Rende

Rad sa ručnim alatima
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Za bevel down, mogu da se slozim u principu, ali...
Sve skupa je promena ugla reda 1 stepen, ako je debljina lenjira 0.5mm, i vrh seciva je na 30mm od lenjira to daje ugao od oko 0.95 stepeni. Ja sam to radio sa otprilike duplo vecom distancom, sto ce reci da je ugao oko 0.5 stepeni. Tolerancija pri izradi cak i veoma kvalitetnog rendeta je verujem veca od toga. Pa i da nije, da li je rezni ugao 45 ili 46 stepeni, slozices se da nije od nekog prevelikog znacaja. Barem diskusija o idealnom uglu noza ima vise nego majstora koji taj ugao koriste :)

Pomeranje same ostrice je takodje minimalno. Ako je dodatni bevel 1mm (sto je mnogo), i pod uglom od 1 stepna, pomeranje same ostrice unazad je za oko 0.035mm.
Za dodatni bevel od 0.5mm, sto je realnije, to pomeranje je svega 0.017mm

Ovo priznajem da ne razumem:
"Drugo secivo mora da se montira za toliko unazad,"
Zasto bi (i kako) montirao secivo unazad, kad se ustvari ostrica pomera unazad, za tih 0.03 ili 0.015mm? Valjda bi trebalo da je pomeris unapred (gledano u odnosu na celo rende), da bi bila u istoj poziciji, mada nesto ne verujem da su tih par stotih milimetra od znacaja.

Opet, kod bevel down noza sve zajedno i nema nekog smisla, posto se noz tupi tako da ledja ostaju "cela" pa je dovoljno ostriti uobicajeno. Jedino vidim da ovo ima smisla koristiti ako bas hoces da povecas rezni ugao a da ne menjas samo rende.

Za bevel up, vec smo jednom nas dvojica diskutovali o ovome, i nismo se bas slozili. Sve sto si naveo stoji, ali opet radi se o jako maloj promeni ugla, a iz cistog iskustva radi sasvim lepo, a ostri se daleko brze.

E sad, ako neko nema mere pa taj bevel napravi pod nekim ozbiljnijim uglom i u velikoj duzini, to je sasvim druga prica.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3819
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Od naseg zadnjeg razgovora sam dosta eksperimentisao sa secivima na Bevel Up rendima, upravo da bih probao da li mikro bevel na ravnoj strani radi ili ne. Ne zbog nceg drugog, neko da vidim sta je put za resavanje problema koji sam imao. Na zalost, mikro bevel ne nudi nikakvo resenje. Rende koje sam testirao je LV BU jointer, a seciva su bila ostrena pod 38 i 25 stepeni. Leziste seciva na tom rendetu je 12 stpeni. Mikrobevel je bio 1 stepen, posto to konzistentno mogu da izvucem na vodjicama koje imam. Sva seciva su inace bila jednako ostrena, finisirana na 0.3 mikrona, uz malo stropovanja na cistoj kozi da se skine svaki ostatak vire edgea, posto je najfinija pasta koju imam grublja od 0.3 mikrona.

Prvi parametar je bio debljina struske. Secivo bez mikrobevela je konstantno izvlacilo strusku koja je 30% tanja od one dobijene na secivu koje ima mikrobevel. Sledeci test je bilo vucenje rendeta bez pritiska, samo uz pomoc kanapa. Sa debljinom struske na kojoj secivo bez mikrobevela pocinje da sece, pritisnuto samo tezinom rendeta, secivo sa mikrobevelom samo klizi preko materijala. Kada na njega dodam tegove, u ovom slucaju merno sa tegovima od 1 i 0.5kg sa ucnih tegova, negde sa 2 kg vise secivo sa mikrobevelom pocinje da sece. 2 kg ne izgleda mnogo, ali treba toliko vise pritiskati ceo dan.

Ovo izgl;eda kao sitnice, ali je najbolje sto sam uspeo da izvedem sa opremom koju imam.


Ono sto nisi razumeo " "Drugo secivo mora da se montira za toliko unazad," je neuspeo pokusaj prevda second iron, ili chip breaker-a. Kada kod bevel down rendeta napravis mikrobevel, chipbreaker mora da stoji dalje od ivice da bi uopste radio. Pri tom, ako se ne nalazi tacno na ivici bevela nema nikakvu svrhu u lomljenju struske, a ako je blizi, struska se podvlaci pod njega, sto je jos veci problem. Chipbreaker na bevel down rendima montiram jako blizu ivici, 0.2-03mm od nje, i samo tako zaista adi taj deo posla. Naravno i kada je montiran dalje od ivice ce ojacavati secivo, ali to je potpuno drugi deo price koji se polako gubi sto se montira deblje secivo.

