Sveobuhvatni komplet rucnog alata za pocetnika, za 250 eura.

Rad sa ručnim alatima
Post Reply
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Sveobuhvatni komplet rucnog alata za pocetnika, za 250 eura.

Post by BR »

Pomenusko u jednoj od prethodnih tema da bi bilo zanimljivo pokrenuti pricu kako pocetnik moze da pocne sa bavljenjem stolarijom, bez previse novca. I to sa rucnim alatom, uceci uz put, i praveci nove alate kako napreduje.

Danas sam malo pronjuskao po cenama, i uspeo da sve uklopim u 250 eura. Komplet nije bez mana, ali omogucava pocetniku da mnogo toga napravi, pre nego sto nesto pocne da mu nedostaje. Sa druge strane, u komplet je ukljuceno i nesto alata koji sluzi za pravljenje drugog alata, i to barem 20% od ukupne sume

Za pocetak spisak, sa cenama za koje svali komad kod nas moze da se nadje ili na trzistu polovnog alata, ili nov.

Testere

Bahco 144 20" 8pt HT crosscut 11 eura, tj 1380 dinara, u cenovniku uvoznika, a kod prodavaca je jeftinija.
Bahco Ryoba 45 eura, tj 5800 RSD u Sarajevskoj
Platna za raqmovsku testeru rip 10 eura Kod nas povremeno ima Pilana Plati, a moguce je da je nesto preostalo i kod Korduna, po drasticno nizoj ceni. U svakom slucaju, 10 eura bi trebalo da bude dovoljno za nabavku

Renda

ECE 103 Doppelhobel 30 eura Cena na domacim oglasima i buvljaku
ECE rabbet 10 eura Cena sa domacih sajtova, mada sam danas kupio jedno za 1000 dinara. Suvise dobra ponuda da bih je odbio

Dleta
Ulmia, 6 i 12mm, ili slicna polovna 15 eura danas ih je na buvljaku bilo na barem 4 mesta po ovoj ceni.

Busenje

Rucna racna 15 eura Danas je za jednu rusku koja je odlicna prodavac trazio 10 ali je 15 eura cena po kojoj moze da se nadje bez problema.
Futer sa 1/4" prihvatom 5 eura
Burgije 20 eura


Obelezavanje
Set Staetler lenjira i ugaonik 15 eura
2 drvene olovke 2 eura
secivo za skalpel 2 eura

Ostrenje
Staklena ploca 5 eura
Smirgla 5 eura
Elektricno tocilo 30 eura

Plamenik za butan 15 eura

Sve u svemu, 250 eura, ali vecina stvari moze da se nadje po nizim cenama, pa to pokriva matrijal za pravljenje ostalog alata.

A od alata koji treba napraviti, za pocetak

Ruter rende, ukupan troska nekoliko stotina dinara
Plug rende, takodje


Stara testera, sa HT zubima, moze i u losem stanju, za pravljenje ciklinga, opet nekoliko stotina dinara.

Na pisak nisam stavio srafcigere i kljesta, ali to valjda svako ima u kuci.

Sto se tice testera, Bahco 144 je odlicna testra za male pare. Cinjenica je da ima HT zube, ali ako pogledamo cenu, to je zanemarljivo, lakse je zameniti je nego je naostriti. Sa druge strane, Bahco Ryoba je najskuplji pojedinacni alat u celom spisku. No, Ryoba resava problem precizne testere za sve spojeve, ima i stranu za poprecni i stranu za uzduzni rez. Na zalost, Bahco Ryoba je jedina Ryoba dostupna kod nas na trzistu, one kvalitetnije su napolju i jeftinije, no na zalost, kada se ukljuce troskovi postarine i carine, cena prelazi cenu ryobe.

Dodavacu dalje u ovutemu, sa primerima kako na[predujem, uz dodatni spisak pozenljnog alata.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14940
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

BR wrote:...
Elektricno tocilo 5 eura
...
Promasio nulu, ili neka specijalna varijanta?
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Uh, zeznuo se.. Trebalo da bude 30.. A onda j i zbor tacan :D Ispravio u prvom postu.
User avatar
momirz
Majstor majstora
Posts: 960
Joined: 22 Apr 2014 21:34
Location: Srbija-Kragujevac
Contact:

Post by momirz »

Vidim ode i ti na ECE.

