Izlivanje smole

O radu sa epoksidnom smolom i slicnim materijalima.
Post Reply
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Izlivanje smole

Post by bepox »

Nakon što ste napravili odgovarajući kalup i pripremili drvo premazujući ga smolom na onim delovima gde će biti u kontaktu sa izlivenom smolom, dolazimo do koraka sa posebnim uzbuđenjem, a to je izlivanje epoksi smole.

Bez obzira na namenu, uvek kada je smola dvokomponentna potrebno je pridržavati se uputstva koje sadrži odnos mešanja komponenti. (Postoje i jednokomponentne epoksi i poliuretanse smole, ali su namenjene podovima ili služe kao razblaživači pa ih ovde nećemo detaljno opisivati).

U našem programu sve 2K smole, zavisno od namene imaju i različite odnose mešanja komponenti smole i učvršćivača, na primer: 100 : 30; 100 : 35; 100 : 50; 80 : 100; 100 : 55 itd.
Za svaku smolu je neophodno pridržavati se datog odnosa mešanja i na brojke gledati kao težinske, a ne zapreminske delove.

Na mnogim video snimcima sa interneta možete videti da, pogotovu Ameri, mešaju zapreminske odnose, ali je nama naš proizvođač dao ovakvu preporuku. Usput, preciznije je, a meni je to dovoljno razloga.

Dakle, 100 : 30 znači da se meša 100 g smole sa 30 g učvršćivača.

Odma ovde da kažemo i da je gustina smole 1,1 što znači da je 1 litar smole težak 1,1 kg.
Kada želite da izračunate zapreminu koja vam je potrebna za izlivanje nekog stola, služite se matematikom iz osnovne škole. Ali nije loše da se ponovi.
V= a x b x c
Lično, lakše mi je računanje u santimetrima, pa ću ovde dati takav primer.

Recimo da imamo neki klub stočić izliven samo od smole.

Dimenzije: 100 cm (d) x 60 cm (š) x 3 cm (v) = 18000 cm3= 18 litara x 1,1 (gustina) = 19,8 kg smeše smole i učvršćivača!
Dalje imamo običnu proporciju, mada ima i drugi način računanja.
100 : 30 = 130 odnosno, smola : učvršćivač = smeša

Dakle,
100 delova (g) smole u 130 delova (g) smeše = X g smole u 19,80 kg smeše
X = 100 x 19,8 /130 =15,23 kg smole
30 delova (g) učvršćivača u 130 delova (g) smeše = Y g učvršćivača u 19,80 kg smeše
Y = 30 x 19,8 /130 = 4,57 kg učvršćivača

Može i ovako:
Za smolu: Količnik smole i smeše (100/130) pomnožen količinom smeše koju treba da dobijemo (19,8 kg) = 100/130*19,8 kg = 15,23 kg smole
i
Za učvršćivač: Količnik učvršćivača i smeše (30/130) pomnožen kolčinom smeše koju treba da dobijemo (19,8 kg) = 30/130*19,8 kg= 4,57 kg učvršćivača

Težinu smole uvek pomnožimo sa gustinom (ρ=1,1) da bi dobili zapreminu i tako preciznije odredili koliko smole i učvršćivača nam je potrebno za određeni slučaj.

Ovde je dat primer rada sa smolom za visoke slojeve koja očvrsne nakon 72 časa, ima nisku toplotnu reakciju i zbog toga nema bojazni od pucanja smole. To je epoksi smola koja se izliva do temperature vazduha od maksimalnih 25 C! https://www.epoksi-smola.rs/proizvod/ep ... pohard-72/

Mi se trudimo da našim kupcima koji prvi put rade sa smolom damo što precizniju preporuku za neophodne količine u zavisnosti šta izlivaju. Kome nije jasno, slobodno neka pita. :)

Za one koji samostalno računaju: Kada računate površinu i imate krivudavu ivicu, što je vrlo čest slučaj kod River Table, trebalo bi da dodate još nekih 15% zbog krivina.

