Super... podseca me na onaj moj sablon za keksaricumbole wrote:.....
Evo kako izgleda V1
[url]http://www.stolarskaradionica.com/forum/uploads/thumbs/30_ostrilicav1.jpg[/url]
Ostrenje dleta
Hehm... nisam ovaj put keksao sablon, moram da priznam, teska srca... a srafove sam zamenio sa nekoliko manjih stega...mbole wrote:Osim sto sam ja srafio
Salim se, lepljen je a srafovi (ustvari srafcici 2mm) su tu bili samo da stegnu dok se lepak ne osusi.
Jedino srafljenje je bilo... masinski M4 za postolje keksarice... to nisam mogao da izbegnem...
- Marko Enter
- Majstor majstora
- Posts: 623
- Joined: 26 Dec 2007 19:32
- Location: Smederevo,Nemacka-Hagen
Upravo sam ga malo preradio (to je ver 1.1 ), da bi bilo jednostavnije ponovo potrefiti isti polozaj kada se radi zavrsna ostrica (da se ne priteze sa ona cetiri leptira vec sa jednim malo debljim srafom).
U pripremi je Ver 2.0 koja je sustinski ista (to jest koristi isti princip) samo se razlikuje u izradi, kako bi bila zgodnija za upotrebu. Cenim da ce verzija 2.3 biti bas kako treba.
Dosta toga moze da se izracuna, ali tek kad ga svarno uradis i pocnes da radis sa njim shvatis da bi bilo zgodnije da je ovaj deo malo viši ili da je ovo malo duze, ili krace...
U pripremi je Ver 2.0 koja je sustinski ista (to jest koristi isti princip) samo se razlikuje u izradi, kako bi bila zgodnija za upotrebu. Cenim da ce verzija 2.3 biti bas kako treba.
Dosta toga moze da se izracuna, ali tek kad ga svarno uradis i pocnes da radis sa njim shvatis da bi bilo zgodnije da je ovaj deo malo viši ili da je ovo malo duze, ili krace...
Danas sam dovrsio verziju 1.1 i evo je slikica:
Ne vidi se najbolje na slici, ali na gornju povrsinu donje ploce je dvostruko lepljivom trakom postavljen komad smirgle 1000 kako bi dleto bilo sto stabilnije to jest da ne bi moglo da klizne.
Matica ispod gornje ploce je zalepljena epoksidom kako se ne bi mrdala. Isto tako su i cetiri srafa zalepljena epoksidom za donju plocu samo da se ne bi pomerala dok dleto nije stegnuto.
Leptir je dobijen tako sto su obicna i leptir matica stegnute na kontru, a sekund pre stezanja je u navoj usut super lepak.
Jedini detalj koji ne moze bas svako jednostavno da uradi je plasticna plocica na dnu. Kraj srafa za pritezanje je obradjen na strugu u obliku lopte precnika 5.5mm, u plastici izbusena rupa burgijom 5mm, a onda dremelom ta rupa unutar plastike prosirena da ima oblik kugle (gornja ivica je ostala na 5mm). Onda je "grubom silom" utisnut sraf tako da "preskoci" preko 5mm ivice. Moze da ide i direktno sraf, bez ove plocice, samo tad treba malo vise voditi racuna pri stezanju da se dleto ne pomeri.
Na mesta oslonca skroz pozadi dole je stavljeno po parce kant trake da bi se smanjilo trenje.
Ova verzija ima jos uvek nekoliko mana, ali to cu da peglam u V2.x.
Na primer bocni nosaci i ploca na koju se oslanja dleto ne bi trebalo da su ovako vezani vec da je ploca preko bocnih nosaca. Zbog cetiri srafa koji nose gornju plocu, sirina dleta koje moze da se ostri je dosta smenjena u odnosu na sirinu alata (recimo ne moze da stane noz za blanju). Planiram da u verziji 2 umesto gornje ploce i ovih srafova bude komad flaha savijen kao slovo U i s boka vezan za bocne nosace, tako da ce moci da se upotrebi cela sirina gornje ploce. Ploca na koju se oslanja alat ce biti nesto sira (onolika kolika je sa sirina celog sablona), a bocni nosaci ce biti u obliku polukruga (tako je bilo mnogo jednostavnije da se proracunaju potrebne dimenzije).
Jos uvek smisljam neku verziju na kojoj bi dleto moglo da ide sa donje strane nosece ploce. Tada ne bi bilo vazno da gornja i donja povrsina dleta budu apsolutno paralelne. Ovde je to vazno posto se dleto oslanja na svoju donju povrsinu, i ako ona nije paralelna sa gornjom dobice se zakosena ostrica.
