Muller kamen za oštrenje

Rad sa ručnim alatima
User avatar
sasasasa
Velemajstor
Posts: 1730
Joined: 05 Apr 2016 18:36
Location: Prijedor

Post by sasasasa »

Imam pomalo ograničeno iskustvo , ali :

Prvo vidi od koje vrste čelika su ti oštrice i prema njima traži kamenje. Vodeno kamenje je sjajno, ali ne za sve čelike.
6000 ti je previsoko. 1000 i 3000 su ti bolja opcija ako nakon toga poliraš. Pogotovo ako imaš tormek za grublju obradu.
Kod kamenja ti je dosta važna veličina. Nisam uspio pronaći dimenzije kamena sa linka, ali mi se čini da je dosta malen (bar po cijeni).
King nisam koristio, to će ti neko drugi više pomoći. Imam Nanivu i Cerax. Naniva i nije nešto na grubljim granulacijama. Cerax je sjajan za moje potrebe. Možeš kupiti i kamen za ravnanje
https://www.fine-tools.com/G-abrichtblockshaptonjp.html
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Puno pitanja u jednoj poruci.

Koliko sam shvatio, ti bi da nadjes resenje za ostrenje u kome bi kombinovao Tormek+ nesto novo u sredini+ strop. Sa Tormekom se slazem, koristim isti (pravljen, ali to je to). Sa stropom se nikako ne slazem, to je nepotrebna staka, koja nanosi vise stete nego koristi, kod onih koji ne znaju za bolje. Mnogo bolje ga je zameniti nekim finim vodenim kamenom, granulacije preko 8000 u JIS standardu. Pogotovu ako ces ikada koristiti neko secivo od finijeg celika.


Vodeni kamen vs dijamant, iz mog iskustva uvek vodeni kamen. Dijamanti nemaju lepo resenje u finijim granulacijama, traju krace, jako su efikasni na pocetku, pa opadaju sa efikasnoscu kako stare, ne smeju da se pritisnu onako kako mogu da se pritisnu Japanski kamenovi. Doar vodeni kamen je brzi od dijamanta, uvek je svez, i nudi resenja do najfinijih granulacija.


Vodeni Kamenovi


Prvo pitanje je jeftin vodeni kamen vs neki sa imenom. Jeftini vodeni kamenovi su obicno sa magnezijumskim vezivom, posto je ono najjeftinije, i sa upitnim abrazivom. Svaki vodeni kamen ce raditi, ali je to recenica u stilu svaki auto koji ima motor i barem tri tocka ce te prevesti sa mesta A na mesto B. Razlika izmedju kvalitetnih, brendiranih vodenih kamenova i no name je u tome sto jeftini vodeni kamenovi rade sporije i kratko traju. Na kraju balade, jeftini vodeni kamenovi su ultra skupi na kraju price, posto ih potrosis ocas posla, a potrosis i svoje vreme.

King.

Imao sam set King kamenova, i bio sretan kada sam ih se resio. King je ulazni vodeni kamen, cak i ako je iz boljih serija. Ima mnogo boljih resenja. Glavni prolem je sto zahtevaju da im titras jajca, posto imaju magnezijumsko vezivo, a to nbe vracaju nekim dodatnim kvalitetom, mekani su a ne skidaju celik dovoljno brzo.

Naniva

Imas ih u BGD, ali ne znam da li imas dva zivota da ostris na njima. Spore su do bola, mada je kvalitet obrade fenomenalan.

Shapton

Malo bolji osecaj nego Sigma, ali je cena bezobrazna, pogotovu sto nisu bolji od sigme. Glass stone su izvikani, ali dobijes kamencic koji je debeo 6mm, i zalepljen na komad stakla. To ga svrstava u nivo najskupljih kamenova, skupljih cak i od prirodnih Japanskih vodenih kemenova.

Sigma

Topla preporuka, za odlicne kamenove, jedini problem sto je kamen koji mi je izbor broj jeda jako tesko naci. Beli, 1000, iz power select serije, beli, ne sivi. Trpi sve bez bilo kakvog problema, moze da ostane stalno u vodi, nema titranja, ne ispuca kada se susi a da mu ne odgovara brzina susenja. Ima ih u svim granulacijama, i u svim su vrhunski, bez mana.
Sa sigmom 1000, mozes da preskocis sve do 6000.

Suehiro Cerax

Jos jedna topla preporuka, uz rezervu da nemam previse iskustva, sa time koliko treba da im se titra. Ono sto me brine sto ne mogu da pronadjem podatak sta je vezivo, i da li mogu da budu stalno u vodi.


Prva preporuka za narucivanje.

Sa rezervom da sam radio sa Ceraxom, i brzo radi, ali nemam dugotrajnije iskustvo sa time kako se ponasa. Tako da moras da ga susis svaki put.
Suehiro Cerax 1000
https://www.fine-tools.com/suehiro-stones.html

Sigma 6000
https://www.fine-tools.com/sigma.html

Posle toga strop, ako insistiras na njemu.

Ako ne insistiras, mnogo bolje resenje je Signa 13000 sa istog gornjeg linka.

Ako hoces da imas kompletan Sigma set, jedino resenje koje trenutno nalazim mora da ukljucvi ebay.


https://www.ebay.com/itm/Japan-watersto ... SwHaBWl2RD

Sad, uvek bi vise voleo kamen bez podloge, ali on je besmisleno 6 dolara skuplji kod istog prodavca.