Međutim, bez obzira koju (našu) smolu koristite, preporučujemo uvek izlivanje u više slojeva! To ima višestruke prednosti, a nedostaci su što imate nešto duži proces rada (2-3 dana) i što se sa strane mogu videti blagi optički prelazi među slojevima.

Međutim, ti prelazi mogu da se ublaže tj. maskiraju kasnijim premazivanjem ivica, pogotovu ako radite sa smolom obogaćenom pigmentima.
Izlivanje velikih zapremina u jednom sipanju nosi veliki rizik da se dese razni problemi poput pucanja, talasa, preteranog nakupljanja usled stezanja itd. O ovome na internetu nećete pronaći gotovo ništa, uglavnom se sipanje smole prikazuje kao sipanje odjednom, mada često to nije prava istina.

A zašto je to toliko važno?

Prvo, epoksi smola koja spajanjem komponenti započinje svoj hemijski proces sa obaveznom propratnom toplotnom reakcijom po pravilu se greje više što su izliveni slojevi viši.
Drugo, smola se zbog visoko izlivenog sloja preterano skuplja, očvršćava sa „greškom“ i ima izraženo površinsko stezanje što rezutira nabiranjem i ružnjikavim izgledom.

Proizvođači najčešće kažu ovako:

„Visina izlivenog sloja je u direktonoj zavisnosti od ukupne količine smole koja se izliva. Naša smola može da se izliva i do 10 cm visine! „
Pa, lepo je to! Ali vam niko ne kaže koja je to ukupna količina. Naš proizvođač nam je za jednu konkretnu smolu rekao: Pa da, može da se izlije do 10 cm visine, ali u ukupnoj količine od jedne litre!

Evo te litre:

Image


Nema grešku, ni stezanje, ni skupljanje, ni pucanje, ništa, ništa što remeti tu lepotu i prozirnost.

Ali da izlijete 20, 30, 50 litara u u jednom sipanju i sloju od 10 cm i da smola očvrsne bez greške, talasa i ostane prozirna i bistra? Ne proključa i ne pukne?!
Imate takvu smolu? I ta smola je epoksi smola? - Dajte odma to, zaslužuje pažnju.

Mnogi ljudi na nekim našim probnim uzorcima koje im dam u ruke ne primete stvari koje meni bodu oči jer su moja očekivanja od epoksi smole velika! Očekujem prozirnost kao staklo, savršenstvo, nezamućenost, bez felera bilo koje vrste.

Može to da se izvede i sipanjem u slojevima uz adekvatne uslove!

Posmatranjem odozgo, te slojeve ne možete da primetite, osim ako vam se za maler nije zalepio neki komarac ili mušica pa je ostala tako zarobljena u prozirnoj smoli među slojevima. Ali, onda kažite da ste baš tako hteli i vrebali taj momenat ;) šalim se, možete burgijicom da probušite to mesto i nalijete smolu preko toga. Problem rešen.

Pod pretpostavkom da sam vas ubedila da prihvatite izlivanje smole iz više slojeva, počnite sa manjom količinom smole između drveta u kalupu, bukvalno par milimetara. Recimo max 3 litare za neki veći trpezarijski sto ili 1 litra za neki manji klub stočić.

Sačekajte da taj sloj očvrsne za nekih 8-12 časova (pri toplijem vremenu i znatno kraće, ali pazite da vam temperatura u prostoriji ne bude preko 25 C!), potom sipajte sledeći sloj. Imaćete već jedno mini iskustvo, uočićete eventualne propuste tipa: propuštanje kalupa, ako kalup nije u libeli, prašina u radionici i drugo.