Ne vidi se najbolje na slici, ali na gornju povrsinu donje ploce je dvostruko lepljivom trakom postavljen komad smirgle 1000 kako bi dleto bilo sto stabilnije to jest da ne bi moglo da klizne.
Matica ispod gornje ploce je zalepljena epoksidom kako se ne bi mrdala. Isto tako su i cetiri srafa zalepljena epoksidom za donju plocu samo da se ne bi pomerala dok dleto nije stegnuto.
Leptir je dobijen tako sto su obicna i leptir matica stegnute na kontru, a sekund pre stezanja je u navoj usut super lepak.
Jedini detalj koji ne moze bas svako jednostavno da uradi je plasticna plocica na dnu. Kraj srafa za pritezanje je obradjen na strugu u obliku lopte precnika 5.5mm, u plastici izbusena rupa burgijom 5mm, a onda dremelom ta rupa unutar plastike prosirena da ima oblik kugle (gornja ivica je ostala na 5mm). Onda je "grubom silom" utisnut sraf tako da "preskoci" preko 5mm ivice. Moze da ide i direktno sraf, bez ove plocice, samo tad treba malo vise voditi racuna pri stezanju da se dleto ne pomeri.
Na mesta oslonca skroz pozadi dole je stavljeno po parce kant trake da bi se smanjilo trenje.
Ova verzija ima jos uvek nekoliko mana, ali to cu da peglam u V2.x.
Na primer bocni nosaci i ploca na koju se oslanja dleto ne bi trebalo da su ovako vezani vec da je ploca preko bocnih nosaca. Zbog cetiri srafa koji nose gornju plocu, sirina dleta koje moze da se ostri je dosta smenjena u odnosu na sirinu alata (recimo ne moze da stane noz za blanju). Planiram da u verziji 2 umesto gornje ploce i ovih srafova bude komad flaha savijen kao slovo U i s boka vezan za bocne nosace, tako da ce moci da se upotrebi cela sirina gornje ploce. Ploca na koju se oslanja alat ce biti nesto sira (onolika kolika je sa sirina celog sablona), a bocni nosaci ce biti u obliku polukruga (tako je bilo mnogo jednostavnije da se proracunaju potrebne dimenzije).
Jos uvek smisljam neku verziju na kojoj bi dleto moglo da ide sa donje strane nosece ploce. Tada ne bi bilo vazno da gornja i donja povrsina dleta budu apsolutno paralelne. Ovde je to vazno posto se dleto oslanja na svoju donju povrsinu, i ako ona nije paralelna sa gornjom dobice se zakosena ostrica.
Kad smo vec kod dleta, jel zna neko koja je ovo firma, odnosno ciji je znak?
Garnituru ovakvih dleta sam nasledio (sad vise se ne secam da li od oca ili od dede, davno je bilo, i ja sam bio "mali deca"), i bas me zainteresovalo cije su proizvodnje. Posto dole pise "garantie" nije iskljuceno ni da su Francuska, ali pre tipujem na neku firmu iz SFRJ.
Garnituru ovakvih dleta sam nasledio (sad vise se ne secam da li od oca ili od dede, davno je bilo, i ja sam bio "mali deca"), i bas me zainteresovalo cije su proizvodnje. Posto dole pise "garantie" nije iskljuceno ni da su Francuska, ali pre tipujem na neku firmu iz SFRJ.
Mladene sad sam tek video onaj tvoj clanak o ostrenju (verovali ili ne na home stranicu nisam otisao maltene od prvog dana kako sam na forumu).
Clanak je odlican (i sam sam poceo da spremam jedan ni ne znajuci da si ga ti vec uradio).
Jedna sitna primjedba. Onu sliku sa tockom za poliranje bi trebalo okrenuti ko u ogledalu. Posto se vecina busilica vrti u desno onako kako je slikano bi tocak naletao na ostricu, sto bi em dovelo do tupljenja ostrice, em to moze da bude i prilicno opasno kad vrh dleta zasece u filc, pa ga cimne. Ili jos bolje da se na sliku docrta strelica u kom smeru treba da se vrti filcani tocak.
Clanak je odlican (i sam sam poceo da spremam jedan ni ne znajuci da si ga ti vec uradio).
Jedna sitna primjedba. Onu sliku sa tockom za poliranje bi trebalo okrenuti ko u ogledalu. Posto se vecina busilica vrti u desno onako kako je slikano bi tocak naletao na ostricu, sto bi em dovelo do tupljenja ostrice, em to moze da bude i prilicno opasno kad vrh dleta zasece u filc, pa ga cimne. Ili jos bolje da se na sliku docrta strelica u kom smeru treba da se vrti filcani tocak.
