Rende

Rad sa ručnim alatima
User avatar
DataS
Majstor
Posts: 279
Joined: 28 Dec 2010 13:05
Location: Beograd

Post by DataS »

Nema te oznake SS na cap Iron, a nema ga ni na slici na linku koji sam dao. Verovatno je bio opcija.
Kod verzije koju imam je back iron iz jednog dela, priljubljen uz nož i fiksiran šrafom. Donji deo koji se naslanja uz oštricu je blago uvijen. Vidi se na slici kao senka, zaokružio sam taj deo.
Zato sam i rekao da nema problema kod oštrenja, pošto se kompletan back iron pomera i namešta prema nožu.
Image

Ova slika je od No. 5, ali je isti princip.
Image

Verovatno postoje varijacije u konstrukciji. Ovo je konstrukcija koju si objasnio.
Image
Last edited by DataS on 29 Apr 2013 09:47, edited 1 time in total.
User avatar
ivanob1
Majstor majstora
Posts: 567
Joined: 05 Jan 2010 19:44
Location: Kragujevac

Post by ivanob1 »

Imam jedno pitanje. Pazario sam rucno rende skorije da malo vezbam. Ono fino radi do momenta kad naidje cvor na drvetu. Da li je rucnim rendetom uopste moguce obradjivati drvo sa cvorovima? Ima li neka caka u vezi toga?
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3847
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Naravno da je moguce, ali moras da smanjis debljinu struske, i ides polako. Naravno i stabilnost seciva, njegova ostrina, debljina i sirina usta u takodje bitni. Kao i vrsta drveta koju obradjujes, posto se kod nekihvrsta drveta zadnja, izlazna strana cvora skoro uvek zalomi.
Last edited by BR on 12 Dec 2013 19:59, edited 1 time in total.
User avatar
ivanob1
Majstor majstora
Posts: 567
Joined: 05 Jan 2010 19:44
Location: Kragujevac

Post by ivanob1 »

U pitanju je drveno rende tako pretpostavljam da stabilnost seciva odredjuje koliko je drveni klin ukucan. O ostrenju noza ima dosta na internetu tako da je to prilicno jasno. Zavrsavam sa smirlgom 2500 pretpostavljam da je dovoljno. E sad o debljini i sirini usta nisam nista nasao. Ima li tu nekog pravila tako da mozda izvrsim korekciju kod rendeta. Inace dosta cesto se iverje zaglavljuje sa leve i desne strane noza tako da verujem da bi ta korekcija mozda resila i ovo. Inace obradjujem camovu gradju.
Last edited by ivanob1 on 12 Dec 2013 20:20, edited 1 time in total.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3847
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Camova i pravi probleme, zato sto je mekana, osim cvora. Kada radis sa tvrdim drvetom, nema problema.

Samo smanji debljinu struske i sve ce biti u redu. Postavi secivo na tvrdoj podlozi, sa najtanjim papirom pod petom rendeta, i secivom koje dodiruje podlogu i tako ga fiksiraj. Ako je rende u redu, trebao bi da imas strusku koja je debljine ispod pola debljine papira. Posle samo korigujes paralelnost seciva levo desno i ne povecavas dubinu secenja. Proveri i koliko ti je ravan taban, pa ga izravnjaj, a sve drugo, najverovatnije da ne mozes da promenis na tom rendetu. To sto glavi je najverovatnije problem klina, koji ima gresku, ali to mora da se proba uzivo. Ili su ivice klina pogresno uradjene pa imaju tupu ivicu preko koje struska ne moze da predje, ili su previse stanjene, pa zaglavljuje o zljeb za fiksiranje klina. Drvena renda su uvek pipava dok ih ne ustelujes a i za kasniji rad. Pogotovu klasicna kakvo pretpostavljam da imas.
User avatar
ivanob1
Majstor majstora
Posts: 567
Joined: 05 Jan 2010 19:44
Location: Kragujevac