Kad spomenuh prašinu, odma ovde da kažem i reč-dve o:

Uslovi za izlivanje smole i njeno čuvanje

Uslovi u prvom redu podrazumevaju temperaturu u prostoriji i temperaturu materijala i bitno je napomenuti da neke smole kristališu na temperaturama nižim od 10 C, neke čak i na 12-15 nisu baš najkvalitetnije za rad. Međutim, taj se problem lako rešava.

Smola ispod 20 C je dosta gušća, mogu se pojaviti i oni najsitiniji mehurići koji daju utisak zamućenosti pa se preporučuje rad u uslovima od oko 20 C -22 C.
Prostorija u kojoj izlivate smolu ne sme istovremeno da se koristi i kao radionica u kojoj obrađujete daske ili radite druge poslove sa prašinom u vazduhu! Logično je to, ali ipak nije loše da se napomene.

Ako ipak u nekom trenutku primetite sitne čestice prašine koje su pale i zalepile se na površinu - ne očajavate! Å mirglanjem i završnim obrađivanjem to će nestati. Kada prašina padne između slojeva, a radite sa bezbojnom ili prozirnom obojenom smolom, to će se videti i može predstavljati problem! Zato sebi obezbedite adekvatne uslove za taj period izlivanja.

Naša smola nema isparenja koja su opasna za udisanje i nije obavezna upotreba maske sa hemijskim filterima.
U vezi svih mera opreza i opsanosti kupovinom naše smole informisaćete se putem bezbednosnog lista na srpskom jeziku koji dostavljamo uz smolu.

Pigmenti, koncentrati, boje

Sa pretpostavkom da ćete prilikom izlivanja smole koristiti neki od pigmenata, boje ili koncentrata, ističemo da su metalik pigmenti malo zahtevniji jer su puni čestica dosta težih od smole i padaju na dno. Zbog toga nestane onaj prvobitan metalik efekat koji vidite kad pomešate metalik pigment sa smolom.

Image


Image


Tom problemu možete doskočiti, ali je bitan tajming. U nekom trenutku (zavisno od vrste smole, vreme može biti kraće ili duže) kada je smola već počela da se steže, štapićem ili drugim alatom (valjak, četka, zavisno od debljine sloja i predmeta obrade) prevrćite smolu. U tom trenutku smola je kao gušći med i metalik koji podižete sa dna neće ponovo tako brzo potonuti. Dakle, štapićem jednostavno krivudajte ili „šarajte“ kroz smolu da biste podigli čestice pigmenta na površinu.

Image


Ako obratite pažnju, na video snimcima sa neta možete uočiti kako je smola gušća kada prikazuju efekat metalik pigmenata nego u prvim scenama kada tek izliju smolu. Ono vreme između koje može biti od sat pa do 5-6 sati dok smola ne krene da se steže ne vidi se na snimku, ali u stvarnosti itekako postoji.

Å to se tiče istovetnosti boje metalik ili bilo kog drugog pigmenta i koncentrata, fotografije na našem sajtu vrlo verno prikazuju boju koju ćete u stvarnosti dobiti kada pigment pomešate sa smolom.
Za gornje slike metalik zeleni pigment rađeno je sa ovim: https://www.epoksi-smola.rs/proizvod/pi ... lene-boje/

Pričvrstite daske za kalup!

Koliko god da su daske teške ili da izlivate samo malo smole, uvek stegama pričvrstite daske za kalup!

Image
Last edited by bepox on 21 Jul 2020 09:24, edited 1 time in total.
User avatar
BojanBGD
Dodavač alata
Posts: 1
Joined: 05 Aug 2020 22:30

Post by BojanBGD »

Jel mogu talpe da se pričvrste silikonom za klup ?
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Post by bepox »

Pozdrav Bojane.
Izvinjavamo se što ste čekali na odgovor. Mi talpe nismo silikonom pričvršćivali za kalup. To radimo stegama i drvenim gredicama.
Last edited by bepox on 16 Aug 2020 17:43, edited 1 time in total.
User avatar
mrgradnja
Dodavač alata
Posts: 3
Joined: 26 Apr 2019 16:22

