Obrada epoksi smole - završni koraci

O radu sa epoksidnom smolom i slicnim materijalima.
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Obrada epoksi smole - završni koraci

Post by bepox »

Ovde možemo da iznosimo samo iskustva koja su vezana za našu epoksi smolu uz pretpostavku da je isto ili slično i sa smolom drugih proizvođača.
Kad dođete do ovog koraka, sve je već lakše i pod većom kontrolom, pogotovu kad izlivate neki sto prvi put.

Istovremeno, to znači i da ste sačekali 7 dana od poslednjeg izlivenog sloja smole i da vam je smola hemijski i mehanički potpuno očvrsnula pa se može obrađivati bez bojazni i posledica.

Čekanje od 7 dana uopšte nije bez razloga.

Tačno je da je smola je već nakon 8-12 sati očvrsnula bez lepljivosti na dodir, a nakon 24 ili 72 časa (zavisno od vrste smole), čini se, već spremna za dalju obradu jer je izuzetno čvrsta na kuckanje i dodir.

Međutim, čak i nakon dva (odnosno četiri) dana ona se prilikom šlajfovanja greje i stvaraju se gromuljice što je jasan pokazatelj da nije očvrsla potpuno. Takođe, u kontaktu sa vodom pre isteka ovih 7 dana, nastaju beličaste fleke sa mat izgledom. Tek nakon 7 dana, prilikom šlajfovanja dobija se fini puderasti prah jer je smola i konačno očvrsnula i otporna je na vodu u potpunosti.

U vezi tog „finog praha“ - Obavezno nosite zaštititnu masku, dovoljna je i ona za zaštitu od prašine. Preporučuje se i nošenje naočara, jer su čestice prašine toliko sitne i lagane, lete u vazduhu i bolje da sprečite iritaciju očiju pri dugotrajnom radu, a pogotovu da ne udišete to satima.

Image

Završna obrada se svodi na:

Obaranje ivica

Kad izrađujete sto gde se smola nije samo između daski već se nalazi i sa spoljašnje ivice:
Smola u procesu očvršćavanja zbog nekog minimalnog procenta skupljanja ima ono malo uzvišenje na rubovima, kao da se povukla na dole pa je po zidovima kalupa ostalo uzvišenje od 1-1,5 mm

Te ivice treba dovesti u nulu sa pločom. Lako se skidaju šlajfericom, smola je meka i tu nema velikih nepoznanica. Međutim, treba biti oprezan ukoliko radite sa grubom šmirglom da usput ne napravite riseve na površini ploče.

Zato šmirglu granulacije: 60, 80... sve ispod 400 zaboravite na mestima gde treba da obradjujete smolu do visokog sjaja.

Å lajfovanje

Bilo da je ploča stola kombinovana sa smolom samo u nekim delovima i da nije potpuno zaptivena/zalivena u smolu, neophodno je šlajfericom šmirglati celu površinu.

Prilikom šmirglanja očvrsle smole važno je da se ne preskače granulacija šmirgle i da se ne ide ispod 400, eventualno 320 pa na gore.
Smola se na šmirgli skuplja u sitnim grudvicama koje prave riseve po površini. Zato šmirglu treba češće čistiti, tačnije čim se uoče ovakvi tragovi:

Image

Image


Image



Ako je izrazito glatka površina počinje se od 400. Nakon toga idu: 600, 800, 1000, 1500, 2500, 3000, 4000, 6000 i na kraju pasta.
Iz našeg iskustva najbolji rezultat postiže se sa vodenom šmirglom i sa najmanjim brojem obrtaja!

U zavisnosti kakva je priprema šlajfovanjem, takav ćete rezultat dobiti i poliranjem.

Poliranje

Za poliranje preporučujemo pastu 3 u 1 i sunđer srednje tvrdoće.
Krzno može, ali nije neophodno.
Po završetku poliranja površinu dobro obrisati mikrofiber krpom.
Last edited by bepox on 20 Jul 2020 20:09, edited 1 time in total.
User avatar
art of wood
Vrhunski majstor
Posts: 1097
Joined: 30 Apr 2016 08:51
Location: kikinda

Post by art of wood »

Pozd .
U pitanju je vasa smola za radne ploce...
Image
Inace ne citajuci vas post iz nekog predjasnjeg iskustva odradio sam sve, brusenje i poliranje na mokro....
Pa sad posto je manje prljavo na suvo...moje pitanje ja da li ima neke razlike i koju pastu koristite za suvo poliranje (3M......)
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Post by bepox »