Post by ivanob1 »

Hvala na savetima. Probacu sutra da podesim rende. Inace da ne znas mozda gde ima da se nadje solidno metalno rende sirine noza 5cm (duzina 20-25 cm) do 30 eura?
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3847
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Za te pare samo neki stari Stanley Baily koji sredis. Ako imas puno srece mozes da ga kupis kod nas. Negde napolju je malo skuplje od toga, reda 30-40 eura, ali te kosta i postarina, pa kod nas izadje daleko vise. Novo kosta jedno 4x toliko da bi bilo iole solidno. I to je donja suma za iole upotrebljivo rende iz kutije be preteranog prepravljanja.

Varijanta dva je da nadjes dobar noz za rende, pa napravis Krenov rende. Tu vec mozes da prodjes za otprilike te pare, a resices dosta problema u odnosu na klasicno drveno.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3847
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Zaboravih da dodam. Jedini problem sa Krenovom je sto ti treba debelo secivo, pa ne moze ono od klasicnog rendeta. Ili da probas da pravis neki bastard sa secivom pod malim uglom, posto je u toj varijanti ono bolje oslonjeno.
User avatar
ivanob1
Majstor majstora
Posts: 567
Joined: 05 Jan 2010 19:44
Location: Kragujevac

Post by ivanob1 »

To bi trebalo da je nesto ovako http://littlegoodpieces.wordpress.com/tag/krenov-plane/

Mada gledam i nesto ovako http://www.screwfix.com/p/irwin-record- ... lane/16236 samo je pitanje kako ga dobaciti do Srbije.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3847
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Otprilike je to Krenov.. Mozes da ga napravis relativno prosto, jedini deo koji ti treba je secivo.

Posto si pocetnik,. ja bih bzao od tog Irwina. Nekada su bili OK, medjutim koliko sam cuo sada je proizvodnja u indiji, i prilicno su losi. Ceka te sigurno debelo ravnanje tabana, a i secivo mora da se zameni necim boljim, i odmah tu si vec duplirao sumu koju dajes za njega.

Mnogo bolje je da kupis polovni Stanley Baily napravljen pre 1960 i da ga sredis ako vec ulazis u sredjivanje.

Prvo sto ne mora da se drasticno sredjuje je ovako nesto.

http://www.workshopheaven.com/tools/Qua ... html#SID=4

Glavni problem je sto moras da se smislis sta ces sa rendetom da radis. Ako hoces da imas univrzalno rende, onda je to No 4 ili No5. Univerzalno znaci da ni jedan posao ne obavlja savrseno, ali ga obavlja. Pri tome kada prelazis sa grubih poslova na fine, sledi stelovanje, koje uzima vreme i posle kraceg vremena postane prilicno dosadno. Takodje, skoro za svaku namenu ti treba odvojeno secivo. Drugi put je da krenes sa dva rendeta, jedno pre No6 nego No5 za grubo ravnanje i za pravljenje spojeva i jedno No 4 ili No 3 za finisiranje, sa jednim secivom, nastelovanim kako treba, koje nikada ne prestelujes, osim sto ga ostris. Naravno, u jftinoj varijanti napravis drveno rende za grube poslove, drveno za ravnanje, i metalno za finisiranje za pocetak.

Glavna prednos amatera na zapadu je sto na svakom cosku ima starih stenlija, i ne moras da trazis dalje. Kod nas postarina kosta vise nego samo rende, pa moramo da se snalazimo.

Prica o blanjama je siroka i podugacka, i uopste nije prsta. Jedino pitanje je sta hoces da radis, i koji kvalitet ti je prihvatljiv. Uvek cs naci one koji su zadovoljni sa Jugom kao autom, a i one koji kitikuju mercedesa.