Post by mrgradnja »

Pre svega hvala vam na dobroj volji da se razjasne konačno svi oni montirani (skraćeni) snimci na You Tube koji stvaraju nedoumice. U tom smislu imao bi nekoliko pitanja, jer se i sam pripremam za eksperimente sa epoksidom.
1. Za isterivanje mehurića iz mase epoksida koriste se fenovi i gasni gorionoci, pa šta je bolje ?
2. Koja je tačno uloga acetona ili alkohola pri prskanju nalivene smole .
3. Postupak nalivanja sa više različitih boja istovremeno.
4. Da li je epoksid za podove paropropustan.

Hvala!
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Post by bepox »

Pozdrav mrgrdanja,

Å to se tiče vaših pitanja, ajmo redom:

1. Iz našeg iskustva za izbacivanje mehurića su mnogo bolji gasni gorionici. Može i onaj brener za kolače, na primer. Samo je bitno da plamen ne dodiruje smolu direktno. Dakle, do 2-3 cm iznad smole. Sa fenom je problem što vazduh mnogo “gura” smolu pa može poremetiti dizajn, ako se radi sa pigmentima ili već..

2. Å to se tiče acetona, mi ga koristimo za pranje posuda i alata sa kojim radimo. Prskanje smole acetonom nismo radili, ne znamo da li se to radi i ako se radi, zašto se radi?!
Å to se tiče alkohola, odnosno prskanja alkoholom koristili smo IZOPROPIL alkohol i on se koristi za dobijanje raznih efekata u smoli bojenoj metalik i drugim efektnim pigmentima.
Kada izlijete smolu po površini ( pod, medijapan, drvo...), na smolu se nanosi izopropanol tako što se mestimično puštaju sitne kapljice alkohola tj. izopropanola. Kada kapljica padne u bojenu smolu, na tom mestu se stvara efekat sličan onom kada na ulje ili istopljenu mast sipate kap tečnosti za sudove ( ne znam bolji opis (smiley) ). Probajte na nekom manjem uzorku smole, lepo izgleda. Možda sličan efekat daje i običan alkohol, nismo probali.

3. Å to se tiče postupka nalivanja više različitih boja istovremeno, tu nema neke posebne tehnike. Ako izlivate " River table" , možete dve različite boje izlivati sa dva suprotna kraja stola tako da se te dve boje "sudare" na sredini ili na nekom drugom mestu, gde vi to želite. Možete i više boja ali će se one u nekom momentu pomešati u jednom delu. Å to se tiče podova, tu je mogućnost još veća. Možete više boja istovremeno, boju preko boje, boju pored boje.... samo je stvar mašte i kreativnosti.

4. Prema našim informacijama, epoksi smola za podove kao i za ostalu primenu nije paropropusna. Epoksi smola se koristi za zaptivanje, kao i za popravku pukotina na branama hidrocentrala, za oblaganje unutrašnjosti rezervoara za vodu, naftu.... na kraju, kada se drvo priprema za nalivanje stolova i nakita, pre nalivanja se premazuje 2-3 puta deo koji se zaliva smolom da ne bi vazduh ili voda iz drveta ušli u smolu prilikom izlivanja. Sve navedeno govori u prilog tome da smola nije paropropusna, nema logike.

Nadamo se da smo vam bar malo pomogli.

Pozdrav,
Nenad
Last edited by bepox on 15 Sep 2020 13:50, edited 1 time in total.
User avatar
mrgradnja
Dodavač alata
Posts: 3
Joined: 26 Apr 2019 16:22

Post by mrgradnja »

Zahvaljujem se BEPOX-u na odgovorima . Svaka informacija je dragocena.
Sad vršim edukaciju sebe , pre nego što dogodine nastavim gradnju svojih objekata koji sada pauziraju (inostranstvo + korona) na žalost. Stvari koje sam planirao u vezi sa epoksidom su podovi i delovi nameštaja ( stolovi i frontovi kuhinje, ormana, itd).

