Sređivanje hoble za početnika
Sređivanje hoble za početnika
Pozdrav svima, evo da se i ja zapljunem na forumu.
Došla mi je pod ruke hobla, tačnije udarila u džep. Nije u sjajnom stanju ali ima značkicu Ulmia pa pretpostavljam da nisam bacio pare i da se može nešto izvući iz nje, bar u smislu učenja. Sva moja stolarska majstorisanja su se završavala sa pločastim materijalima i ništa zanimiljivije od tog. A zeleo bih za svoju dušu da napravim nešto i ručnim alatom i usput učim . Matori konj se zaželeo učenja.
Hajde dajte neke smernice od čega da počnem, tabana, noža , laka ili nešto sasvim peto? Ovako laički mogu da kažem da nož lepo i ravno leži u ležištu, ako sam dobro razumeo dosadašnje teme to se ležište zove frog. Sam nož je u jadnom stanju ali taman da malo naučim i oštrenje. Taban mi se čini ok i da bi samo malo trebalu ukloniti tragove korištenje i poravnati ga.
Da počinjem sa ovim nešto ili ne?
Došla mi je pod ruke hobla, tačnije udarila u džep. Nije u sjajnom stanju ali ima značkicu Ulmia pa pretpostavljam da nisam bacio pare i da se može nešto izvući iz nje, bar u smislu učenja. Sva moja stolarska majstorisanja su se završavala sa pločastim materijalima i ništa zanimiljivije od tog. A zeleo bih za svoju dušu da napravim nešto i ručnim alatom i usput učim . Matori konj se zaželeo učenja.
Hajde dajte neke smernice od čega da počnem, tabana, noža , laka ili nešto sasvim peto? Ovako laički mogu da kažem da nož lepo i ravno leži u ležištu, ako sam dobro razumeo dosadašnje teme to se ležište zove frog. Sam nož je u jadnom stanju ali taman da malo naučim i oštrenje. Taban mi se čini ok i da bi samo malo trebalu ukloniti tragove korištenje i poravnati ga.
Da počinjem sa ovim nešto ili ne?
Pre neki dan sam poceo tutorial o sredivanju rendeta ovde: http://www.stolarskaradionica.com/forum ... hp?id=7275
Iako je u pitanju novo rende, prica nije mnogo drugacija.
Ako si rende uzeo danas, za pocetak bi trebalo da skines lak, i da ga ostavis da se aklimatizuje na uslove u kojima ces ga koristiti. Drvo radi sa promenom vlage, tako da je u svakom slucaju pametno sotaviti drveno rende da se privikne na ono sto ce mu biti radna lokacija.
Za to vreme mozes da sredis secivo. Koliko vidim sa slika, ono je zardjalo, i za pocetak bi mu pomoglo jedno kupanje u alkoholnom sircetu, koje ce izvuci svu rdju iz pora. Ostavis ga nekloliko sati, uz povremeno trljanje cetkom za ruke (a ruke zastiti gumenim rukavicama, posto fero acetat koji nastaje reakcijom rdje i sirceta lepo bolji kozu) Kada je skinuta sva rdja, neutralises kiselinu u rastvoru sode bikarbone, isperes doooobro osusis fenom i namazes uljem. Za pocetak, dok ne stignem da postavim vise slika ovo bi trebalo da bude dovoljno.
Sledeci korak ce da bude ravnjanje ledja seciva, verovatno na smirgli zalepljenoj na staklenu plocu, i ravnanje chipbreakera, tj tog gornjeg dela seciva, no sacekadj sa tim, dok ne dobiojes detaljnija uputstva.
Iako je u pitanju novo rende, prica nije mnogo drugacija.
Ako si rende uzeo danas, za pocetak bi trebalo da skines lak, i da ga ostavis da se aklimatizuje na uslove u kojima ces ga koristiti. Drvo radi sa promenom vlage, tako da je u svakom slucaju pametno sotaviti drveno rende da se privikne na ono sto ce mu biti radna lokacija.