Sve u svemu, mikrobevel na ravnoj strani kod rendeta je najbolji za izbegavanje.
User avatar
nlazovic
Majstor majstora
Posts: 577
Joined: 22 Jan 2013 16:03
Location: Beograd, Blok 45

Post by nlazovic »

Narexi stigli juče. Naravno, carinu i porez su mi zaračunali i na vrednost i na poštarinu :forbannad:
Ok, koliko vidim, predlog je da 1,3 i 5 microna poručim 3M folije, a ovo grublje da idem sa šmirglom ?
Ako je tako, ima li neki predlog koje marke šmirgla ili bilo koja iz farbare ?
Last edited by nlazovic on 22 Feb 2014 21:07, edited 1 time in total.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Da sad kapiram sta si hteo da kazes. Ja sam bevel na ledjima izvlacio na Stanley SH malom low angle block BU, koji neravno nema chipbraker, tako da i nema problema koji od toga poticu.

Ja iskreno receno nisam merio koliki je ugao, vec sam jednostavno stavio tanak metalni lenjir uz ivicu 0.5 mikrona folije zalepljene na staklo, oslonio noz na njega, i povukao par puta. Otprilike je bilo oko 5cm od ivice lenjira do ostrice sto uz tanak lenjir (oko 0.5mm) daje ugao od oko 0.5 stepeni.

Jasno je da dodavanjem mikrobevela na ledjima BU noza smanjujes ledjni (clearance) ugao, i da to mora da ima nekakve posledice. Pretpostavio sam da ce biti upravo ove kje si opisao, posto je to u skladu sa smanjenjem ledjog ugla.
Sad, samo je pitanje da li je dobijeno vredno posledica. Meni je nekako u zbiru izaslo da se isplati, posto je ostrenje dosta brze, a razlika koju imam zbog smanjenja ledjnog ugla relativno mala.
User avatar
ivanob1
Majstor majstora
Posts: 567
Joined: 05 Jan 2010 19:44
Location: Kragujevac

Post by ivanob1 »

Mbole kad si vec spomenuo staklo. Ja bih uzeo recimo staklo 10 * 100 cm tako da moze da posluzi za ostrenje tako i za ravnanje tabana rendeta. Ovde uglavnom ima staklo od 10mm, a deblje mora da se naruci. Koja debljina flot stakla je optimalna?
Last edited by ivanob1 on 22 Feb 2014 22:07, edited 1 time in total.
User avatar
Hornbeam
Pred-majstorsko zvanje
Posts: 237
Joined: 15 Dec 2013 21:29
Location: Bosna i Hercegovina, Tuzla

Post by Hornbeam »

ivanob1 wrote:Mbole kad si vec spomenuo staklo. Ja bih uzeo recimo staklo 10 * 100 cm tako da moze da posluzi za ostrenje tako i za ravnanje tabana rendeta. Ovde uglavnom ima staklo od 10mm, a deblje mora da se naruci. Koja debljina flot stakla je optimalna?
Uf staklo je dobro dok nisam imo smoothing plane bolje išta nego ništa. Samo treba lagano sa njim a nekad zna da pukne u ruci ali se na sreću ne posiječem kad pukne. Čvrsto držim da mi ne omakne isto kao princip kod noža možež udarati sa njim kolko hoćeš nećeš se posjeći ali kad počnes ići po "žici" onda dolazi do posjekotine.
Sve ima svoj vijek trajanja.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3819
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Uzmi sire, staklo barem nije skupo. Barem 20 cm, znacice ti za ravnanje, da ne moras da drzis rende apsolutno poravnato po pravcu. Ako koristis tvrdu podlogu koja je ravna, s6aklo moze da bude i 6mm, mada je 10mm sasvim pristojno resenje.

Bol, nisam video razlike u brzini ostrenja, cekam na veliku lupu, da da pocnem da gledam sta se desava sa wear bevelm od struganja po drvetu.
User avatar
Hornbeam
Pred-majstorsko zvanje
Posts: 237
Joined: 15 Dec 2013 21:29
Location: Bosna i Hercegovina, Tuzla

Post by Hornbeam »

Za šta se tačno koristi smoothing plane to mi nije jasno jel sa njom se može poravnati dvije daske i onda zalijepiti i da izgleda ko jedna da je daska.
Sve ima svoj vijek trajanja.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Hornbeam, ivanob je mislio na staklo na koje zalepis smirglu, kako bi naostrio noz rendeta.

Ja sam nasao u firmi komad stakla koji koristim (bio odbacen, verovatno od nekog stola ili necega slicnog).
Dva komada od po 10mm debljine, dimenzija 40X40 cm, zalepljena verovatno silikonom. Zalepljeni su celom povrsinom, tako da je efektivno 20mm debelo, i prilicno tesko sto je u ovom slucaju dobra stvar.

BR
Kad se pojave risevi na ostrici BU, da bi ih skinuo, treba obrusiti relativno veliku povrsinu ledja, ili skinuti dosta na primarnoj ostrici. Kada imas mikrobevel na ledjima, tada je povrsina koju skidas na njima daleko manja, i obicno se provuces sa par poteza po smirgli. Nacrtacu malo kasnije sta mislim da se desava.
User avatar
Hornbeam
Pred-majstorsko zvanje
Posts: 237
Joined: 15 Dec 2013 21:29
Location: Bosna i Hercegovina, Tuzla

Post by Hornbeam »

mbole wrote:Hornbeam, ivanob je mislio na staklo na koje zalepis smirglu, kako bi naostrio noz rendeta.