Ovde ću predložiti plan za izradu podova od drvenih pločica po mom uverenju:

1. Hidroizolacija preko betonske podne ploče - plastobit + 10cm sokla po obimu prostorije.
2.Termoizolacija , tvrdi stiropor 15cm ( 30 gr) .
3. Cementna košuljica 4- 5cm što preciznije urađeno. Sušenje 3-4 nedelje da vlažnost padne na oko 12%.
4. Nanošenje prajmera valjkom i mase za izravnanje košuljice u sloju od 2- 8mm. Sušenje 2-5 dana zavisno od vremenskih uslova.
5. Čišćenje i usisavanje košuljice od nevezanog peska.
6. Nanošenje prajmera za epoksid valjkom.
7. Spravljanje epoksi smeše prema zadatom masenom odnosu za podne epokside uz sporo mešanje mešačem do 300 o/min tokom 5 minuta ukupne mase do 4kg po jednoj turi mešanja.
8. Razlivanje epoksida po podu ručno iz kante i ravnanje igličastim valjkom sa teleskopskom drškom od oko 3m. Debljina sloja je oko 2mm ako je podloga ravna ( ovo je bitno).
9. Ugradnja drvenih podnih pločica debljine 25mm nepravilnog oblika sa fugnama u sloj razlivenog epoksida (Služi kao lepak ) . Pločice sečene od suvog panja ili stabla iz šume ( vlažnost do 10%-čamovina) . Za sečenje pločica potrebna je brenta sa kvalitetnom trakastom testerom i većim brojem zuba pa je kasnije manje rada na brušenju.
10. Sačekati nedelju dana da sve očvrsne.
11. Pripremiti ponovo epoksid za podove sa bojom do punog zasićenja ( recimo u crno) i naliti sve fugne do vrha pločica ( koristiti špric ), ali ne i preko njih.
12. Sačekati nedelju dana i celu površinu prebrusiti sa šlajfericom za parket . Krenuti sa šmirglom od 320 do 4000 u koracima 320, 400,600,800,1200, 2000, 3000,4000.
13. Dalje je jasno da koristimo smešu prozirnog eposida za drvo koji pema opisanom postupku nanosimo u sloju oko 2mm, ponavlja se očvršćavanje smole i šmirglanje sa poliranjem.
14. Premaz završnim poliuretanskim bezbojnim lakom radi zaštite od UV zračenja može prema potrebi.

Ovde je korišćena smola za podove kao jeftiniji proizvod za lepljenje drveta i betona i fugovanje ( ako je to moguće ). To je i razlika od načina izrade recimo stolova,itd. Dat je samo grubi prikaz postupka koji je u svetu zaštićen raznim patentima pa su neke pojedinosti nepoznate kod izrade ove vrste podova koji su hit u svetu.

Prihvatam sve vaše savete iskustva u vezi sa ovim. Da li ste u BEPOKS-u radili nešto slično ?
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Post by bepox »

Mi samo prodajemo smole, pribor i alat. Za izradu stolova,laminaciju, industrijske i dekorativne podove kao i kameni tepih. Mi nismo izvođači radova ali imamo firme koje te radove izvode. Å to se tiče podova od epoksi smole, mi imamo prajmer, smolu za završni sloj kao i boje za istu. Sve naše smole su prozirne i boju mešate sami tako da se vidi da mi u našu smolu ne ubacujemo kvarcno brašno i boju da bi dobili na masi, kao što to rade neke firme koje prodaju smolu za podove. Proizvođač smole koju mi uvozimo preporučuje debljinu sloja za podove od 3 mm a koliko smo čuli, tako je i kod drugih proizvođača. E sad, kod nas je 1 kg smole stvarno 1 kg, bez ikakvih dodataka koji daju na masi. Å to se tiče industrijskih i dekorativnih podova, podloga je jako bitna. U ostalom kao i za sve podove. Pogotovo mora biti dobro zaptivena naročito po ivicama prostorije, na spoju zida i poda, da smola ne bi oticala kroz eventualne otvore.
Prajmer sa peskom pa onda završni sloj baš kao što ste vi opisali.
Na našem sajtu možete pogledati i kameni tepih, veoma atraktivni bešavni pod koji je hit u nemačkoj, francuskoj, češkoj,Italiji.... Sastoji se od drobljenog, zaobljenog pa bojenog granitnog kamena a kao vezivno sredstvo se koristi takođe smola. Sve to možete videti i uživo, kod nas u izložbenom prostoru. Imamo izložene industrijske i dekorativne sisteme epoksi podova. Ako želite, vi nas posetite i vidite kako to izgleda.