Posto se ovih dana dosta bavim ostrenjem jedne prilicno upropascene garniture dleta, evo nekoliko iskustava.
Smirglu sam na staklo lepio dvostruko lepljivom trakom, a neki dan sam u Tempu nasao gotovo idealnu. Ustvari za ovaj posao treba koristiti "losiju" traku odnosno onu kancelarijskog a ne gradjevinskog kvaliteta. Em je dosta jeftinija (ova sto sam je uzeo je 40 din za 30m, neka firma JIP, made in PRC, sto ce reci Tajvan, kutija je "karirana" crveno crna), em je jako tanka pa se manje ugiba. To sto ne lepi prejako je ovde prednost a ne mana. Prvo sam koristio Tesinu, i kad treba skinuti istroseno parce smirgle to je muka, a kod ove cas posla. Traka ostane zalepljena na staklo, a menjate samo smirglu. Osim toga mnogo je manje podlozna stvaranju mehurica ako je ne zalepite bas kako treba. Pustiti nece, posto je sve vreme pritiskamo o staklo.
Da se staklo ne bi klizalo po stolu, izvrsite prepad na kuhinju, i dok lepsa polovina ne gleda, maznite rolnu one providne folije sto se "lepi sama za sebe" (ne znam kako se to tacno zove, ali shvaticete na sta mislim). Dva sloja koja razvucete unakrst po donjoj povrsini stakla, "prilepice" se za staklo, i nece mu dozovliti da se kliza.
Evo kako to izgleda (granulacije 240, 320, 400, 500, 800 nisam imao 600 pri ruci):
i drugi komad sa finijim granulacijama (1000, 1500, 2000, 5 mikrona i 0,5 mikrona):
Ove kratke trake, zalepljene uz samu ivicu sluze za ravnanje lica (i bokova uz jos jedno sablonce koje sam sklepao). Staklo je inace od polica iz nekog ormana, tako da je malo deblje i veoma ravno (nije svako staklo bas ravno), a ima i obrusene ivice pa nema opasnosti da se posece.
Ako negde naletite na bilo koju granulaciju smirgle koja je na plastici uzmite par listova (kod nas ih je jako tesko naci). Okrenite zadnju stranu i na nju utrljajte pastu za honovanje. Savrseno za zavrsno poliranje.
Kako znati kada treba da se predje na sledecu, finiju granulaciju?
Ja uvek guram dleto u istom pravcu, to jest ne pravim krugove, elipse, osmice... Kada krenem sa najgrubljom granulacijom, guram u pravcu koji je paralelan sa dletom (odnosno normalan na samu ostricu) sve dok ne dobijem povrsinu sa risevima koji se protezu celom povrsinom. Kada okrecete dleto pod raznim uglovima u odnosu na svetlo, tacno ce se videti dokle idu risevi koje ste vi napravili a gde su oni koji su vec postojali na dletu (ili gde je glatka povrsina, ako je dleto bilo ispolirano pre toga).
Sledecu granulaciju pocinjem da ostrim tako da risevi idu pod nekim uglom u odnosu na osu dleta. Dok god se vide risevi od prethodne granulacije, znac da nije dovoljno i treba jos ostriti. Kada se ti risevi izgube, sada ponovo guram u pravcu dleta, dok se ne izgube ovi dijagonalni. Tada prelazim na sledecu granulaciju.
Inace ostrenje "u krug" ili "u osmicu" daje samo na izgled finiju povrsinu. Realno ona je isto toliko gruba (ili fina) kao i ona kada ste ostrili sve u istom pravcu. Jednostavno smirgla jedne granulacije uvek ostavlja isto duboke riseve bez obzira kako ste trljali preko nje. Trik je u osobini ljudskog oka, da pravilne sare primecuje mnogo bolje od slucajnih (na ovom principu funkcionise i random orbit brusilica).
Pored lica i ostrice dleta postoji jos jedna, ustvari dve povrsine koje treba obraditi. To su bokovi dleta, koji ne smeju da budu ni malo zaobljeni. Pored toga sto moraju biti potpuno ravni nije apsolutno neophodno da budu pod 90 stepeni u odnosu na lice, ali ugao izmedju njih i lica ne sme biti tup. Ako su bokovi zaobljeni ostrica ce na krajevima imati mali luk a ne "ćošak". Pored toga sto tada necete moci da lepo odresete drvo u nekom uglu, to dovodi do malog cepanja vlakana na boku duz reza.
