Da prvo razdvojimo dve potpuno suprotne stvari.
Jedna je osmo, koji samo lici na ulje, a ne ponasa se tako, a druga su ulja. Trenutno koristim osmo za sve i svasta, jer mi odgovara to sto postignem kvalitet na noivou ulja sa mnogo manje ulozenog truda, ali to ne znacvi da necu poceti da eksperimentisem i sa uljima kao osnovom, pa osmo preko toga, ili da se necu vratiti cistim uljima.
Da se vratimo na ulja. Kao sto i Osmo izgleda kao ulje,. a u sustini to nije, tako ima i mnogo drugih produkata koji izgledaju kao ulje, a to nisu, posto su u pitanju razredjeni lakovi, sa nekim dodatkom ulja. Meni je neka klasifikacija to da li mi se zalepe prsti kada nanosim neko od tih ulja, pa odstoji na rukama recimo 5 minuta. Ako se zalepe, i moram da skidam ulje razredjivacem, onda je u pitanju razredjen lak. Primeri su recimo Rustins Danish oil, ili Tru oil.
Druga grupa su recimo prava ulja, (da ne ulazimo u podelu kako koje ocvrscuje, i zasto) recimo laneni firnajz (koji je mesavina lanenog ulja i sikativa, tj katalizatora koji ubrzavaju ocvrscavanje) ili strand ulje (polimerizovanno laneno ulje, kuvano, koje ocvrscava u prisutvu vazduha) ili Tung ulje u nekom od oblika. Recimo kod nas nabavljivo Traolja, scalino tung ulje je je vec fabricki prilicno razredjeno, ali je generaln o pravo ulje.
Posto smo vec izdefinisali sta je sta, da recimno govorimo o ovoj zadnjoj grupi. Ako nekoga zanima, mozemo i o prethodnim, ali mislim da su ova iz zadnje najzanimljivija, jer daju najlakse kontrolisane rezultate.
MOje iskustvo sa cistim uljima je da ne voljuim razredjeno ni u prvoj ruci. Razlopg je psot, ako pricamo o zastiti, utisak mi je da bolju podlogu napravim nerazredjenim uljem, nego razredjenim. Princiop mi je da na pocetku, nanosim ulja koliko drvo upija u roku od nekoliko sati, i dok ulje ne pocne da se steze. Opcije nanosenja su ili potapanje, ili mazanje debljeg sloja, pa ponavljanje cim se vidi da je upilo. Kada ulje prestane da upija, a neki pokazatelj je recimo da veci deo poivrsine nije pokupio ulje posle 10-15 minuta, ili kada izvadim potopljenio element, prebrisem da ne bi ostajalo ulje po povrsini, i pustim da se ulje potpuno osusi. Recimo 48-72 sata, cak i do nedelju dana, sve dok sam siguran da je ulje vezalo.
Sledeci korak je ciscenje povrsine brusinim runom, od ostataka ulja koje je negde izaslo i osusilo se po povrsini. Prvi sloj posle toga je relativnop tanak, ali ne i vrlo tanak, jednostavno se povrsina namaze da bude pokrivena, pa se visak prebrise posle deset minuta. Susanje minimum 24 sata, i ponavljanje onoliko puta dok god delovi povrsine upijaju.
Posle 3-4-5-6- ruka, kada je povrsina zasicena, pocinjem sa nanosenjem finalnih slojeva, za izgled povrsine. Nanosim min imalnu kolicinu ulja, tako sto je dobro utrljam u povrsinu, cak i dlanom ruke. Ideja je da se cela povrsina zamasti hjatanjim mogucim slojem, a da se sav visak preko toga skine. U ovom delu finisa, nema koriscenja brusnog runa izmedju slojeva. Broj slojeva je dok mi ne dosadi, ili dok povrsina ne bude savrsena.
Za ilustraciju, mozda se neko seca,l evo jednog ruter rendeta koje sam radio pre nekoliko godina. Finis cist Zvezdin terpentin, nanet po prethodnom postupku. I danas izgleda identicno.
Mogu da ga slikam za koji dan, pa da vidimo razlike.
U sustini postupak kopji koristim za OSmo je identican, samo sa znatno manjim brojem ruku. Kod Osma jako je bitno popuniti mesta koja upijaju kao blesava na pocetku, dok ne stegne, posto se posle lepi i zeza. Pre svega mislim na endgrain, koji upija ko blesav, i stalno je zedan. I nema nanosenja rukom, posto je Osmo odvratno lepljiv.
Slicnui proceduru koristim i za kategoriju razredjenih lakova, nazovi ulja, sa tim sto ona zahtevaju jako brzo nanosenje rukom u rukavici ove zadnje obrade, i strogu paznju da je nanet najtanji moguci sloj, posto znaju da naprave tragove, koji uporpaste finis.
Evo jos jedne ilustracije, kako izgleda finis uljem. Ovoga puta je u pitanju neka moja mesavina na temu engleskog ulja za kundake, Laneno ulje + sikativi + alkanet koren, a procedura je optrilike onakva kakvu sam opisao, uz neke razlike sa punjenjem pora uljem i naknadnim vezivanjem, tj dodavanjem sikativa.
I cela prica izgl;eda bas ovako, posle dobrih 12 godina koriscenja, u pojedinim periodima i nekoliko sati dnevno. Cini mi se da imam zabelezene rezultate za 400 setova od po 60 dijabola, sto je recimo 400 sati bez ispustanja iz ruke, samo sa brisanjem krpom na kraju treninga. Opet mogu da slikam, da bi se videlo danasnje stanje. Mislim da sam ga u toku celig tog perioda samo jednom namazao ultra tankim slojem voska, i da na drsci nije bilo drugog odrzavanja.
Sad da ne zaboravimo, tema je o finisiranju epoksida, sto je cini malo specificnom. Pre svega zato sto epoksid ima nula upijanja ulja, i svo ulje koje se nanese mora da se osusi. Tako da nema pripreme, zapunjavanja, nego samo mazanja najfinijeg sloja, na odgovarajucu proipremu, sve u zavisnosti od toga sta se koristi.
Spremam se da napravim jedno ormnance, jer sam natrcao na komad kestena kome ce ono sto imam u glaviu pasti kao budali samar. Ideja je prilicnop Krenovska, ali sa komadom koji ce delimicno biti popunjen epoksidom pre negop sto ga rasecem u bookmatch vrata.
Evo slike, a vide se i skice gde ce biti ivice. U pitanuu je kesten, sa fidelback sarom. Ostaje samo da se cvor i inkluzije stabilizujui epoksidom pre secenja. I nece biti epoksida van opnoga sto treba stabilizovati, sve ostalo ce biti klasicna tradicionalna konstrukcija. NA kraju se nadam sasvim lepom ormaru okvirno 45x75