Page 1 of 2

Боје за фосилизовано дрво ?

Posted: 15 Jun 2020 11:56
by Стојан1974
Прво, поздрав свима вама. Ја сам нов члан форума. Драго ми је што овде постоји обиље информација које ме занимају. Хтео бих да вам поставим једно питање. јмам намеру да купим од једног човека фосилизовани храст стар пар хиљада година. Дебљина 6,5 см, ширина 60 см и дужина 80 см. Намерима ми је да дам неком ко има цнц машину да ми уради дуборез славске иконе. Занима ме, пошто се ради о дрвету изузетне тврдоће, да ли оно "Пије" премаз лака као неко обично дрво ? Ђта би било најбоље користити од лакова за такав тип дрвета са таквим особина. Негде сам читао да је најбоље дрво држати у врелом ланеном уљу нпр. сат времена па га пустити да се суши 12 сати и тајпоступак поновити три пута. Такође сам читао да постоје лакови које дрво упија а да притом не оставља никакав сјај. Да ли би можда тајлак требао да користим уместо ланеног уља ? Да ли је паметно такво дрво премазати и неким ватросталним лаком ? То питам јер имам намеру да икону дам мајстору који ће извршити позлату зланим листовима. Не знам да се сутра не деси да тајватростални лак крене да пуца и да ти златни листови крену да отпадају. Узгред, да ли је реална цена од 50 евра за комад таквог дрвета у димензијама 6,5 х 60 см х 80 см ?

Поздрав !

Posted: 15 Jun 2020 20:26
by ZASto
Kao prvo, upiši u profilu odaklr si, pravila foruma (pogledaj prvi red ispod naziva foruma)
Drugo, ja ikonu nikada ne bih lakirao. Moja je odrađena na bukvi i zaštićena je pčelinjim voskom.

Posted: 15 Jun 2020 20:49
by BR
Ako planiras pozlatu, duborez ne finisiras, posto nisu svi premazi kompatibilni sa svim naicinima pozlacivanja.

Oko toga sto ti hoces ima mnogo vise piutanja nego sto izgleda na prvi pogled. I mnogo nacina da krene pogresno. Od fosilnog hrasta na CNC-u, pa nadalje.

Posted: 15 Jun 2020 21:18
by maricaiivica
BR, zainteresovao si me :)
Sta vidis kao problem sa cnc-om i fosilnim hrastom?

Posted: 15 Jun 2020 21:29
by BR
Fosilni hrast je poprilicno nezgodan za obradu, posto su veze izmedju pojedinacnih vlakana slabe. a sama vlakna jaka.

Kad probas da ga radis sa vecinom klasicnih alata, zacepi se ocas posla, i podize poprilicno dugacke cepke. Na glodalici ista prica, mora da se radi jako sporo, sa minimalnim skidanjem materijala, i malim brzinama, a i onda su rezultati problematicni. Ono sto radi sa manje problema je rucno, sa jako ostrim dletom, ali to je vec drugi par opanaka.


Drugi problem sa fosilnim hrastom je sto kada udjes u talpu ne znas sta te ceka. Obicno ima puno pukotina, inkluzija. Ne znas na sta ces da naletis u dubini daske i kako ces to kasnije da uklopis u bilo sta drugo.

Posted: 15 Jun 2020 22:47
by maricaiivica
Do mene je prosle godine doslo par manjih komada, neki ostatci od nekog posla, koje sam rasecao na formatizeru i glodalicom rundovao (pravio neke lajsne/maske). Ovo je bilo drvo vadjeno iz Morave, u okolini Krusevca.
Nisam imao vecih problema ali prepoznajem to o cemu pricas. Mene je asociralo na termotretirano drvo, tako je i odlazilo u neku prasinu.

Posted: 15 Jun 2020 23:13
by BR
Upravo tako. Mnogo manji problem kada imas prave ivice ili ih obaras. KAda pocnes da izlazis iz ravne povrsine, problemi pocnu da se gomilaju. Moje iskustvo na krivim formama je na vrlo malim komadima, koji su zahtevali izuzetnu paznju, i stalno neko krpljenje supoerlekom onoga sto se zacepilo.

Mislim da su termotretiranje i fosilizacija u vodi prilicno slicni. Modifikuju se lignini, celuloze i hidroceluloze kod crnog hrasta u mulju i vodi, a kod termotretiranog drveta temperaturom, opet u nekom medijumu bez kiseonika. I jedno i drugo je prilicno otporno na truljenje, jer su prakticno hranljive materije u strukturi postale nesvarljive za mikroorganizme. No to sto je modifikovano i uklonjeno vezuje celjije, pa se je rezultat op[trilike slican.

No, kod termotretiranog drveta proces je pod kontrolom, pa je krajnji proizvod kompromis obradivosti i izdrzljivoti, a kod crnog hrasta iz Morave, sta ti se zalomi. Moze da bude komad koji je obradljiv, a moze da bude i katastrofa.