Mozda ti je najbolji pocetak da sredis to drveo rende koje imas, ili jos bolje, iskoristis njego secivo za krenova. Sve zavisi kakvo je, ako je tanko, ja bih pre isao na neku bevel up varijantu bastarda, koja bi za pocetak lepo radila. Takodje, rezervna Stenlijeva seciva nisu preterano skupa, ali za pocetak mogu da posluze opet za takvu istu varijantu. Dobics mnogo bolje rende od tog Irwina.
User avatar
ivanob1
Majstor majstora
Posts: 567
Joined: 05 Jan 2010 19:44
Location: Kragujevac

Post by ivanob1 »

I mislio sam da kupim jos jedno rende ali metalno. Imam jedno rende staro 20-ak godina mislim da je Osijek proizvodjac ali sa jedni nozem. Njega planiram za bas grube radove. Ovo novo drveno rende sam mislio da sredim za najfinije radove a metalno za nesto izmedju. Pretpostavljam da se metalno bolje bori kada treba skinuti vise materijala i kad naidje na cvor. U sustini uglavnom cu obradjivati camovinu jer tu gradju i imam trenutno. Sto se kvaliteta tice bitno mi je da mogu da obradim dasku da moze da se lepi jedna za drugu, oblozi furnirom i td. Uglavnom dimenzionisanje posto se povrsine pokrivaju.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3847
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Metalno nije nista bolje za to sto ti hoces. Cvstina tela je otprilike ista, ili je drveno jos cvrsce. Za t sto ti hoces, ravnanje ivica za spajanje, kratko rende nije bas najbolje. Neka stara racunica je da rende otprilike moze da ispravi 2.5-3 x svoju duzinu za lepljenje, mada uz malo paznje moze i malo vise. Stara drvena renda za tako nesto su bila skoro i metar duga. Najvece metalno rende je 60cm, ali je ono malo preciznije i ne mora da se poravnava svaki cas.

U zavisnosti od duzine komada koje hoces da radis, No6 je neki minimum. ono je dugacko 45 cm. Kratko rende ti i ne treba, posto ona sluze za finisiranje kada se drvo vidsi, a to ko teb nece biti slucaj. To drveno prepravi za grubo skidanje, sa polukruznim secivom i velikim otvorom, i to je to.
User avatar
ivanob1
Majstor majstora
Posts: 567
Joined: 05 Jan 2010 19:44
Location: Kragujevac

Post by ivanob1 »

Za trenutne projekte u planu(pragove, nozice, klub sto) uglavnom je obradak do 1m. E sad probacu kasnije da napravim krenova sa duzinom oko 50cm. Imam nesto suve bukve pa moze dobro da posluzi.

Mada sad se setih da mi je jedan lik nudio neko staro rende od oko 60 cm sa nozem 6cm. Cena oko 2000din ali tad sam mislio da mi ne treba. Nemam iskustva pa nisam znao da li je dobro. Ali sad kapiram da se sve to steluje i obradjuje da se dotera.
Last edited by ivanob1 on 12 Dec 2013 23:34, edited 1 time in total.
User avatar
ivanob1
Majstor majstora
Posts: 567
Joined: 05 Jan 2010 19:44
Location: Kragujevac

Post by ivanob1 »

Last edited by ivanob1 on 12 Dec 2013 23:58, edited 1 time in total.
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 15035
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

ivanob1 wrote:U pitanju je drveno rende tako pretpostavljam da stabilnost seciva odredjuje koliko je drveni klin ukucan. O ostrenju noza ima dosta na internetu tako da je to prilicno jasno. Zavrsavam sa smirlgom 2500 pretpostavljam da je dovoljno. E sad o debljini i sirini usta nisam nista nasao. Ima li tu nekog pravila tako da mozda izvrsim korekciju kod rendeta. Inace dosta cesto se iverje zaglavljuje sa leve i desne strane noza tako da verujem da bi ta korekcija mozda resila i ovo. Inace obradjujem camovu gradju.
Jedna od najcescih gresaka kad pocinjes (i sam sam je pravio) je da se klin ukucava "maljem". To je najcesce posledica loseg doseda noza, to jest povrsine unutar tela rendeta na koju se noz oslanja zadnjom stranom, i isto tako loseg klina.
Povrsina na kojoj leze ledja noza, mora da bude perfektno ravna, ili ako to nije moguce, onda da bude blago udubljena (ali veoooooma blago). Takodje po celoj sirini noz mora da lezi perfektno na njoj. Slicno vazi i za klin.