Ja sam nasao u firmi komad stakla koji koristim (bio odbacen, verovatno od nekog stola ili necega slicnog).
Dva komada od po 10mm debljine, dimenzija 40X40 cm, zalepljena verovatno silikonom. Zalepljeni su celom povrsinom, tako da je efektivno 20mm debelo, i prilicno tesko sto je u ovom slucaju dobra stvar.

BR
Kad se pojave risevi na ostrici BU, da bi ih skinuo, treba obrusiti relativno veliku povrsinu ledja, ili skinuti dosta na primarnoj ostrici. Kada imas mikrobevel na ledjima, tada je povrsina koju skidas na njima daleko manja, i obicno se provuces sa par poteza po smirgli. Nacrtacu malo kasnije sta mislim da se desava.
A ja oštirm moje rende na iverici stavim šmirgl malo pokvasim vodom i na ploču od iverice zaprijoni. I onda može dobro da brusi em je vodobrusni papir em iverica ravna samo treba pazit da voda ne dođe do "rezotine" onda je rasahne i iverica ne valja.
Sve ima svoj vijek trajanja.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3819
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Smothing plan je rend za finisianje povrsine drveta. Posle rendeta nemas potrebe da smirglas. No svako rende u zavisnosti kako ga podesis moze da sluzi za ravnanje ivice daske zbog spajanja. Stara logika je bila da mozes da izravnas 2.5-3x duzu dasku od duzine rendeta. Ako tvoje smoothing rende ima 23 cm, onda bi to bilo negde oko 70 cm. No, duzine mogu da budu vece, u zavisnosti od vestine onoga ko radi sa rendetom.

Sustina je da rende uvek mora da stoji ravno u odnosu na vertikalne ravni, i da se na pocetku hoda oslanja prstima tabana na dasku, a da na kraju pritisak prelazi na petu rendeta. Ako dasku ucvrstis vertikalno na tezgi, i pazis da rende drzis horizontalno na ivici daske, dobices i prav ugao na bocnoj ivici daske. Ako ti je secivo zaobljeno, kao sto treba da bude, time sto rende drzis levom ili desnom stranom na dasci resavas i nagibe levo desno. Kada spajas daske, sam spoj pavis tako da su u sredini daske minimalno ramzknutije nego na krajevima, za reda 0.05-0.1mm. Ovaj razmak se posle stegne stegom, a sluzi da spreci razlepljivanje krajeva dasaka.

Ima razlicitih tehnika, ali svaka ima svoje pednosti i mane. Recimo ako nisi u stanju da drzis rende vertikalno, postoji varijanta da stavis dve daske jedna uz drugu, a da ivica koju ces spajai bude na gornjoj strani. odstupanja od pravog ugla na jednoj i drugoj ce se potrti, ali je mana to sto ce svaka greska u pravoci ivice da bude duplirana.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3819
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Bole, problem je sto je taj vear bevel pod vecim uglom nego mikrobevel, pa opet moras da skidas materijal sa primarne ravni ostrenja da se mikrobevel ne bi povecao. Kada jendon=m ispoliram ledja, nikada ih vise ne skidam, nego samo poliram da bih skinuo mikrobevel. Uvek brusim samo primarnu ravan. Na njoj naravno pravim mikrobevel koji postepeno rase kako se secivo ostri, ali se onda skine na tocilu kada pstane sirok. Kada imas mikrobevel na ledjima, prica je potpuno ista, on ne donosi nikakav napredak u brzini ostrenja, osim ako mu ne dozvoljavas da raste.

Kod Veritasovih seciva ledja su ulta ravna, sa odstupanjima manjim od 0.5 mikrona. Nema svrhe na tako pravim ledjima praviti mikrobevl. Mozda je kod Stenlija situacija drugacija.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14948
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Malo sam crtao, i na kraju ispade da si u pravu, to jest da u ostrenju nema razlike.
Subjektivan utisak moze grdno da vara :)
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3819
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Kako god okrenes, moras da skins onaj deo seciva koji se potrosio. ;)

Kad je vec isto sto se brusenja tice, one sitne prednosti koje sam otkrio gore u teksti itekako znace.
User avatar
ivanob1
Majstor majstora
Posts: 567
Joined: 05 Jan 2010 19:44
Location: Kragujevac

Post by ivanob1 »

Hornbeam wrote:A ja oštirm moje rende na iverici stavim šmirgl malo pokvasim vodom i na ploču od iverice zaprijoni. I onda može dobro da brusi em je vodobrusni papir em iverica ravna samo treba pazit da voda ne dođe do "rezotine" onda je rasahne i iverica ne valja.
Sto se tice ostrenja noza i eventualno ravnanje malog rendeta iverica moze da prodje. Medjutim za ravnanje jointer-a treba minimum 1m ravne podloge, a kod iverice toga nema. Imam kod mene kuci jedno 10-ak parceta univera i sve imaju grbu na sredini.
Post Reply