Definitivno nije materijal za male budzete i rad sa jednim komadom, posto mnogo toga moze da podje po losem. U kombinaciji sa nekim epoksidom, koji bi ga stabilizovao (meni to nije interesantno uopste,. ali je moderno) mislim da bi moglo, ali opet, to nije prica za ikone, bar po nekom mom shvatanju, mada tu nisam skoluvao..

Na kraju, kada sve uzmes u obzir, definitvno mnogo toga moze da podje naopacke, pogotovu sa nivoom znanja na nivou pitanja za vatrootporni lak. Sanse za razocarenje su mnogo vece nego za uspeh.

Posted: 16 Jun 2020 00:05
by Стојан1974
Схватио сам. Не треба да радим са фосилним храстом. Узгред. Ја сам из Ужица. Само ми реците који процес заштите дрвета да спроведем. Које све лакове да користим да би икона трајала што дуже.

Posted: 16 Jun 2020 00:19
by BR
Ne koristis lakove. Svakim lakom ces joj samo skratiti zivotni vek posto ce lak trajati manje od drveta. Tako nesto ne iznosis iz kuce, a nezasticeniu komadi prezive i nekoliko stotina godina po crkvama i manastirima. Ulje da, ali ne mislim da si to u stanju da naneses kako treba bez iskustva.

Ako se stavlja zastita mora da bude kompatibilna sa pozlatom. Ko zna sta ce koristiti onaj ko ti radi pozlatu kao podlogu za nju. Akrilni ili uljani mikstion, ili boilus. (Mopgu da pretpostavim, sa obzirom na diskusiju, ali to nije bitno)

Dakle, ukratko, ne diraj nista.

Posted: 16 Jun 2020 05:16
by mbole
Jos uvek nisi u profilu upisao odakle si.

Posted: 16 Jun 2020 10:11
by Стојан1974
BR wrote:Ne koristis lakove. Svakim lakom ces joj samo skratiti zivotni vek posto ce lak trajati manje od drveta. Tako nesto ne iznosis iz kuce, a nezasticeniu komadi prezive i nekoliko stotina godina po crkvama i manastirima. Ulje da, ali ne mislim da si to u stanju da naneses kako treba bez iskustva.

Ako se stavlja zastita mora da bude kompatibilna sa pozlatom. Ko zna sta ce koristiti onaj ko ti radi pozlatu kao podlogu za nju. Akrilni ili uljani mikstion, ili boilus. (Mopgu da pretpostavim, sa obzirom na diskusiju, ali to nije bitno)

Dakle, ukratko, ne diraj nista.
Добро. Ја нећу дирати ништа, него ми овајиконописац каже да он користи прво премаз пчелињег воска преко даске па тек онда креће са сликањем. Е сад ја нешто као лаик размишљам, пошто се ради о дуборезу, једино кад урадим дуборез, да истопим восак на ватри па да премажем већ урађени дуборез, пошто у хладном стању не бих могао преко дубореза јер има кривине. Мислим да не би могао да зађе у сваки угао. Ђта мислите ?

Posted: 16 Jun 2020 15:59
by mbole
Ti si bas navalio da necim to namazes :)

Lepo ti napisa BR... ne diraj... ostavi ga takvo kakvo je.
Nece ta ikona stajati na kisi, vetru i suncu.
Redovno brisi prasinu, i nista vise.

Posted: 16 Jun 2020 16:09
by BR
Pcelinji9 vo0sak pa onda boja? A bopja se hvata na sta? Ne veruj svemu sto ti kazu "majstori" vise od pola se krije.

Da je duborez radjen dletom, ne bih ga mazao nisacim, osim sto bih ga istrljao strugotinom. Kod CNC-a trljanje strugotinom ne pomaze, posto je povrsina drugacija, nije iz reza.

Sa tvojim nivoom znanja, ne mazi ni sa cim. Bilo kakvo mazanje zahteva iskustvoi i prepoznavanje problemna sto je vestina koja se ne stice na prvom komadu. A i ovako ce ti trajati dozivotno.

Posted: 16 Jun 2020 16:51
by Стојан1974
Добро. Слушаћу шта ви кажете. Нећу мазати нисачим.

Posted: 17 Jun 2020 16:21
by ZASto
Ovako izgleda ikona zaštićena pčelinjim voskom.
https://cloud.mail.ru/public/6wL1/2keg8JtuY
Inače, vosak se ne topi na vatri već u posudi koja je postavljena u drugu posudu sa vodom i temperaturu održavaš na 70-80 stepeni.
I sama ikona mora da bude "predgrejana" da se vosak prilikom nanošenja ne bi brzo hladio. Suvišan vosak zagrevaš pomoću fena za kosu i uklanjaš papirnim upijajućim ubrusima