Rende
Došao Stanley jučer.
Nije ni tako loš kak sam očekival mada je to daleko od vrhunskog alata.
Stopa/taban za kojeg sam najviše strahovao je odstupao između 0,20 i 0,25 i to ne toliko kod otvora za nož nego malo prema zadnjoj strani.
Nakon 30-tak min brušenja s brusnim papirom 100 sam dobio ovo
i više brusni papir gotovo pa i nije ništa skidao. Kad nabavim još papira u roli nastavljam sa sređivanjem tabana.
Nije neka slika, ali mislim da se vidi gdje još nije poravnano.
Strahujući da ću puno više trebati ravnati pred dva dana sam nabavio mramorni stup 8,5*8,5*95 cm (nedaleko od mene ima obrtnik koji radi nadgrobne spomenike) koji nema odstupanja ni 0,05mm/60cm na kojeg sam stavio brusni papir - odlično rješenje i za taban i za noževe.
Puno više sam vremena izgubio s brušenjem noža koji je strojno "nabrušen" i trebalo je dosta vremena da se skinu tragovi (risevi) na nožu.
Na kraju i s tabanom kao na slici fino skida.
Vjerojatno to mislim zbog neiskustva jer mi je to prva blanja malo većih dimenzija.
Nije ni tako loš kak sam očekival mada je to daleko od vrhunskog alata.
Stopa/taban za kojeg sam najviše strahovao je odstupao između 0,20 i 0,25 i to ne toliko kod otvora za nož nego malo prema zadnjoj strani.
Nakon 30-tak min brušenja s brusnim papirom 100 sam dobio ovo
i više brusni papir gotovo pa i nije ništa skidao. Kad nabavim još papira u roli nastavljam sa sređivanjem tabana.
Nije neka slika, ali mislim da se vidi gdje još nije poravnano.
Strahujući da ću puno više trebati ravnati pred dva dana sam nabavio mramorni stup 8,5*8,5*95 cm (nedaleko od mene ima obrtnik koji radi nadgrobne spomenike) koji nema odstupanja ni 0,05mm/60cm na kojeg sam stavio brusni papir - odlično rješenje i za taban i za noževe.
Puno više sam vremena izgubio s brušenjem noža koji je strojno "nabrušen" i trebalo je dosta vremena da se skinu tragovi (risevi) na nožu.
Na kraju i s tabanom kao na slici fino skida.
Vjerojatno to mislim zbog neiskustva jer mi je to prva blanja malo većih dimenzija.
Last edited by riba on 03 Mar 2016 20:19, edited 1 time in total.
Problem sa smirglanjem i jeste sto kako postaje ravnije, tako ide sve sporije i sporije, posto mora sve vise i vise da se skida.
Vidim jos jedan problem na ovoj slici, a to je da nema noza.
Kada brusis taban, moras da ubacis noz, stegnes ga onako kako ce biti stegnut, to jest sve kao da je rende spremno za rad, samo sto je noz naravno povucen da ne viri iz tabana.
Kad ubacis noz i stegnes ga, to malo uvije celo rende. Malo, ali dovoljno da taban vise nije isti kao kad noza nema.
Potrazi cirkon ili keramicku smirglu (Norton recimo pravi takvu), sa obicnom ces se napatiti. Pretpostavljam da je glavni razlog sto "papir gotovo nista nije skidao" to sto su zrna abraziva ustvari slomljena, pa zato ne skidaju. Sivi liv je izuzetno otporan na habanje, i unisti obicnu Al oksid smirglu cas posla.
Ovo rende sa slike ima udubljenje upravo na sredini odnosno ispupcenje na krajevima, sto se lepo vidi sa slike, posto je neobrusen deo na sredini. Prilicno je ravnomerno savijeno, to jest nisu bas sama usta, ali jeste cela povrsina oko njih.
Vidim jos jedan problem na ovoj slici, a to je da nema noza.
Kada brusis taban, moras da ubacis noz, stegnes ga onako kako ce biti stegnut, to jest sve kao da je rende spremno za rad, samo sto je noz naravno povucen da ne viri iz tabana.
Kad ubacis noz i stegnes ga, to malo uvije celo rende. Malo, ali dovoljno da taban vise nije isti kao kad noza nema.
Potrazi cirkon ili keramicku smirglu (Norton recimo pravi takvu), sa obicnom ces se napatiti. Pretpostavljam da je glavni razlog sto "papir gotovo nista nije skidao" to sto su zrna abraziva ustvari slomljena, pa zato ne skidaju. Sivi liv je izuzetno otporan na habanje, i unisti obicnu Al oksid smirglu cas posla.