Tzv "mokro brušenje" služi samo da se smola ne bi pregrevala tokom brusenja. Sto se tiče kvaliteta, nismo primetili da ima neke velike razlike ali mi koristimo uvek vodeno smirglanje kada je u pitanju površina koja je potpuno prekrivena smolom. Za poliranje koristimo grubu polir pastu koju smo uvezli od proizvođača od koga uvozimo i smolu a posle nje koristimo i polir pastu srednje finoće kao i adekvatan sunđer . Razmišljamo da probamo i sa najfinijom polir pastom, čisto da vidimo da li daje još bolji efekat. Mada i sa ovom srednjom pa čak i sa grubom daje odličan rezultat. Å to se tiče proizvođača srednje polir paste, kupili smo je prema sugestiji prodavca koji se ipak više razume u poliranje od nas.
Ako smo dobro razumeli, vi ste kupili našu smolu ?
Last edited by bepox on 13 Sep 2020 23:26, edited 1 time in total.
User avatar
art of wood
Vrhunski majstor
Posts: 1097
Joined: 30 Apr 2016 08:51
Location: kikinda

Post by art of wood »

Da jesam....i polirao 3M zelenom pastom i zelenim sundjerom(tvrdi )
Brusio do granulacije 3000 pa polirao . solidno izgleda lako se polira ...to su moji utisci....mogla bi i finija pasta pa bi bilo perverzija😂
Last edited by art of wood on 14 Sep 2020 08:13, edited 1 time in total.
User avatar
art of wood
Vrhunski majstor
Posts: 1097
Joined: 30 Apr 2016 08:51
Location: kikinda

Post by art of wood »

Predpostavio sam da brusite na suvo .
Zbunilo me je ono kad kažete da se smola skuplja u sitnim grudvicama na smirgli sto se desava prilikom suvog brusenja
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 14940
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Glavni razlog za mokro smirglanje bilo cega je upravo da voda ispere materijla koji je obrusen, kako ne bi zapunjavao smirglu, i/ili se "grudvao" (zavisi od materijala koji se brusi).

Naravno tu je i odvodjenje toplote, ali to odvodjenje postoji tek ako imas konstantan dotok vode. Daklem ne "umocis smirglu u vodu".

Stari autolakirerski trik je da se sundjer dobro natoplejn vodom drzi iznad mesta koje se brusi, i blago pritiska, tako da stalno tanak "potocic" vode ide ka smirgli.
Posto stolari najcesce bruse horizontalne povrsine, jednostavno se jedna strana ploce malo podigne, da bi voda mogla da curi nizbrdo.
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Post by bepox »

art of wood wrote:Predpostavio sam da brusite na suvo .
Zbunilo me je ono kad kažete da se smola skuplja u sitnim grudvicama na smirgli sto se desava prilikom suvog brusenja
Da, skuplja se smola u sitnim grudvicama, zato treba biti oprezan prilikom šmirglanja. Vidi se taj slucaj na fotografiji u prvom našem postu.
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Post by bepox »

art of wood wrote:Da jesam....i polirao 3M zelenom pastom i zelenim sundjerom(tvrdi )
Brusio do granulacije 3000 pa polirao . solidno izgleda lako se polira ...to su moji utisci....mogla bi i finija pasta pa bi bilo perverzija😂
Mi posle te grube paste poliramo srednjom pastom i plavim sunđerom. Mislim da je GREEN LINE pasta, ili tako nešto slično. Prodaje je jedna prodavnica opreme za lakiranje automobila na manje količine. Možete kupiti 100 g.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Mokro smirglanje u ovom slucaju je prihvatljivo samo ako je kompletna povrsina epoksid. Ako ima i drveta, dzaba. POmaze ili redovno usisavanje, ili skidaci prasine sa smirgle, kao za tracne brusilice.

Ovde se kako mi se cini ide jako visopko sa smirglanjem. Ok ako je cela povrsina pod epoksidom, ali kontraproduktivno ako je i drvo na povrsini. U zadnje vreme se zezam sa osmom, koji se za sada pokazo odlicno, i to je izdrzljiviji sto se grublje smirgla. 320 je vec gornja granica za nesto sto ce biti radna povrsina, 280 je sasvim dovoljno, sa jos jednom partijom vrlo laganog smirglanja kasnije. Finis nije sjajan kao ogledalo, ali je vrlo sjajan, bez obzira sto je povrsina jako gruba.