Za to vreme mozes da sredis secivo. Koliko vidim sa slika, ono je zardjalo, i za pocetak bi mu pomoglo jedno kupanje u alkoholnom sircetu, koje ce izvuci svu rdju iz pora. Ostavis ga nekloliko sati, uz povremeno trljanje cetkom za ruke (a ruke zastiti gumenim rukavicama, posto fero acetat koji nastaje reakcijom rdje i sirceta lepo bolji kozu) Kada je skinuta sva rdja, neutralises kiselinu u rastvoru sode bikarbone, isperes doooobro osusis fenom i namazes uljem. Za pocetak, dok ne stignem da postavim vise slika ovo bi trebalo da bude dovoljno.
Sledeci korak ce da bude ravnjanje ledja seciva, verovatno na smirgli zalepljenoj na staklenu plocu, i ravnanje chipbreakera, tj tog gornjeg dela seciva, no sacekadj sa tim, dok ne dobiojes detaljnija uputstva.
Ovako izgleda posle limuntusa i sode bikarbone i mašinskog ulja. Nema više rđe ali je tamo gde je bila zahvatila rđa sada je metal sivkaste boje (neka so?).
I deo koji je bio bio relativno čist i sjajan, neka 3-4-cm od same oštrice sa strane leđa sad je dobio tamnu boju, skoro crnu. Ima li to nešto veze sa delom koji je kaljen?
Inače , sad se vidi i na sečivu žig Ulmie. Nije se pre video od rđe.
Čemu služi ova metalna ćuna na zadnjoj strani, ko neki čep?
Kad sam malo celo telo očistio od prljavštine primetio sam malo lufta , deo milimetra , ovog dela gde se oslanja ruka koja gura hobl. Kako da to učvrstim, smem li da je kuckam sa zadnje strane pa da izađe cela i zalepim ponovo?
Odlicno. Sada si siguran da na secivu vise nema korozije.
Ta razlika u bojama je upravo deo koji je prilikom kaljenja otvrdnuo, koji je nesto otp[orniji na kiselinu nego onaj koji nije otvrdnut. Prednji deo je tvrd, a kod zadnjeg je najbitnija zilavost.
Takodje, kod nekih seciva, taj deo seciva duge boje je lameliran na podlogu od mekseg celika. No nisam siguran da je to slucaj sa Ulmijom, ako jeste, trebalo bi da se vide linije posja, po debljini.
KOd skidanja rdje kiselinom, gotovo uvek se ukazu stari zigovi, koji su utisnuti u secivo. Etchovani zigovi nestanu, ali njih najcesce nema na secivima, samo na platnam,a testera.
Taj metalni cep na zadnjoj strani sluzi da bi se po njemu kucalo, kada se podesava polozaj seciva, i secivo povlaci unutra. Secivo spustas tako sto kucas po zadnjem delu samog seciva (Jeda od razloga zasto se ostavlja zilavo)
Kod te ulmije mnost stoji na lastinom repu, i to sto ti se cini pukortinom, nije zabrtinjavajuce. Ja to ne bvi nista dirao, osim ako nije bas rasuseno tokom stajanja. Ako se ne klima da ispadne, ne diraj.
Sto se smirglanja tela tice, sa tim pazljivo. Smirgla se uglavnom tako sto rende viuces po smirgli zalepljenoj na staklo, da ne bi pokvario geometriju, posto strane tela moraju da budu upravne na taban, no to nije bas kriticno. Ako radis sa smirglom iz ruke, uvek ispod nje drzis kockicu od drveta, koja ima ravnu povrsinu. Za skidanje laka lepo dodje i cikling, no ne znam koliko alata imas, i znas da pripremis i koristis.
Ta razlika u bojama je upravo deo koji je prilikom kaljenja otvrdnuo, koji je nesto otp[orniji na kiselinu nego onaj koji nije otvrdnut. Prednji deo je tvrd, a kod zadnjeg je najbitnija zilavost.
