju ostalih delova).
Koliki je sam ugao kreveta u odnosu na taban, nije kriticno. Mnogo je bitnije da taj ugao na obe strane bude isti, nego da li je ugao 45 ili 46 ili 44 stepena.
Da se razumemo, nije nebitno koliki je taj ugao, ali promenom tog ugla se menjaju karakteristike rendeta, a mi se sad trudimo da ga "nateramo da radi".
Npr... rende sa vecim uglom izmedju kreveta i tabana ce manje "zecepljivati", ali ce ga biti teze gurati, i obrnuto.
MR-4.jpg
mr-5.jpg
Ukoliko taj ugao nije isti, sleduje turpijanje, grebanje... sta god vam je zgodno da bi dobili ravnu povrsinu sa jednakim uglovima na obe strane.

Sada sleduje "fino doterivanje" kreveta, to jest njegovo prilagodjavanje samom nozu.
Neko ce reci: sta sad imamo da doterujemo, noz je ravan, krevet je ravan, moraju da leze... paaaa... ne bas :) ili barem ne bas dovoljno dobro.
Sto je naleganje izmedju noza i kreveta, noza i klina, i klina i zaseka u koji ulazi na telu bolje, to ce rende bolje "drzati", bice lakse podesiti ga, necete morati da "nabijate klin macolom" vec sa par blagih udaraca maleckog cekica...

Drugo... najcesce je povrsina koja je tek oturpijana konveksna, to jest ispupcena na sredini, sto je najgora varijanta. Tada se noz oslanja na krevet u jendnoj liniji, i moze da se "klacka" preko nje. Tipicno: rende ne sece, kucnes malo noz, ne sece i dalje, kucnes jos malkice, a onda kad zahvati zacepi predebelo. Ustvari, kada je noz jednom dohvatio, daska koju sece je "gurnula" ostricu ka nazad, ceo noz se zarotirao oko tacke oslonca, i istovremeno posao na dole.

Nadalje, recimo tipican tanki noz koji ima chipbraker uopste nije ravan. Kako nije ravan kad smo ga malopre poravnali? Pa nije... sam noz jeste (recimo da jeste), ali kada se stegnu noz i chipbraker, oba se uviju. I tada se dobije udubljena donja strana noza, koja ce se oslanjati samo u dve linije, na dnu i na vrhu, a nece lezati celom povrsinom na krevetu. U tom slucaju, krevet ce na kraju biti konveksan, ali konveksan tacno onoliko koliko je konveksan i noz.
Itd, itd... da ne sirimo previse, maltene svaki od ovih "detalja" moze da zauzme posebnu temu.

Da bi fino prilagodili krevet i noz, najpre nagaravimo zadnju stranu noza.
mr-6.jpg
Za to se koristi obicna sveca. Ako mozete da pronadjete neku staru svecu, bice vam lakse, posto se u nove dodaju sastojci koji upravo sprecavaju stvaranje cadji. Moguce je da vostane svece to rade bolje od parafinskih (nisam imao da probam), pa sam koristio jednu jos iz 70-tih godina, koja je ko zna kako ostala u nekom svecnjaku.
Trik je da ne drzite svecu na jednom mesu ispod noza (ne zelite da ugrejete noz), vec da je stalno pomerate, ali tako da bude jako blizu noza, to jest da plamen nema dovoljno vazduha, tako da proizvodi cadj zbog nepotpunog sagorevanja. Takodje dugacak fitilj doprinosi stvaranju cadji.
mr-7.jpg
Nakon sto je povrsina noza temeljno nagaravljena, polako se noz zavuce na svoje mesto tako da ne dodirne krevet dok se zavlaci, spusti na krevet, pritisne i povuce napred nazad milimetar-dva.
mr-8.jpg
Sve tacke kontakta izmedju noza i kreveta ce biti nagaravljene, a mesta gde noz ne dodiruje ce ostati cista.
mr-9.jpg
Sada se "necim" malo ostruzu sva nagaravljena mesta.
mr-10.jpg
Za to je moguce koristiti neku finiju turpiju, a ja sam koristio saber. U sustini dleto, naostreno pod 90 stepeni. Prosto se izgrebe deo koji je zacrnjen. Za malo grublje skidanje, koristio sam najmanju iwasaki turpiju (fenomenalna je).
mr-11.jpg
Onda se procedura ponavlja, sve dok cela povrsina tabana ne bude prekrivena tackama dodira, to jest prenetom garezi. Ne ocekujte da dobijete kompletno crnu povrsinu, to i nije cilj. Cilj je da dobijete sto je moguce vise tacaka sto ravnomernije rasporedjenih, i po celoj povrsini.
Pri tom najkriticnije mesto je skroz na dnu, to samih usta, posto je to deo koji trpi najvece opterecenje, i tu noz nikako ne sme da moze da se uvija, landara...
mr-12.jpg
Kada smo to postigli, sada sleduje prilagodjavanje donje strane klina gornjoj strani noza. Ovo u je mom slucaju (debeli jednodelni noz, prethodno perfektno poravnat), mogo da se obavi prostim smirglanjem donje strane klina na ravnoj podlozi.
mr-13.jpg
Sad ce neko pitati: pa sto to isto nismo mogli i sa krevetom.
Zato sto krevet nije "slobodan" nego je u sred rendeta, i ne mozete da ga odvojite i protrljate po necemu ravnom, vec morate da nesto gurate kroz rende, a to izaziva vec pomenutu konveksnost.