U kombinacijama u kojima je i drvo i epoksid na povrsini, bezao bi sto dalje od mnogo smirglanja. Epoksid je tvrdji od drveta, i ocas p[osla iskoci iznad povrsine.

Spremam se da se malo igram sa epoksidom, na malo drugaciji nacin, pa eksperimentisem.
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Post by bepox »

BR wrote:Mokro smirglanje u ovom slucaju je prihvatljivo samo ako je kompletna povrsina epoksid. Ako ima i drveta, dzaba. POmaze ili redovno usisavanje, ili skidaci prasine sa smirgle, kao za tracne brusilice.

Ovde se kako mi se cini ide jako visopko sa smirglanjem. Ok ako je cela povrsina pod epoksidom, ali kontraproduktivno ako je i drvo na povrsini. U zadnje vreme se zezam sa osmom, koji se za sada pokazo odlicno, i to je izdrzljiviji sto se grublje smirgla. 320 je vec gornja granica za nesto sto ce biti radna povrsina, 280 je sasvim dovoljno, sa jos jednom partijom vrlo laganog smirglanja kasnije. Finis nije sjajan kao ogledalo, ali je vrlo sjajan, bez obzira sto je povrsina jako gruba.

U kombinacijama u kojima je i drvo i epoksid na povrsini, bezao bi sto dalje od mnogo smirglanja. Epoksid je tvrdji od drveta, i ocas p[osla iskoci iznad povrsine.

Spremam se da se malo igram sa epoksidom, na malo drugaciji nacin, pa eksperimentisem.
U tom slučaju, kada je kombinacija drveta i epoksi smole s'tim da se drvo ne zaliva smolom, šmigrla se celom površinom, i preko drveta i preko smole,ujednačeno. Naravno, prvo dovesti smolu u ravan sa drvetom. Malo pre sam pomenuo da se u tim slučajevima ne koristi "mokro" šmirglanje jer će drvo uz samo smolu da nabrekne i imaćemo neravnine. OSMO ulje još nismo koristili iako smo kupili u varijanti sjaj i polu mat. Izlivamo jedan sto na kome ćemo isprobati OSMO. Biće fotografija kad se završi. Mada, pravili smo još dva stola koja će biti premazana OSMO uljem ali će to uraditi naši klijenti koji su naručili stolove. Očekujemo da nam pošalju fotografije.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

Evo komada karrija sa Osmom 3011. Smirglan do 320, uz po jos neki trik.

Image
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Post by bepox »

BR,
Da li Osmo ulje prvo nanesete špahtlom pa "utrljate" polirkom ili imate neki drugi postupak ?
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Post by bepox »

art of wood wrote:Da jesam....i polirao 3M zelenom pastom i zelenim sundjerom(tvrdi )
Brusio do granulacije 3000 pa polirao . solidno izgleda lako se polira ...to su moji utisci....mogla bi i finija pasta pa bi bilo perverzija😂
Probaj da ispoliraš prvo 3M pastom sa BELIM čepom. Pa tek onda zeleni pa žuti čep. Moraš imati i odgovarajući sunđer za svaku od ove tri paste. Ova sa belim čepom odlično skida riseve.
Last edited by bepox on 10 Nov 2020 14:37, edited 1 time in total.
BR
Moderator
Moderator
Posts: 3815
Joined: 11 May 2013 08:02
Location: Beograd-Brezdje-Bor

Post by BR »

bepox wrote:BR,
Da li Osmo ulje prvo nanesete špahtlom pa "utrljate" polirkom ili imate neki drugi postupak ?
Izvinjavam se zbog kasnog odgovora, nisam video pitanje do sada. Direktan odgovor, mada ne potpuno tacan je ne, ne radim tako.

OSmo je po malo specifican finis sam po sebi, ali sa druge strane i slican tradicionalnoim finisima. Iako je to potpuno suprotno preporukama proizvodjaca, kvalitet finisirane povrsine Osmom raste kada se finis gradi na tradicionalan nacin, iz vise slojeva.