Pozdrav, Nenad.
Last edited by bepox on 16 Sep 2020 07:28, edited 1 time in total.
User avatar
mrgradnja
Dodavač alata
Posts: 3
Joined: 26 Apr 2019 16:22

Post by mrgradnja »

Da pogledao sam na vašem sajtu kameni tepih i druge stvari, malo liči na veštački kulir samo što je proziran to je razlika.
Ostalo je nejasno da li se kameni griz može zalivati i sa epoksidom osim sa poliutetanskom smolom i da li se takva smeša može koristiti za fugovanje fugni širine do 1cm i dubine 2cm obzirom na debljinu sloja.
Takođe je dobra ideja sa upotrebom kamenog tepiha za izradu bordura na podovima u kombinaciji sa laminiranim drvenim podom ili drvenim pločicama.
Å to se tiče posete vama , to je svakako u planu, ali kao što rekoh moji planovi se nastavljaju tek dogodine a dotle treba pribaviti još puno opreme, alata i drugih stvari za samostalan rad. Naravno nije samo epoksid u pitanju.
3D folije su ekstra za kupatilo ili bazen.
Zahvaljujem Nenadu na pojašnjenjima do sada.
User avatar
bepox
Precizni šegrt
Posts: 84
Joined: 13 Nov 2019 09:24
Location: Beograd
Contact:

Post by bepox »

Å to se tiče "kamenog griza", u ovom slučaju mešavine smole i kvarcnog peska, naravno da se može zalivati poliuretanom. Mi imamo i poliuretanski mat premaz kojim se premazuju podovi od epoksi smole. Å to se tiče fugovanja, smola za podove ne "trpi" visoka nalivanja, tj ispuca kada se naliva u sloju vecem od 2-3 mm.
Sa kamenim tepihom su mogućnosti neograničene što se tiče dizajna. To je opet stvar kreativnosti. Naš kameni tepih se nanosi u sloju od 4 do 6mm. Ne znamo da li može deblji sloj, nismo pokušavali ali pretpostavljam da nema nekog limita što se tiče ugradnje podova. Mislimo da ipak ne treba preterivati. Å to se tiče zidova, tu je preporučeni sloj od 4mm. Nikako više od toga.
Zalivanje 3D fotografija epoksi smolom je interesantno za gledanje. Mi kod nas u stanu to ne bismo radili. Nekako nam je to kič. I mislimo da bi nam dosadlio posle par dana. Ali, ukusi su različiti. Prvo, treba naći 3D fotografiju u toj rezoluciji. Ne možete baš svaku 3D fotografiju raditi u toj veličini na foliji. Treba biti oprezan jer se takve fotografije uglavnom kupuju. Znam da smo mi ovde, na našim prostorima " u svađi " sa autorskim pravima ali se na to na zapadu vodi računa i može neovlašćeno korišćenje takvih 3D fotografija da se sankcioniše.
A poseta nama, pa mi smo uvek u planu. Bilo da radite nešto iz našeg domena sad, za mesec ili za 6 meseci :) tako da, dođite. Čekamo vas.
Nenad
Post Reply