Ovo rende sa slike ima udubljenje upravo na sredini odnosno ispupcenje na krajevima, sto se lepo vidi sa slike, posto je neobrusen deo na sredini. Prilicno je ravnomerno savijeno, to jest nisu bas sama usta, ali jeste cela povrsina oko njih.
Za stavljanje noža prilikom brušenja nisam znal i drugi put ću ga staviti.
O šmirglima nisam nikad razmišljal dalje od granulacije i podloge pa mi je to velika nepoznanica.
Koliko vidim ima aluminij oksid i aluminij cirkon papiri, a pojavljuje se i silicij karbid.
Da li je taj silicij karbid ta keramička šmirgla?
O šmirglima nisam nikad razmišljal dalje od granulacije i podloge pa mi je to velika nepoznanica.
Koliko vidim ima aluminij oksid i aluminij cirkon papiri, a pojavljuje se i silicij karbid.
Da li je taj silicij karbid ta keramička šmirgla?
- vuk samotnjak
- Precizni šegrt
- Posts: 61
- Joined: 22 Nov 2014 22:03
- Location: Crna Gora
Kupio sam neko kinesko rende, kopija Stanley no4.Posto ga treba sredjivati(taban prilicno neravan),buni me jedna stvar-frog tj.dio na kom lezi noz je prilicno neravan.Ima neko udubljenje na sredini,pa kad se noz normalno stavi(normalno stegne)stoji nestabilno.Da se ne bi mrdao mora da se jako stegne i onda se noz uvije.Da li je to normalno ili treba frog izravnati?
Frog mora da se izravnja, i to je normalni deo ravnanja rendeta. To treba uraditi i na gornjem Stenliju No7. Tek kada Frog moze da se stegne kako treba, treba raditi taban.
Frog se ravnja tako sto se na sve cetiri povrsine na kojima leze frog stavi smirgla, pa se sam frog pomera jako pazljivo po njima, i prati se sta se desava. Farbanje kontaktnih povrsina flomasterom takodje p[omaze.
A treba i gornju povrsinu seciva, na kojoj lezi frog izravnjati.
Frog se ravnja tako sto se na sve cetiri povrsine na kojima leze frog stavi smirgla, pa se sam frog pomera jako pazljivo po njima, i prati se sta se desava. Farbanje kontaktnih povrsina flomasterom takodje p[omaze.
A treba i gornju povrsinu seciva, na kojoj lezi frog izravnjati.
Silicijum karbid je silicijum karbid
Keramicka je nesto drugo. Pogledaj recimo: http://www.nortonindustrial.com/Abrasiv ... Belts.aspx
Ali i aluminijum cirkon bi trebalo da zavrsi posao, daleko bolje nego Al oksid
@BR
"A treba i gornju povrsinu seciva, na kojoj lezi frog izravnjati."
bice da je trebalo:
A treba i gornju povrsinu FROGA, na kojoj lezi SECIVO izravnjati
Pre bih rekao da vuk misli upravo na tu povrsinu, a ne na one kojima frog lezi na telu.
Da bi poravnao tu povrsinu, uzmi lep ravan komad univera, glodalicom useci zleb sirok jedno 12-16mm, zalepi smirglu preko toga, pa iseci smirglu tamo gde je zleb. Sve to, kako bi mogao da stavis ceo frog preko smirgle posto ti inace polugica za podeavanje ugla noza nece dozvoliti.
Ne pokusavaj da je skines, puci ce u 99% slucajeva.
Keramicka je nesto drugo. Pogledaj recimo: http://www.nortonindustrial.com/Abrasiv ... Belts.aspx
Ali i aluminijum cirkon bi trebalo da zavrsi posao, daleko bolje nego Al oksid
@BR
"A treba i gornju povrsinu seciva, na kojoj lezi frog izravnjati."
bice da je trebalo:
A treba i gornju povrsinu FROGA, na kojoj lezi SECIVO izravnjati
Pre bih rekao da vuk misli upravo na tu povrsinu, a ne na one kojima frog lezi na telu.
Da bi poravnao tu povrsinu, uzmi lep ravan komad univera, glodalicom useci zleb sirok jedno 12-16mm, zalepi smirglu preko toga, pa iseci smirglu tamo gde je zleb. Sve to, kako bi mogao da stavis ceo frog preko smirgle posto ti inace polugica za podeavanje ugla noza nece dozvoliti.
Ne pokusavaj da je skines, puci ce u 99% slucajeva.
Moral budem i ja frog brusiti.
Tek kad sam pročital gornje postove sam ga malo detaljnije pogledal i nož kad se lagano prisloni na njega se njiše - ne previše, ali sigurno ne sjeda na frog cijelom površinom.
@mbole
Kad se izravna na šmirglu kak si napisal tada onaj dio pokraj polugice za podešavanje koji ne ide po šmirglu izravnaš s turpijom ili ponovo po šmirglu, ali okrenut za 90°?