Prvo i osnovno za trajnost i izdrzljivost finisa je da se Osmo ne ponasa dobro na povrsinama koje su smirglane preko srednih granulacija. I za najsjaniji finis ne postoji nikakav napredak u sjaju povrsine sa smirglanjem preko 320, cak je i 240 ponekad dovoljno. Sve preko toga samo povecava osetljivost finisa na ostecenja, a ne donosi nikakvo povecanje kvaliteta.

Za pripremu povrsine za OSmo koristim dva metoda.

Ciklinge, ako je cilj maksimalno istaci strukturu drveta, sa minimalnim smirglanjem samo da se pokriju vidljive granice prolaza, samo sa jednom granulacijom, na nivou 240-320.

Klasicno slajfovanje, koristeci svaku granulaciju bez preskakanja, sa vrlo finim pomacima navise, koristeci svaku dostupnui granulaciju. Svako odstupanje od ovoga se svede na vise potrosenog vremena, ili finis koji izgleda losije. Opet, finalna granulacija je 320, nikako ne vise.

Svaki put na kraju pripreme, usisam pa ocetkam celu povrsinu cetkom sa gustim krastkim cekinjama od tvrde prirodne dlake. Svrha je da se otvore pore, i ociste od ostataka prasine. Probao sam brisanje krpom i u suvoj i u verziji sa nekim od rastvaraca, i iskustvo mi je da su rezlultati losiji.

Osmo nanosim neabrazivinim runom koje se u auto industriji koristi za ciscenje povrsina posle farbanja. Glavna prednost je sto ne upija osmo. Za daleko vece pobvrsine koristim plasticnu spahtlu samo za razvlacenje, ali opet poredjem neabrazivnim runom na kraju, posto daleko bolje kontrolise pokrivenost. U prvoj ruci ne utrljavam, ne ostavljam potpuno suvu povrsinu, i nanosim dosta osma na povrsinu koja treba da je pokrivena u potpunosti, ali nema potrebe da se sa nje cedi osmo. Ovo je potpuno suprotno od onoga sto fabrika preporucuje, ali iz mog iskustva daje najbolji finis.

Prvu ruku ostavljam da se susi 48 sati, 24 samo ako je vreme jako toplo i bez obzira na to sto Osmo izgleda kao da je suv. PO susenju prve ruke lagano predjem celu povrsinu sa granulacijom 320, ne skidajuci previse materilaja, sa ciljem da se skine osmo koji je ostao na povrsini. Druga opcija je prelazak finim brusnim runom, ali samo ako je pobvrsina pripremana ciklingom, i sa izrazernom strukturom.

Sledeca ruku nanosim opety istim materijalom, samo sto ovog puta rucno trljam povrsinu, maksimalno razvlaceci osmo. Nanosi se jako mala kolicina Osma, i utrljava, slicno postupku sa Engleskim uljem i rucno trljanim finisom.

Treca ruka se nanosi istovetno, a cetvrtu ruku nanosim pamucniom krpicom, uz znatno trljanje, sa samo nekoliko kapi OSma za popriulicno velike povrsine.

Cela procedura se naravno odnosi na finisiranje sa viskim sjajem, ako je finis mat, nema poboljsanja kvaliteta posle druge ruke.

OSmo je jako brz finis, i postize odlicne rezultate vrlo brzo. Prakticno postupak je gotovo istovetan kao i finisranje utrljanim uljem, samo sto je broj slojeva sa Osmom daleko manji za jednak efekat. Principi nanosenja su prakticno jednaki.

Probao sam nanosenje polirkom, koje nije dovelo do poboljsanja kvaliteta, a ni ustede vremena. Naprotiv, cak mi je utisak da je lakse pogresiti polirkom, posto ima tendenciju da ostavi tragove na finisu, kmoje posle ne m oze da skine. A pored toga, Osmo ulepi svaki pad za nanosenje do nivoa da je neupotrebljiv, pa to dodatno podize trosak, bez krajnjeg boljitka.
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Post by bepox »

BR wrote:
bepox wrote:BR,
Da li Osmo ulje prvo nanesete špahtlom pa "utrljate" polirkom ili imate neki drugi postupak ?
Izvinjavam se zbog kasnog odgovora, nisam video pitanje do sada. Direktan odgovor, mada ne potpuno tacan je ne, ne radim tako.