Takodje, kod nekih seciva, taj deo seciva duge boje je lameliran na podlogu od mekseg celika. No nisam siguran da je to slucaj sa Ulmijom, ako jeste, trebalo bi da se vide linije posja, po debljini.
KOd skidanja rdje kiselinom, gotovo uvek se ukazu stari zigovi, koji su utisnuti u secivo. Etchovani zigovi nestanu, ali njih najcesce nema na secivima, samo na platnam,a testera.
Taj metalni cep na zadnjoj strani sluzi da bi se po njemu kucalo, kada se podesava polozaj seciva, i secivo povlaci unutra. Secivo spustas tako sto kucas po zadnjem delu samog seciva (Jeda od razloga zasto se ostavlja zilavo)
Kod te ulmije mnost stoji na lastinom repu, i to sto ti se cini pukortinom, nije zabrtinjavajuce. Ja to ne bvi nista dirao, osim ako nije bas rasuseno tokom stajanja. Ako se ne klima da ispadne, ne diraj.
Sto se smirglanja tela tice, sa tim pazljivo. Smirgla se uglavnom tako sto rende viuces po smirgli zalepljenoj na staklo, da ne bi pokvario geometriju, posto strane tela moraju da budu upravne na taban, no to nije bas kriticno. Ako radis sa smirglom iz ruke, uvek ispod nje drzis kockicu od drveta, koja ima ravnu povrsinu. Za skidanje laka lepo dodje i cikling, no ne znam koliko alata imas, i znas da pripremis i koristis.
Znači sledeće je ravnanje tabana. Ako sam dobro shvatio kao i oštrenje noža: fina šmirgla na float staklo i guslaj. Koja šmirgla za početak : 120, 240, 400? Mislim da bih čak i sa 400 brzo poravnao, nije mnogo oštećen osim jednog ćoška koji je nastradao verovatno od nekog pada na pod. Čak ne bih ni terao do kraja da izravnam taj ćoškić , okrnjeno je površine samo 3x3mm a duboko 2 na samom kraju a ne bih da skidam svih 2 mm zbog tog jednog ćoška.
Pod cikling misliš skidanje starog laka onom pločicom (cikla) sa oštrim ivicama što vučem tako da grebem/stružem ivicom lak? Imam jednu od kad sam skidao lak sa starog trpezarijskog stola. Nisam ni pomislio da sa tim mogu nešto sitno malo raditi. Čekaće da dođem sa mora i popravim ivice cikle.
Ajd da davim još malo. Postoji li način da se nekako ofarba taban ali samo do one talasaste linije koja ga spaja sa gornjim delom? Naravno bez skidanja istog, recimo neka boja koja se neće kapilarnim silama popeti na gornji deo.
Pod cikling misliš skidanje starog laka onom pločicom (cikla) sa oštrim ivicama što vučem tako da grebem/stružem ivicom lak? Imam jednu od kad sam skidao lak sa starog trpezarijskog stola. Nisam ni pomislio da sa tim mogu nešto sitno malo raditi. Čekaće da dođem sa mora i popravim ivice cikle.
Ajd da davim još malo. Postoji li način da se nekako ofarba taban ali samo do one talasaste linije koja ga spaja sa gornjim delom? Naravno bez skidanja istog, recimo neka boja koja se neće kapilarnim silama popeti na gornji deo.
Sacekaj sa ravnanjem tabana, dok se ne vratis sa letovanja. Pre toga treba strediti leziste za secivo, klin, i samo secivo, da bi ravnanje tabana dalo prave rezultate.
Naravno da neces skinuti 2mm tabana, zbog malog coska. Bitno je da deo ispred usta, na pocetku tabana leze ravno na povrsini, ako izmedju njih i postoji malo ulegnuce, mozda moze da prodje. No, da bi bilo uspesno, ravnanje tabana mora da se radi sa aklimatizovanim rendetom, u koje je postavljeno secivo na finalan nacin, posto natezanje seciva klinom ima uticaja na to kako taban stoji.