Klin se ukucava sa par blagih udaraca MALIM ali stvarno malim cekicem (reda 100 grama). Pozeljno nekim koji ima glavu od kombinacije mesinga i drveta. Mesinganim krajem pomeras noz, a po drvenim delovima kuckas drvenim krajem. Kada su dosed i klin kako treba, dovoljna je sasvim mala sila na klinu da drzi noz na mestu.

Najjednostavniji nacin da proveris da li je dosed kako treba:
Nagaravi zadnju stranu noza na plamenu svece.
Ubaci noz u rande priblizno kako bi stajao. Pazljivo, cilj ti je da ga sto je manje moguce pomeras po povrsini na kojoj lezi.
Ubaci klin rukom tako da legne na noz ali da ga ne zaglavi
Blago pomeri noz samo par mm gore dole
Izvuci klin i noz.

Pogledaj gde je ostala garez sa noza.
Ako je rasporedjena po celoj povrsini, taj deo je u redu. ako je ima samo na par tacaka, ili sto je najcesce samo na sredini, fino dleto i/ili turpiju u sake (turpiju za metal, raspa je previse gruba), i polako dok ga ne doteras.
Najbitnije mesto je dodir ledja noza na samom dnu, to jest do usta. Ako tu noz ne lezi, mozes da uguras klin i hidraulicnom presom, on i dalje nece pritisnuti noz bas tu gde je najpotrebnije.
Ako je noz "slobodan" na dnu (ustima), to jest u blizini ostrice, kad zarezes on ce se iskriviti, zacepiti dublje i poceti da vibrira. Jedan od pokazatelja takvog stanja je da blanja nece da reze, ti kucnes malo, ona i dalje nece, kucnes noz jos malo, a ona odjednom zacepi debelo.
Sto je dosed i klin preciznije uradjen, potrebna je manja sila da bi klin drzao noz kako treba.

Klin cesto svojim donjim delom (spicem) ne pritiska noz, a tu je da jos jednom napomenem, najbitnije da bude lepo ucvrscen. Povrsine klina koje nalezu na noz i na telo blanje, moraju da budu perfektno ravne, i sa tacnim uglom. Za fino doterivanje mozes da koristis slican sistem kao i za noz.

Zaglavljivanje suski se najcesce desava zbog dve stvari. Kao sto je BR vec naisao zbog lose napravljenog klina, ali i zbog lose obradjne dodirne povrsine na chipbraker-u gde naleze na noz (ne znam nas naziv za chipbraker). On mora da lezi savrseno celom sirinom noza, i da ga dodiruje samo u jednoj neprekinutoj liniji, koja idealno treba da bude potpuno ravna. Cesto ces videti jako zaobljene coskove chipbrakera, tako da on na ivicama uopste ne naleze na noz, ili i ako naleze, bukvalno "navodi" suske da se zaglavljuju.
Sto je tanji rez, chipbraker se pomera vise ka ostrici. Dotle da za finalno blanjanje, razmak izmedju ostrice i ivice chipbrakera bude svega par desetih delova milimetra.

Sto se tice sirine usta nju kod drvenog rendeta ne mozes da podesavas, izuzev da pravis umetak od nekog tvrdog drveta (mozes da ih povecas lako, ali ne mozes da ih smanjis). Pravilo je: sto tanji rez i nezgodnije drvo to uzi razmak izmedju rezne ivice i prednjeg kraja usta, i obrnuto.
Post Reply