Ako, vredi, jeftino i ako naletis na dobru pevaj. Nisu kao metalne ali ako malo ucis sta mogu a sta ne, ma pesma. Imam od Veritasa preko LN woodrivera Stanley-a ali 98% vremena koristim ECE. Ne ostavljajte ih duzi vremenski period u vlaznom (drvo radi).
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Ima mnogo boljih izbora od ECE rendica, ali ne i za novac za koji sve treba da se uklopi u 250 eura, zajedno sa onime sto je potrebno za pravljenje alata. Nas ubija i postarina, pa ono sto kosta napolju 50 eura, ovde je 80. I onda nema mnogo prostora za manevrisanje.

Ne volim ECE, mada ih imam nekoliko komada. I nikada ga ne uzmem u ruke, pored metalnih renda koje imam, osim u Scrub varijati, a i ono dobija metalnu zamenu. Pogotovu prskacem Primus varijante, to je losa sala na tmu stlovanja polozaja rendeta, koja vise ne radi neo sto radi. Bez obzira da li je izvodi ECE, Ulmia ili Howal.


Potpuno si u pravu, sa vlagom imaju ozbiljnih problema, i znaju da stradaju. Juce sam kupi jedno ECE rabet rende, na prednjoj strani tragovi budji, bez obzira sto je neupotrebljavano, a telo otislo u krivinu na obe strane, posto komad od kojeg je napravljeno nije orijentisan kako treba. Da se nabudziti, ali j leps kada ne moras da budzis. No, ECE je jedini koji nudi nesto prihvatljivo za relativno mele pare u ovoj zemlji.

Na ECE rendima je problem i lak, koji usporava difuziju vode, ali samo sa jedne strane, pa rende vise i brze radi sa promenom vlage nego sto bi moglo da je finisiano uljem. Kada se skine lak, sve ide malo bolje.


Pre neki dan sam natrcao na ceske Pinie renda, u zamlji porekla se prodaju za neverovatno male pare. Scrub je 10 eura, a rende sa chipbreakerom citavih 15. No, lepo Cesi napisase da nude iste modele u premium kvalitetu, sa tvrdjim secivom, koje dostize citavih 57 rokvela. Kolika li je onda tvrdoca kod onih koji nisu premijum? Da pretpostavim 54-55 Te nize tvrdoce se postizu bez problema u kucnim uslovima, na flahu C45 koji se kupuje kod nas na svakom stovaristu. Upravo zato je ECE izbor, ako nista drugo, barem je secivo kako treba, za duplo vecu cenu, a bolje telo rendeta se da napraviti posle nekog vremena.
User avatar
momirz
Majstor majstora
Posts: 960
Joined: 22 Apr 2014 21:34
Location: Srbija-Kragujevac
Contact:

Post by momirz »

Za 1500-2500 din nema bolje. pa i da kupis nov noz (oko 2500) nema bolje. Jedino je pitanje vremena da naucis da radis sa nima.

Da budem konkretan. Menjam skoro novu Stanley No 4 Sweetheart () za ECE primus improved smoother uz moju doplatu.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Zaboravih na jos jedno resenje za rende, koje zahteva malo vise sredjivanja, za otprilike trecinu cene ECE-a.

Ruska renda, drvena i metalna. Cene su im u rasponu od 500 do 2000 dinara za jointere. Drvena kojih ima kod nas su pomalo ruzna, sa plasticnim drskama, no opet, zavrsavaju posao. Postoje dva razloga zasto ih nisam naveo, ali ako neko naleti na njih, nisu za zaobilazenje. Prvi razlog za nestavljanje na listu je sto je lakse naci ECE, pa ce rusko rende za trecinu cene da napravi listu nerealnom. Drugi razlog je sto su modeli sa chipbreakerom rtki. Sa druge strane, na KP-u, se mesecima prodaje jean ruski Scrub za 10 eura, koji je mnogo bolje resenje nego prepravljanje bilo kog drugog rendeta. Pre svega secivo je usko, samo 35mm, pa priza maji otpor, a i dubina se lakse podesi, bez posledica po siinu struske.

Ostaju jos ruska metalna renda, bez mehanizma za podesavanje dubine, po konstrukciji slicna Stanley Scrub rendetu, ali sa siim secivima. Kod nas sam vidjao i mala, velicine No4, i recimo ekvivalent No6, ali sa secivom od 5cm sirine, sto uopste nije los izbor. Imaju odvratne plasticne drske, koje su obicno pukle, ali se to da zameniti. Sva do zadnjeg imaju problem sa lver capom, koji je napravljen ili livenjem ili savijanjem lima, i koji je kod svih do zadnjeg kriv. Zbog toga ne fiksira secivo celom duzinom, ili u dva suprotna coska, nego samo u jednom, pa mora da se upasuje turpijom, sto u lezistu, sto na vrhu. Moze da se sredi, uz malo paznje.

