ivanob1 wrote:U pitanju je drveno rende tako pretpostavljam da stabilnost seciva odredjuje koliko je drveni klin ukucan. O ostrenju noza ima dosta na internetu tako da je to prilicno jasno. Zavrsavam sa smirlgom 2500 pretpostavljam da je dovoljno. E sad o debljini i sirini usta nisam nista nasao. Ima li tu nekog pravila tako da mozda izvrsim korekciju kod rendeta. Inace dosta cesto se iverje zaglavljuje sa leve i desne strane noza tako da verujem da bi ta korekcija mozda resila i ovo. Inace obradjujem camovu gradju.
Jedna od najcescih gresaka kad pocinjes (i sam sam je pravio) je da se klin ukucava "maljem". To je najcesce posledica loseg doseda noza, to jest povrsine unutar tela rendeta na koju se noz oslanja zadnjom stranom, i isto tako loseg klina.
Povrsina na kojoj leze ledja noza, mora da bude perfektno ravna, ili ako to nije moguce, onda da bude blago udubljena (ali veoooooma blago). Takodje po celoj sirini noz mora da lezi perfektno na njoj. Slicno vazi i za klin.
Klin se ukucava sa par blagih udaraca MALIM ali stvarno malim cekicem (reda 100 grama). Pozeljno nekim koji ima glavu od kombinacije mesinga i drveta. Mesinganim krajem pomeras noz, a po drvenim delovima kuckas drvenim krajem. Kada su dosed i klin kako treba, dovoljna je sasvim mala sila na klinu da drzi noz na mestu.
Najjednostavniji nacin da proveris da li je dosed kako treba:
Nagaravi zadnju stranu noza na plamenu svece.
Ubaci noz u rande priblizno kako bi stajao. Pazljivo, cilj ti je da ga sto je manje moguce pomeras po povrsini na kojoj lezi.
Ubaci klin rukom tako da legne na noz ali da ga ne zaglavi
Blago pomeri noz samo par mm gore dole
Izvuci klin i noz.
Pogledaj gde je ostala garez sa noza.
Ako je rasporedjena po celoj povrsini, taj deo je u redu. ako je ima samo na par tacaka, ili sto je najcesce samo na sredini, fino dleto i/ili turpiju u sake (turpiju za metal, raspa je previse gruba), i polako dok ga ne doteras.
Najbitnije mesto je dodir ledja noza na samom dnu, to jest do usta. Ako tu noz ne lezi, mozes da uguras klin i hidraulicnom presom, on i dalje nece pritisnuti noz bas tu gde je najpotrebnije.
Ako je noz "slobodan" na dnu (ustima), to jest u blizini ostrice, kad zarezes on ce se iskriviti, zacepiti dublje i poceti da vibrira. Jedan od pokazatelja takvog stanja je da blanja nece da reze, ti kucnes malo, ona i dalje nece, kucnes noz jos malo, a ona odjednom zacepi debelo.
Sto je dosed i klin preciznije uradjen, potrebna je manja sila da bi klin drzao noz kako treba.
Klin cesto svojim donjim delom (spicem) ne pritiska noz, a tu je da jos jednom napomenem, najbitnije da bude lepo ucvrscen. Povrsine klina koje nalezu na noz i na telo blanje, moraju da budu perfektno ravne, i sa tacnim uglom. Za fino doterivanje mozes da koristis slican sistem kao i za noz.
Zaglavljivanje suski se najcesce desava zbog dve stvari. Kao sto je BR vec naisao zbog lose napravljenog klina, ali i zbog lose obradjne dodirne povrsine na chipbraker-u gde naleze na noz (ne znam nas naziv za chipbraker). On mora da lezi savrseno celom sirinom noza, i da ga dodiruje samo u jednoj neprekinutoj liniji, koja idealno treba da bude potpuno ravna. Cesto ces videti jako zaobljene coskove chipbrakera, tako da on na ivicama uopste ne naleze na noz, ili i ako naleze, bukvalno "navodi" suske da se zaglavljuju.
Sto je tanji rez, chipbraker se pomera vise ka ostrici. Dotle da za finalno blanjanje, razmak izmedju ostrice i ivice chipbrakera bude svega par desetih delova milimetra.
Sto se tice sirine usta nju kod drvenog rendeta ne mozes da podesavas, izuzev da pravis umetak od nekog tvrdog drveta (mozes da ih povecas lako, ali ne mozes da ih smanjis). Pravilo je: sto tanji rez i nezgodnije drvo to uzi razmak izmedju rezne ivice i prednjeg kraja usta, i obrnuto.