Cemuy bi sluzilo to farbanje tabana? Taban na tom rendetu je od graba, i ja tu nista ne bih dirao. Pretpostavljam da se tebi svidjaju tabani koji su tamni, tj napravljeni od Lignum Vitae drveta, no onda kupis drugio rende. Farbanje ili bajcovanje nema smisla, posto ces taban ionako da ravnjas sa vremena na vreme.
Naravno da neces skinuti 2mm tabana, zbog malog coska. Bitno je da deo ispred usta, na pocetku tabana leze ravno na povrsini, ako izmedju njih i postoji malo ulegnuce, mozda moze da prodje. No, da bi bilo uspesno, ravnanje tabana mora da se radi sa aklimatizovanim rendetom, u koje je postavljeno secivo na finalan nacin, posto natezanje seciva klinom ima uticaja na to kako taban stoji.
Cemuy bi sluzilo to farbanje tabana? Taban na tom rendetu je od graba, i ja tu nista ne bih dirao. Pretpostavljam da se tebi svidjaju tabani koji su tamni, tj napravljeni od Lignum Vitae drveta, no onda kupis drugio rende. Farbanje ili bajcovanje nema smisla, posto ces taban ionako da ravnjas sa vremena na vreme.
Taj "metal sivkaste boje" koji se pojavio tamo gde je bila rdja, je ustvari metal seciva. Nije on sivkaste boje, nego je jako fino hrapav. Kiselina ne moze da vrati nazad metal, ona samo skine rdju. A rdja je ta koja je napravila fino hrapavu povrsinu ispod sebe kako je jela metal. Otprilike ko da si peskirao.
Tako da nema nikakve soli.
Sto kaze BR, ravnanje tabana je poslednja stvar koja se radi.
Farbanje tabana - nikako. Taban mora da lepo klizi po povrsini daske, a boja to ne moze.
Cikling je savrsen za skidanje laka, samo ce ti trebati i jedan koji je sa ispupcenim secivom, za delove koji su udubljeni.
Kako se cikling ostri imas gomilu tekstova na netu (card scraper). Mozes da ga napravis od starog lista testere, banseka... u sustini bilo kog opruznog lima tvrdoce oko 50 rokvela.
Tako da nema nikakve soli.
Sto kaze BR, ravnanje tabana je poslednja stvar koja se radi.
Farbanje tabana - nikako. Taban mora da lepo klizi po povrsini daske, a boja to ne moze.
Cikling je savrsen za skidanje laka, samo ce ti trebati i jedan koji je sa ispupcenim secivom, za delove koji su udubljeni.
Kako se cikling ostri imas gomilu tekstova na netu (card scraper). Mozes da ga napravis od starog lista testere, banseka... u sustini bilo kog opruznog lima tvrdoce oko 50 rokvela.
Imas ovde temu o scraper rendima,. ali moze korisno da posluzi da bi video kako ostris scraper.
http://www.stolarskaradionica.com/forum ... hp?id=7252
http://www.stolarskaradionica.com/forum ... hp?id=7252
Završio se odmor pre deset dana, mogao bih na drugi.
Hoblu nisam dirao mesec dana, verovatno sledeći vikend imam free pa da se zabavljam.
Izbistrio u međuvremenu sve teme o skraperima, youtube tutorijale, oštrenje.
Za početak nabavio staklo 20x40 cm obrušene ivice 10mm debelo. 400 dinara u albi.
No ne pišem zbog toga
Na ovo naleteo danas na najlonu:
Pakovanje
Otpakovano
Kesica je možda nekad bila i pod vakumom ali ju je prodavac ko zna koliko puta drndao pa više nije. Tako da sad imam komplet ULMIA rende i vinkla
Dao mi čovek za 600dinara. Posle sam video cenu na Diktumu. Ako nije neka kopija. No ni tad nema veze, mnogo lepo izgleda. A i tačan je.
Hoblu nisam dirao mesec dana, verovatno sledeći vikend imam free pa da se zabavljam.
Izbistrio u međuvremenu sve teme o skraperima, youtube tutorijale, oštrenje.