Idealna su za pripremu dasaka, i tu je otprilike kraj. No, ako pogledamo cenu, odlicna su kao prvo rende, uz cuvanje ECE-a samo za finu obradu.
User avatar
ivanob1
Majstor majstora
Posts: 567
Joined: 05 Jan 2010 19:44
Location: Kragujevac

Post by ivanob1 »

Vredi li što nož na ECE rendetu? Kod jeftinih rendeta iz Woby-ja nož je uglavnom od lošeg čelika tako da je bio neupotrebljiv kod tvrdog drveta ili kod čamovine sa čvorovima. Silverline je bolji po tom pitanju.

http://www.ebay.co.uk/itm/Silverline-50 ... Swe7BW1Ukm

Moze da se nabavi vec za oko 14 funti sa sve postarinom ako carina progleda kroz prste :)
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Noz je odlican.. I daleko bolji od Silverlinea.

Jeftinih Kineskih metalnih rendica ima i po Uradi Sam prodavnicama. No 5 je 2000 dinara, No4 je recimo 1700. No jeftino metalno rende nije za pocetnika.
User avatar
sasasasa
Velemajstor
Posts: 1730
Joined: 05 Apr 2016 18:36
Location: Prijedor

Post by sasasasa »

Imam jednu takvu, mislim da je ECE (nisam siguran, ali tako izgleda, a kod nas i nema nekog izbora pa kontam da je vjerovatno ta) ali mi je pregruba. Ne mogu je nikako nastimati da ne ostavlja duboke tragove. Ima li iko kakav savjet? Mislim za stimanje ili rad sa njima, ne one "uzmi sebi Stanley ili Veritas", skupe su mi. Nisam nikad pokusao "glacati" sa staklom, ali mi izgleda kao zanimljiva opcija za zavrsnicu. Da li je svejedno kakvo je staklo, kako je odjseceno i to?
Tema je super, ali bi vise volio da je malo prakticnijeg karaktera. Vi momci previse idete u dubinu, tipa: tvrdoca celika, rekveli, ht zubi i ostale stvari koje nas bar 90% ne razumije. Toga ima dosta na drugim temama, ajte napravite jednu "za raju" :D , tipa: uzmes neku rendu koju mozes kupiti bilo gdje, uradis joj ovo i ona vise ne otkida pola po kubika daske na svakom oblanju. Po internetu ima dosta clanaka i video klipova o tome kako oblati dasku sa rendom koja kosta vise od mog bubrega. Dajte neki savjet kako da radimo sa ovim nasim skalamerijama.
Sta ja sve napisa...
User avatar
vuk samotnjak
Precizni šegrt
Posts: 61
Joined: 22 Nov 2014 22:03
Location: Crna Gora

Post by vuk samotnjak »

Pristojan noz za rende pravi slovenacka firma Tokos(ili je bar pravila)...Imam jedno rende sa njihovim nozem,tijelo rendeta je napravio lokalni majstor a noz je kupljen 80-tih, tada su se mogli kupiti posebno...
User avatar
vuk samotnjak
Precizni šegrt
Posts: 61
Joined: 22 Nov 2014 22:03
Location: Crna Gora

Post by vuk samotnjak »

Inace,tema je :prs:
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Sasa, jer moze slika tog rendeta koje imas, pa onda nko moze da ti i kaze kako da ga nastelujes.

A dalje slede slike, i prica, pa ko sta pohvata.

No za pocetak, nekoliko objasnjenja.

HT kada pricamo o testeri je skracenica od Hardened Tooth, ili tvrdi zubi, sto u sustini oznacaa testeru sa indukciono kaljenim zubima. Ona ne moze da se ostri, ali zadrzava fabricku ostrinu duze od testera koje mogu da se ostre, i baca se kada se istupi. U stvari, ne baca se, posto je to odlican materijal za pravljenje ciklinga, koji su itekako potrebni.