OSmo je po malo specifican finis sam po sebi, ali sa druge strane i slican tradicionalnoim finisima. Iako je to potpuno suprotno preporukama proizvodjaca, kvalitet finisirane povrsine Osmom raste kada se finis gradi na tradicionalan nacin, iz vise slojeva.

Prvo i osnovno za trajnost i izdrzljivost finisa je da se Osmo ne ponasa dobro na povrsinama koje su smirglane preko srednih granulacija. I za najsjaniji finis ne postoji nikakav napredak u sjaju povrsine sa smirglanjem preko 320, cak je i 240 ponekad dovoljno. Sve preko toga samo povecava osetljivost finisa na ostecenja, a ne donosi nikakvo povecanje kvaliteta.

Za pripremu povrsine za OSmo koristim dva metoda.

Ciklinge, ako je cilj maksimalno istaci strukturu drveta, sa minimalnim smirglanjem samo da se pokriju vidljive granice prolaza, samo sa jednom granulacijom, na nivou 240-320.

Klasicno slajfovanje, koristeci svaku granulaciju bez preskakanja, sa vrlo finim pomacima navise, koristeci svaku dostupnui granulaciju. Svako odstupanje od ovoga se svede na vise potrosenog vremena, ili finis koji izgleda losije. Opet, finalna granulacija je 320, nikako ne vise.

Svaki put na kraju pripreme, usisam pa ocetkam celu povrsinu cetkom sa gustim krastkim cekinjama od tvrde prirodne dlake. Svrha je da se otvore pore, i ociste od ostataka prasine. Probao sam brisanje krpom i u suvoj i u verziji sa nekim od rastvaraca, i iskustvo mi je da su rezlultati losiji.

Osmo nanosim neabrazivinim runom koje se u auto industriji koristi za ciscenje povrsina posle farbanja. Glavna prednost je sto ne upija osmo. Za daleko vece pobvrsine koristim plasticnu spahtlu samo za razvlacenje, ali opet poredjem neabrazivnim runom na kraju, posto daleko bolje kontrolise pokrivenost. U prvoj ruci ne utrljavam, ne ostavljam potpuno suvu povrsinu, i nanosim dosta osma na povrsinu koja treba da je pokrivena u potpunosti, ali nema potrebe da se sa nje cedi osmo. Ovo je potpuno suprotno od onoga sto fabrika preporucuje, ali iz mog iskustva daje najbolji finis.

Prvu ruku ostavljam da se susi 48 sati, 24 samo ako je vreme jako toplo i bez obzira na to sto Osmo izgleda kao da je suv. PO susenju prve ruke lagano predjem celu povrsinu sa granulacijom 320, ne skidajuci previse materilaja, sa ciljem da se skine osmo koji je ostao na povrsini. Druga opcija je prelazak finim brusnim runom, ali samo ako je pobvrsina pripremana ciklingom, i sa izrazernom strukturom.

Sledeca ruku nanosim opety istim materijalom, samo sto ovog puta rucno trljam povrsinu, maksimalno razvlaceci osmo. Nanosi se jako mala kolicina Osma, i utrljava, slicno postupku sa Engleskim uljem i rucno trljanim finisom.

Treca ruka se nanosi istovetno, a cetvrtu ruku nanosim pamucniom krpicom, uz znatno trljanje, sa samo nekoliko kapi OSma za popriulicno velike povrsine.

Cela procedura se naravno odnosi na finisiranje sa viskim sjajem, ako je finis mat, nema poboljsanja kvaliteta posle druge ruke.

OSmo je jako brz finis, i postize odlicne rezultate vrlo brzo. Prakticno postupak je gotovo istovetan kao i finisranje utrljanim uljem, samo sto je broj slojeva sa Osmom daleko manji za jednak efekat. Principi nanosenja su prakticno jednaki.

Probao sam nanosenje polirkom, koje nije dovelo do poboljsanja kvaliteta, a ni ustede vremena. Naprotiv, cak mi je utisak da je lakse pogresiti polirkom, posto ima tendenciju da ostavi tragove na finisu, kmoje posle ne m oze da skine. A pored toga, Osmo ulepi svaki pad za nanosenje do nivoa da je neupotrebljiv, pa to dodatno podize trosak, bez krajnjeg boljitka.
Hvala na odgovoru. Ako sam dobro razumeo, ulje se nanosi runom ali ručno ?
Last edited by bepox on 11 Nov 2020 13:01, edited 1 time in total.
Post Reply