Ostaje jos verovatno najzaguljeniji deo posla a to je prilagodjavanje klina i zaseka na bokovima u koje se on uglavljuje.
Tu postojedve mogucnosti:
Da prilagodimo klin zasecima, ili da prilagodimo zaseke klinu.
Generalno je prilagodjavanje klina lakse, ali je to moguce samo ako se radi o minornim razlikama, i ako su zaseci u bokovima kako treba.
Ako zaseci nisu (recimo jedan je pod vecim uglom nego drugi, povrsine su im neravne...) onda prvo sredimo geometriju klina, pa zatim prilagodjavamo zaseke klinu.
Klin, kao i sve ostalo.. sve stranice ravne, gornja i donja povrsina paralelne u poprecnoj ravni, bocne stranice pod 90 stepeni...
Tipican ugao klina je oko 10 stepeni.
Pored osnovne geometrije, klin ima i dva "roga", koji su i te kako znacajni, posto upravo oni drze noz pritisnut o taban na najkriticnijem mestu, to jest najblize ostrici. Usek izmedju njih je tu da se struska ne bi zaglavljivala izmedju klina i noza.
U pocetku dok prilagodjavate klin i zaseke, nemojte se previse brinuti o njihovom obliku, sto su mozda izvirili kroz taban... jedino sto je bitno je da oni do kraja dobro nalezu i na noz i na useke. Kada se to postigne, lako ih je skratiti i oblikovati. A tipicno ce klin izviriti prilikom sredjivanja, posto uvek skidate materijal, i klin moze da udje sve dublje i dublje u telo rendeta. Nazalost... postoji trenutak kada postojeci klin vise jednostavno nema dovoljno "mesa", i tada je jedino resenje pravljenje novog (sto i nije neka nauka).

Prilagodjavanje klina i useka je po istom principu kao prilagodjavanje noza i kreveta. Garavljenje i skidanje zacrnjenih mesta, samo sto sada garavite klin, ubacite noz tako da lepo lezi na krevetu (pridrzavate ga prstom), klin polako uvlacite tako da sve vreme lezi na nozu i ne dodiruje zaseke do samog kraja. Malo ga gurnete rukom koliko da minimalno zaglavi, kucnete MALIM cekicem (tipa 50 grama), i izvucete napolje. Garez se prenela na zaseke, i sada struzete nagaravljena mesta na zasecima.
Ili... ako ste se odlucili da prlagodavate klin zasecima, garez se skinula sa klina na mestima dodira, i sada struzete svetla mesta na klinu.
Na pocetku ce najcesce taj dodir biti samo u par tacaka, i osecacete da kada kucnete klin on ulazi "ko u zvaku". Kako prilagodjenost bude sve bolja i bolja, taj otpor ce biti sve "ostriji" dok na kraju ne bude "ko da ste gunuli u zid". Zvuk udarca cekicem se menja, od tupog na pocetku, do ostrog i reskog kada se sve prilagodi.
mr-14.jpg
mr-15.jpg
Nazalost struganje ta dva zaseka nije ni malo zgodno, posto je prostor tesan, sa gornje strane gde imate koliko toliko prilaza idete kontra u odnosu na vlakna drveta, a sa donje nema prostora da kroz usta prodje neka alatka.
Za to postoje posebne namenske alatke (tzv "float"), sa "kontra" zubima, to jest koje seku pri povlacenju, tanke... bukvalno prilagodjene upravo tom poslu, ali njih retko ko ima, a i nije ih bas najlakse pronaci cak ni napolju (kod nas.. ne sanjajte, osim da vam ih pravi neki kovac po narudzbini, ili da ih napravite sami ako se snalazite sa metalom).
Pa se znalazite s onim sto imate. Od sabera, pa do letvice na koju je nalepljena smirgla.
U mom slucaju, posto se radi o rendetu za grubo skidanje, usta su veoma siroka, tako da se moglo raditi i sa donje strane.

Kada je i taj deo zavrsen, rende je "skoro" gotovo. Ostaje da se naostri noz i konacno poravna taban.

Konacno ravnanje tabana se izvodi sa nozem ubacenim u rende i zakucanim klinom, tacno onako kakoo ce izgledati u radu, osim sto je naravno noz povucen za milimetar unazad da ne bi smirglali i njega zajedno s tabanom
Zato noz mora da bude unutra? Cak i metalno rende ce se saviti kada u njega ubacite noz i stegnete ga. O drvenom da ne pricamo. Klin sa uglom 10 stepeni deluje na svojim bokovima silom oko 6 puta vecom od one kojom ste ga ugurali. Ne zaboraviti da vi taj klin ukucavate, sto je jako velika sila (ko ne veruje, nek se blago kucne malim cekicem po prstu :))
Tako da kada ubacite noz i ukucate klin, celo rende ce se malo saviti, tako da ce taban sada postati konkavan to jest udubljen na sredini.
No.. nista sto malo trljanja o smirglu ne moze da resi.

I konacni rezultat...
mr-18.jpg
Ostalo je da se prodje finom smirglom, namaze lanenim uljem, i slicni uglavnom estetski zahvati... ali sada radi :)
Noz se fiksira blagim udarcem maleckog cekica po klinu, lako se podesava, ne mrda...
Post Reply