Za početak nabavio staklo 20x40 cm obrušene ivice 10mm debelo. 400 dinara u albi.
No ne pišem zbog toga
Na ovo naleteo danas na najlonu:
Pakovanje
Otpakovano
Kesica je možda nekad bila i pod vakumom ali ju je prodavac ko zna koliko puta drndao pa više nije. Tako da sad imam komplet ULMIA rende i vinkla
Dao mi čovek za 600dinara. Posle sam video cenu na Diktumu. Ako nije neka kopija. No ni tad nema veze, mnogo lepo izgleda. A i tačan je.
Last edited by sonus70 on 13 Oct 2017 18:49, edited 1 time in total.
Auu, mnogo me nerviralo. Čuknuo ga letvicom otpozadi i ispao.Očistio ostatke , tačnije 3 tačke stvrdnutog lepka malo očistio i zalepio nazad i leglo ko bombonica. Usput iskoristio trenutak i lepo skinuo lak na delovima koji su mi bili teško pristupačni dok je taj deo bio na telu. Inače skinuo sam lak u potpunosti sa spoljašnje strane. Nikako nisam mogao prići unutrašnjim stranama. Sad izgleda ovako:BR wrote:...
Kod te ulmije mnost stoji na lastinom repu, i to sto ti se cini pukortinom, nije zabrtinjavajuce. Ja to ne bvi nista dirao, osim ako nije bas rasuseno tokom stajanja. Ako se ne klima da ispadne, ne diraj.
golišavo
Probao sam kako se oslanja nož u ležištu i čini mi se da se celom dužinom ravnomerno oslanja pa bih rekao da je frog ravan. Čak mislim da ni klin ne treba dirati.
Ako je verovati ovom malom vinkliću koji sam kupio, taban i bokovi su skroz u vinklu i tu neće trebati neke intervencije. Sam taban je malo "koritast" ali mislim da je to manje od pola milimetra u sredini.Mereno odokativno, nemam špijune.
Sutra ću da se igram pa da probam napraviti neki poor-poor-man honing guide, sigurno ima na netu nekih DIY varijanti i da se malo pozabavim sečivom i čipbrejkerom.
Å ta mi je posle toga raditi? Da mažem telo nekim uljem ili nečim drugim?
Ja bih ipak pre svega proverio frog. Kupi grafitnu olovku, obicnu drvenu, ako moze 2-4B, izvrljaj stranu seciva koja lezi na frogu, postavi je kao i klin, i kucni po njoj da izadje sa prednje strane, pa je kucanjem po metalu na kraju tela vrati nazad. Na frogu ce ti ostavi tragovi kontakta sa secivom. U idealnim uslovima, trebaju da budu preko 80% povrsine froga. Ako nisu, sledi ti ravnanje, tako sto samo skidas mesta na kojima su ostali tragovi olovke, nikako okolo. Pa ponocvis postupak, samo sto ce sada povrsine na kojima ostaje trag da budu vece.
Najbolja jeftina alatka za to je dleto, koje je prebruseno da mu prednji deo ima ugao 90 stepeni sa ledjima. A ledja su izravnjana, naravno. Onda mozes da lepo naslonis ledja na povrsinu, a skidas kao skraperom samo visoke povrsine.
Onda ista prica sa klinom, mada on moze i na staklo, ako si precizan, pa ravnanje tabana sa postavljenim secivom i klinom u blago izdignutom polozaju, pa tek onda vredi razmisljati u ulju.
Najbolja jeftina alatka za to je dleto, koje je prebruseno da mu prednji deo ima ugao 90 stepeni sa ledjima. A ledja su izravnjana, naravno. Onda mozes da lepo naslonis ledja na povrsinu, a skidas kao skraperom samo visoke povrsine.
Onda ista prica sa klinom, mada on moze i na staklo, ako si precizan, pa ravnanje tabana sa postavljenim secivom i klinom u blago izdignutom polozaju, pa tek onda vredi razmisljati u ulju.