Smirglu sam na staklo lepio dvostruko lepljivom trakom, a neki dan sam u Tempu nasao gotovo idealnu. Ustvari za ovaj posao treba koristiti "losiju" traku odnosno onu kancelarijskog a ne gradjevinskog kvaliteta. Em je dosta jeftinija (ova sto sam je uzeo je 40 din za 30m, neka firma JIP, made in PRC, sto ce reci Tajvan, kutija je "karirana" crveno crna), em je jako tanka pa se manje ugiba. To sto ne lepi prejako je ovde prednost a ne mana. Prvo sam koristio Tesinu, i kad treba skinuti istroseno parce smirgle to je muka, a kod ove cas posla. Traka ostane zalepljena na staklo, a menjate samo smirglu. Osim toga mnogo je manje podlozna stvaranju mehurica ako je ne zalepite bas kako treba. Pustiti nece, posto je sve vreme pritiskamo o staklo.
Da se staklo ne bi klizalo po stolu, izvrsite prepad na kuhinju, i dok lepsa polovina ne gleda, maznite rolnu one providne folije sto se "lepi sama za sebe" (ne znam kako se to tacno zove, ali shvaticete na sta mislim). Dva sloja koja razvucete unakrst po donjoj povrsini stakla, "prilepice" se za staklo, i nece mu dozovliti da se kliza.
Evo kako to izgleda (granulacije 240, 320, 400, 500, 800 nisam imao 600 pri ruci):
i drugi komad sa finijim granulacijama (1000, 1500, 2000, 5 mikrona i 0,5 mikrona):
Ove kratke trake, zalepljene uz samu ivicu sluze za ravnanje lica (i bokova uz jos jedno sablonce koje sam sklepao). Staklo je inace od polica iz nekog ormana, tako da je malo deblje i veoma ravno (nije svako staklo bas ravno), a ima i obrusene ivice pa nema opasnosti da se posece.
Ako negde naletite na bilo koju granulaciju smirgle koja je na plastici uzmite par listova (kod nas ih je jako tesko naci). Okrenite zadnju stranu i na nju utrljajte pastu za honovanje. Savrseno za zavrsno poliranje.
Kako znati kada treba da se predje na sledecu, finiju granulaciju?
Ja uvek guram dleto u istom pravcu, to jest ne pravim krugove, elipse, osmice... Kada krenem sa najgrubljom granulacijom, guram u pravcu koji je paralelan sa dletom (odnosno normalan na samu ostricu) sve dok ne dobijem povrsinu sa risevima koji se protezu celom povrsinom. Kada okrecete dleto pod raznim uglovima u odnosu na svetlo, tacno ce se videti dokle idu risevi koje ste vi napravili a gde su oni koji su vec postojali na dletu (ili gde je glatka povrsina, ako je dleto bilo ispolirano pre toga).
Sledecu granulaciju pocinjem da ostrim tako da risevi idu pod nekim uglom u odnosu na osu dleta. Dok god se vide risevi od prethodne granulacije, znac da nije dovoljno i treba jos ostriti. Kada se ti risevi izgube, sada ponovo guram u pravcu dleta, dok se ne izgube ovi dijagonalni. Tada prelazim na sledecu granulaciju.
Inace ostrenje "u krug" ili "u osmicu" daje samo na izgled finiju povrsinu. Realno ona je isto toliko gruba (ili fina) kao i ona kada ste ostrili sve u istom pravcu. Jednostavno smirgla jedne granulacije uvek ostavlja isto duboke riseve bez obzira kako ste trljali preko nje. Trik je u osobini ljudskog oka, da pravilne sare primecuje mnogo bolje od slucajnih (na ovom principu funkcionise i random orbit brusilica).
Pored lica i ostrice dleta postoji jos jedna, ustvari dve povrsine koje treba obraditi. To su bokovi dleta, koji ne smeju da budu ni malo zaobljeni. Pored toga sto moraju biti potpuno ravni nije apsolutno neophodno da budu pod 90 stepeni u odnosu na lice, ali ugao izmedju njih i lica ne sme biti tup. Ako su bokovi zaobljeni ostrica ce na krajevima imati mali luk a ne "ćošak". Pored toga sto tada necete moci da lepo odresete drvo u nekom uglu, to dovodi do malog cepanja vlakana na boku duz reza.
- Marko Enter
- Majstor majstora
- Posts: 623
- Joined: 26 Dec 2007 19:32
- Location: Smederevo,Nemacka-Hagen