Rokvel C skala je mera za tvrdocu celika. Ispituje se tako sto se u celik utiskuje dijamantska sfra, odrdjenom silom, pa se meri koliki je trag ostavila. Sto manji trag, to tvrdji celik. Testere koj se ostre pocinju sa tvrdocom od 45 rookvela, pa idu do 52-53. Seciva na sekirama, keserima i slicnim udarnim alatima treba da budu u rasponu od 56-58, ako su dobra. Dleta su obicno 59-62, mada ova tvrdja treba da se paze. Seciva za rende ako su kvalitetna idu i do 62, a pocinju da budu zaista iizdrzljiva na nekih 59-60. No seciva na starim stenlijima su bila meksa, u rasponu 56-58, Silverine je tu negde, ECE ima 59-60. Veritas u zavisnosti od celika ide u rasponu 59-62.

Japanska dleta i renda su tvrdja, i rezni deo na njima je obicno u rasponu 62-64, uglavnom blize gornjoj vrednosti. Zato i drze ostrinu duze, ali su osetljiva na sv sto nije ispravan rad.

Indukciono kaljeni zubi na testerama su u rasponu od 64 do 68.

A sve ovo je bitno zbog toga sto ce prica da se nastavi i na kaljenje, jer tek ono omogucava pravo pravljenje prirucnih alata.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Za pocetak, evo jucerasnjih kupovina, a jedno od ovih je drugo rende sa spiska, ECE Rabbet plane, tj za pravljenje zuba na bocnoj ivici. Placeno je 1000 dinara. Pored njega je rende iste namene, sa nozem pod uglom, koje je kostalo samo 300 dinara, ali i koje ima ozbiljnih problema, pa ga za sada ne uzimam u obzir. Svetlije rende je ECE, tamnije je sa secivom pod uglom, a na samoj slici se vide neki od problema, tj da je krivo u svim pravcima, a telo zahteva prepravljanje, da bi noz uopst mogao da se uvuce. U svakom slucaju, ako nista drugo, ostaj noz.

Image


I rasklopljeni ECE, na kojem pocinju da se primecuju problemi.
Image
Image

Crne tacke su ostaci budji usled vlage. Kada sam ga kupovao, nisam mnogo zagledao, pomislio sam da je to budj usled naknadne u kojoj je rende stajalo, no posle alo ciscenja, lak nigde nije bio ostecen, sto znaci da je takvo napravljeno u fabrici, ili jos gore, da je iskorisceno vlazno drvo koje je lakirano, pa se ubudjalo posle laka, u anaerobnoj sredini.

Image

Ono sto meni jako smeta kod ECE-a je sto su sva renda prekrivena slojem laka. To je za rende koje ima otvoreni taban, neprihvatljivo, posto ce taban, koji nije zasticen brze preuzimati vlagu iz okoline, bubreti, i kriviti celu pricu daleko brze, nego da vlaga prodire nesmetano sa svih strana u drvo. Lakirano rende, kome je taban otvoren se brze krivi kod promene vlaznosti, posto celo telo radi nejednako. Jedino resenje je potpuno skidanje laka, i finisiranje uljem, i upravo je to sto sam danas uradio.

Evo i klina. I na njemu se vid problemi, ne strasni, ali moze i bolje.

Image

Lepo se vidi da je kontakt izmedju klina i seciva samo u dve tacke, jedna u donjem dlu, i jedna jako mala na gornjem delu klina. To se ispravlja jako lako, smirglom postavljenom na staklu, ali jos nij trenutak za tako nesto. Posto j i klin lakiran, i on je ociscen od laka. Naravno ciklingom, to je najmanj agesivna metoda.


I na kraju secivo. Za moj ukus pregrubo, ali nista sto ne moze da se sredi. Bevel, tj povrsina do ostrice je u fabrickom stanju, nekoriscena.
Image

I zadnja strana je nedirnuta
Image

Ono sto mi se ne svoidja, iako nije problem, je sto ni jedan deo rendeta ne pokazuje znake stajanja u vlazi, a na secivu su jedini delovi koji iole imaju korozije oni koji su bili u kontakt sa klinom i telom. To se uklapa i u budj na prednjem delu, i celokupan utisak je da je rende napravljeno od nedovoljno osusenog drveta, sto ne govori bas lepo o proizvodjacu. I nije prvi ECE na kome vidim takve probleme.


Taban rendeta je definitivno neravan, i kriv je na mestu na kome prolazi secivo, no sve je to u okvirima normalnog, i bice sredjeno ravnanjem.