Tek kad sam pročital gornje postove sam ga malo detaljnije pogledal i nož kad se lagano prisloni na njega se njiše - ne previše, ali sigurno ne sjeda na frog cijelom površinom.
@mbole
Kad se izravna na šmirglu kak si napisal tada onaj dio pokraj polugice za podešavanje koji ne ide po šmirglu izravnaš s turpijom ili ponovo po šmirglu, ali okrenut za 90°?
Jedna slika hiljadu reci
Useces zleb otprilike 15-tak cm dugacaik i par mm dubok
Zalepis smirglu
Iseces smirglu tamo gde je zleb. Potrudi se da sto lepse poravnas ivice sa ivicom zleba ili da ih cak malo zakosis da smirgla koja zaostane na ivicama ne bi trljala po krugu polugice za podesavanje ugla noza.
Frog pre ravnanja. Y polugica je skinuta radi ciscenja posto je bila lepo zardjala i sva umazana nekim lakom, mascu i ko zna cime sve ne. Izbije se civija i polugica ukloni. Ako ne moras ovo da radis (a verovatno ne moras posto je rende novo koliko sam shvatio), izbegavaj posto Y poluga lako puca.
Polukruznim pokretima i uz sto ravnomerniji pritisak, krenes da guslas.
Nakon par poteza, cisto da se vidi kako je neravno
Nakon par minuta guslanja
Nakon 20-tak minuta, gotovo. Ostalo je jos na par mesta udubljenih riseva, ali oni nisu problem, a trajalo bi jos bar pola sata da se sve kompletno poravna (sto duze radis, ide sve sporije posto skidas sve vecu i vecu povrsinu). Najbitniji je ustvari deo na samom vrhu to jest mesto gde noz naleze najblize ostrici. Ako je to ravno, ostatak i nije tako kritican. Deo skroz pozadi, do polugice maltene nije bitan, osim ako je nesto bas drasticno.
Useces zleb otprilike 15-tak cm dugacaik i par mm dubok
Zalepis smirglu
Iseces smirglu tamo gde je zleb. Potrudi se da sto lepse poravnas ivice sa ivicom zleba ili da ih cak malo zakosis da smirgla koja zaostane na ivicama ne bi trljala po krugu polugice za podesavanje ugla noza.
Frog pre ravnanja. Y polugica je skinuta radi ciscenja posto je bila lepo zardjala i sva umazana nekim lakom, mascu i ko zna cime sve ne. Izbije se civija i polugica ukloni. Ako ne moras ovo da radis (a verovatno ne moras posto je rende novo koliko sam shvatio), izbegavaj posto Y poluga lako puca.
Polukruznim pokretima i uz sto ravnomerniji pritisak, krenes da guslas.
Nakon par poteza, cisto da se vidi kako je neravno
Nakon par minuta guslanja
Nakon 20-tak minuta, gotovo. Ostalo je jos na par mesta udubljenih riseva, ali oni nisu problem, a trajalo bi jos bar pola sata da se sve kompletno poravna (sto duze radis, ide sve sporije posto skidas sve vecu i vecu povrsinu). Najbitniji je ustvari deo na samom vrhu to jest mesto gde noz naleze najblize ostrici. Ako je to ravno, ostatak i nije tako kritican. Deo skroz pozadi, do polugice maltene nije bitan, osim ako je nesto bas drasticno.
- Hornbeam
- Pred-majstorsko zvanje
- Posts: 237
- Joined: 15 Dec 2013 21:29
- Location: Bosna i Hercegovina, Tuzla
Nemam ja prostora za takvog stola. Å ta se može postići u prostoru 3sa 3 dok stavim police za alat i radnu tezgu, ništa ne preostane onda malo rendam.
ALi da ne smaram ima interesantnih stega koje se mogu napraviti za držan je drveta. Gledao sam u Roy Underhila kako ona napavi bird mouth, to su otprilike dva drveta oblika dvije 6 i onda se one nekako zaključaju i drže drvo u mjestu. http://www.pbs.org/video/2365309201/
ALi da ne smaram ima interesantnih stega koje se mogu napraviti za držan je drveta. Gledao sam u Roy Underhila kako ona napavi bird mouth, to su otprilike dva drveta oblika dvije 6 i onda se one nekako zaključaju i drže drvo u mjestu. http://www.pbs.org/video/2365309201/
Last edited by Hornbeam on 05 Mar 2016 20:46, edited 1 time in total.
Sve ima svoj vijek trajanja.
Imao sam sva tri po rukama.. Ako hoces pricu ukratko, Veritas DX60, sa secivom o PM11V.