Za ravnanje vodenih kamenova, u preporucenim granulacijama dijamentska ploca, koja ce se koristiti samo za to, i nikada neces sa njom raditi metal. Tako traje dozivotno. A kombinacija metal i kamen za ostrenje je upropasti ocas posla.

Moja iskustva su da slobodno mogu da preporucim Atomu, koja je najbolja kombinacija cena kvalitet.

https://www.fine-tools.com/diasharpener.html


Na kraju, ravnanje Tormeka. Imam mali rucni alat, T oblika sa dijamantima, koji koristim da ravnam kamenove. No nemam originalni torekov kamen, koristim grublje kamenove od standardnih, inace bih uzeo originalni Tormek dijamantski poravnjivac. Planiram da ga uzmem samo za kemen 220, kada kupim jig za ostrenje burgija.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14940
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Ja bih koristio neku malo drugaciju kombinaciju, ako vec imam tormek za osnovno brusenje, i ako mi je budzet ogranicen (ako nije, slazem se sa BR-om).

Ne znam kakva je situacija u Bosni, ovde ima prilicno jeftino da se nadje dijamantske paste (rusi/ukrajinci, tipicno oko 8 evra za kutijicu koja traje godinama).

Pasta se nanese na parce flaha od mesinga, bakra, aluminijuma, gusa.. u sustini necega sto je mekse od noza i dobro ravno.

Radi sporije od kamenja, ali realno, cim krenes na vise granulacije, to traje kratko. Dugo traje osnovno skidanje grubom granulacijom, a to si vec odradio na tormeku.
Tako da dal je 10 sekundi ili 20 sekundi po granulaciji, i nije neki problem.

Od granulacija, isao bih na:
20/40 mikrona, sto je otprilike kao kamen izmedju 240 i 400 (ne mesati sa smirglom, gradacije nisu iste).
3/2 mikrona sto je kao kamen izmedju 1200 i 1500
Na kraju 0/1 mikron sto je odgovarajuce kamenu nesto finijem od 2000

Za najveci deo poslova, ovo je sasvim dovoljno.
Za neke koji zahtevaju finiju povrsinu... ostaje samo kamenje ili ekstra fine "smirgle", na mylar podlozi od 0.5 mikrona. Nisu jetine (tipa 5 dolara list), a i nije ih ni malo lako naci, al daju zaista perfektnu povrsinu. Nisam imao priliku da uporedim njihov finis sa nakim ekstra finim kamenom.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Bole, Fepa F oznake se uglavnom ne koriste za stone kamenove. Tocila su druga prica.

Ekvivalent 3 mikrona u japanskom kamenu je J4000.

Probao sam milar papire za ostrenje, i to do 0.3 mikrona, to mi je bio nacin ostrenja dugo vremena kada sam se ratosiljao prvog seta King kamenova i rezultati nisu ekvivalentni kvalitetnom japanskom kamenju. Duze drzanje ostrine i ostrije secivo se dobija na kamenu J13000, (recimo 0.8 mikrona) uz ispravnu tehniku nego na milar podlozi.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14940
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Onda jos bollje... mislim na dia pastu.
U sustini... to je neka "sirotinjska" varijanta dia "kamenja".
Ja sam krenuo u igranje sa tim posto mi je trebalo nesto za grubo skidanje, pa sam npravio jedan koji punim sa 40/60

Usput da se ispravim, pogresno sam napisao u proslom postu, nije 20/40, nego 20/14, sto bi daklem odgovaralo kamenu izmedju 800 i 1200
A 3/2 bi odgovaralo kamenu izmedju 4000 i 6000
Inace te oznake predstavljaju najvece i najmanje zrno dijamanta u pasti (daklem otvor prethodnog i narednog sita).

Zaboravio sam da napisem i da je neophodan po jedan flah za svaku granulaciju. Jednom nanetu dia pastu je gotovo nemoguce odstraniti (ili ja barem nisamnasao nacin).

E sad... Za neke stvari nije bas jednsotavno ni napraviti lap.
Recimo, mesingani/bakarni flah kako se kupi je tipicno malo ispupcen na sredini, pa kad krenes da ostris noz za rende, dobijes udubljenje na sredini noza, sto nikako ne zelis (pitaj me kako sam saznao :))
Kod ostrenja recimo dleta to nije problem.

U kucnoj radinosti, jako je tesko postici da se taj flah poravna a da nema ispupcenje na sredini. Pri smirglanju, cak i na ravnom staklu, jednostavno ostaje ispupcena sredina, zbog nacina na koji se pritiska.
No.. ne bi trebalo da kosta previse, da to bilo koji strugar poravna. Dovoljno je da ga samo "obeli".

Pre nosenja strugaru, mesingani flah ubaciti u rernu na 250 stepeni (odnosno max temperaturu), otprilike sat-dva, i ostaviti da se polako ohladi.
Time se popuste naponi nastali pri hladnom izvlacenju, to jest proizvodnji flaha (sto vazi i za bakar, aluminijum nisam primetio da ima tih problema).
Ako se to ne uradi, cim pocne da se skida materijal, flah pocinje da se deformise.

I da... jos jedna stvar...
Pri ostrenju na ovome, pritiska se kada vuces, ne kada guras. To jest ostri se "niz" ostricu. Svi ovi materijali su mekani, i cas posla "zabodes" ostricu u njih. To malo vise pravi "zicu", al...
I kao i kod svega ostalog, ne treba prritiskati previse.

Video sam skoro jos jednu varijantu sa nekakvom keramikom, koju je pomenuo Steva, al to nisam (jos) probao.
Post Reply