Za sada sam skinuo lak, i pusti cu ga nedelju dve da se aklimatizuje pre nego sto izravnjam taban, i sredim leziste seciva i klin. I tak cu ga onda izfinisirati, lanenim finajzom, ili Tung uljem, vec prema raspolozenju.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14940
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Sasa, stari problem je da se od gov.... pita ne da napraviti :)
Tako da recept: uzmi rende od oba evra, izigraj se malo s njim, i dobices isto ko i ono od 300, tesko da postoji.

Samo iole kvalitetan noz kosta bar ko celo rende iz lokalne gvozdjare. Stvarno kvalitetan, kosta par puta vise.
A ako nemas iole kvalitetan noz... dzaba krecis :)

Fakat da i najgore, moze da se dovede u neko stanje gde ce biti "upotrebljivo", ali upotrebljivo za sta?

Juce sam se sa onim uskim (postavio sam sliku), koje sam mislio da sam sredio, ponovo drndao dobra dva tri sata. Malo pomerim noz u njemu, i ono se uvije cas na jednu cas na drugu stranu. Cas je taban udubljen, cas je ispupcen na sredini. Ni za glavu ni za rep da ga uhvatim. Ok, ono je ekstremni slucaj posto je srednji deo izuzetno tanak (deo kroz koji prolazi noz), pa mala razlika u sili kojom je ukucan klin, dovodi do sasvim drugacijeg krivljenja celog rendeta, odnosno njegovog najkriticnijeg dela, tabana.

Da se vratim na tvoj problem. Najcesci uzroci koji dovode do toga da ne mozes da lepo nastelujes noz su:
neravna povrsina na kojoj lezi noz
klin koji ne lezi lepo.
taban koji je udubljen na sredini

Neravna povrsina na kojoj lezi rende, najcesce ispupcena, dovodi do problema koji jako lici na ono o cemu pricas. Ledja noza u najnizoj tacki nisu oslonjena na telo rendeta. Kad jednom dohvati do daske, noz se savije, podje unazad i na dole, i odjednom zahvata mnogo.
Ih sad... toliko se savije celik da pravi problem? Da, bas pravi. Kad se noz uvije za jednu desetu, to je odjednom mnogo deblja struska (a struska od jedne desete uopste nije tanka). A savije se i za mnogo vise.
Po nekom mom iskustvu, ovo je najcesci problem.

Klin koji ne lezi celom povrsinom ni na nozu, ni na suprotnoj strani, moras da "nabijes macolom" da bi drzao, a onda nema finog stelovanja. Kad ga cuknes, noz se ili ne pomeri uopste, ili se pomeri mnogo.

Kada je taban kriv, ti izbacujes noz, al on jos uvek ne dohvata do daske iako vrh i peta rendeta leze na povrsini daske, a noz viri iz sredine. Kad jednom noz dohvati, sve zajedno se uvije, posto noz povuce nadole, i onda "zakopa". Takodje hvata na krajevima daske, al na sredini se "ne desava nista".


Kako se ove stvari resavaju?
Prva stvar koja mora da se resi je da noz lepo lezi ledjima na RAVNOJ povrsini. Nagaravi noz na sveci, ubaci ga u rende sto neznije, pokusavajuci da nikako ne trljnes njim, to jest da ga samo "spustis" u poziciju gde bi otprilike trebalo da stoji, ubaci klin rukom, pomeri noz za milimetar napred nazad (rukom), izvuci klin, digni noz.
Ostace garavo tamo gde noz ima kontakt. A to su najcesce dve, tri tacke. Dleto, smirgla, sta vec imas i cim mozes da baratas i doteruj dok ne dobijes lepo ravnu povrsinu na koju se gares ravnomerno prenosi.

Slicno je i sa klinom, mada kod njega mozes i bez garavljenja da prilicno dobro vidis dal lezi sa obe povrsine ili dodiruje samo u par tacaka. Ako lezi lepo celom povrsinom, blagi "cuk" po klinu, cekicem od 100 grama, je vise nego dovoljan da drzi noz cvrsto na svom mestu, a da ipak mozes da ga isto tako blagim cukanjem pomeras.

Kad su ova dva zavrsena, ubacis noz tako da bude uvucen u odnosu na taban za oko milimetar, ukucas klin kao sto bi to normalno uradio, debelo staklo, smirgla na njemu, i poravnas taban. Noz MORA da bude ubacen kada to radis, inace ces dobiti taban koji je ravan kad noz nije unutra, ali je udubljen kad ubacis noz. Jedna deseta milimetra deluje kao strasno malo, al ovde je ogromna.
Post Reply