102 Apron je lepo malo rende, lagano, ali nema podesavanje sirine usta, pa nije najuniverzalnija kombinacija. Veritasov LA je isto rende, samo imas izbor seciva od boljeg clika za njega. No, ako ne planiras jos jedan block, ne bih njega uzeo, nego bi uzeo Veritasov block LA, koji kosta otprilike isto kao i LN verzija.
LN block rabett je specijalizovano rende, sa svojim setom problema. Ono nije univerzalno, tj moze da se koristi kao block, ali je osetkljicije na sve gluposti od standardnih modela, pa cak i na previse setzanja lever capa. Ima nickere sa obe stran, tako da radi u svim smerovima, ali opet, za pravljenje panela i rabeta bih uzeo nesto bolje, posto zbog ravnog seciva na crossgrainu moras dodatno da obradjujes povrsinu. Za sve takve poslove svaki skew je bolji izbor. Ako ovo rende koristis kao block, smeta i to sto nema podesavanje usta..
Na kaju, od svega sto sam gledao, DX60 je mala zver i jedina mana je sto je previse zaobljen, pa zamara, ako ga koristis kao smoother. Drugi izbor je Veritas LA block, pogotovu sto za njega imas dodatne rucice. . Treci izbor, je LN 60 1/2. Sva tri su pravi blockovi, i sva tri imaju podesiva usta.. Apron je lep, ali prilicno nepotreban pored pravog blocka, a posto nema podesiva usta, ne zavrsava sve sto i block.
No bitnije, a za sta ti treba block plane? Uvek bi se pre uhvatio za pravo rende, pa ako je cilj end grain, imas small BU smoother, koji je velicine No3, a za malo vece pare jos univerzalniji od svakog blocka. Meni je u zadnje vreme tezina postala bitan parametar, posto alat nosim, pa mi nije sve jedno da nosim dva ili tri rendeta za isti posao.
102 Apron je lepo malo rende, lagano, ali nema podesavanje sirine usta, pa nije najuniverzalnija kombinacija. Veritasov LA je isto rende, samo imas izbor seciva od boljeg clika za njega. No, ako ne planiras jos jedan block, ne bih njega uzeo, nego bi uzeo Veritasov block LA, koji kosta otprilike isto kao i LN verzija.
LN block rabett je specijalizovano rende, sa svojim setom problema. Ono nije univerzalno, tj moze da se koristi kao block, ali je osetkljicije na sve gluposti od standardnih modela, pa cak i na previse setzanja lever capa. Ima nickere sa obe stran, tako da radi u svim smerovima, ali opet, za pravljenje panela i rabeta bih uzeo nesto bolje, posto zbog ravnog seciva na crossgrainu moras dodatno da obradjujes povrsinu. Za sve takve poslove svaki skew je bolji izbor. Ako ovo rende koristis kao block, smeta i to sto nema podesavanje usta..
Na kaju, od svega sto sam gledao, DX60 je mala zver i jedina mana je sto je previse zaobljen, pa zamara, ako ga koristis kao smoother. Drugi izbor je Veritas LA block, pogotovu sto za njega imas dodatne rucice. . Treci izbor, je LN 60 1/2. Sva tri su pravi blockovi, i sva tri imaju podesiva usta.. Apron je lep, ali prilicno nepotreban pored pravog blocka, a posto nema podesiva usta, ne zavrsava sve sto i block.
No bitnije, a za sta ti treba block plane? Uvek bi se pre uhvatio za pravo rende, pa ako je cilj end grain, imas small BU smoother, koji je velicine No3, a za malo vece pare jos univerzalniji od svakog blocka. Meni je u zadnje vreme tezina postala bitan parametar, posto alat nosim, pa mi nije sve jedno da nosim dva ili tri rendeta za isti posao.
Imam Stanley no3 koji verovatno, nije mnogo veci od DX60, ali nikako mi ne odgovara za rad jednom rukom. Pogotovo kada u drugoj ruci držiš obradak. Verovatno bi mi najbolja kombinacija bila LN 102 Apron i DX 60, ali u ovom trenutku mi se nesto ne kupuju 2 block rendeta (što ne znači da ga nikada neću kupiti ). Gledao sam i Veritas Skew block plane.
Kao smoother koristm Stanley no3 i Stanley no4 sa Hock sečivom, mada, i LV LA Jack radi sjajno kad mu "začepiš" usta.
Ako nekada budem kupovao novi smoother, skoro definitivno će biti Veritas low angle.
Kao smoother koristm Stanley no3 i Stanley no4 sa Hock sečivom, mada, i LV LA Jack radi sjajno kad mu "začepiš" usta.
Ako nekada budem kupovao novi smoother, skoro definitivno će biti Veritas low angle.