farbanje namještaja

Kako farbati, lakirati drvo, MDF. Pitajte sve o bojama, lakovima, farbama, bajcu. Gde kupiti i slično.
Post Reply
User avatar
munja
Pred-majstorsko zvanje
Posts: 239
Joined: 02 Feb 2011 21:06
Location: Velika Gorica, HR

farbanje namještaja

Post by munja »

Pozdrav!

imam opet glupo pitanje :)

ako bi npr, napravio neki komad namještaja, od drveta (recimo jelovine) ili šperploče i htio bih ga pofarbati, kako to izvesti???
imam jedan kupljeni stol od drveta doma koji je tako fini, glatki, kao da je nekakav uljani finiš gore ili tako nešto, a baš se osjeti sloj tog nečega.
također imam i nešto starijeg namještaja (iz 80ih ako se ne varam) koji isto ima kao nekakav sloj nečega na sebi i boja mu je crna (na stolu je bezbojna, odnosno boja drva)

sad recimo ako bi ja to nešto napravio i htio u npr boji mahagonija ili oraha ili nešto, mogu li sa lazurom dobiti boju? šta staviti na nju da bude onak lijepi finiš? i da je otporno. Moj ranije spomenuti stol je svašta proživio i još nema niti jedne udubine. kako to postići??

nadam se da ste me shvatili :)

hvala unaprijed :)
User avatar
mbole
Profesor
Profesor
Posts: 15035
Joined: 22 Oct 2007 01:26
Location: Batajnica, Zemun

Post by mbole »

Od jelovine ako ga napravis, tesko da nece dobiti udubljenja, jer je jednostavno sama jelovina mekana. Mozes staviti koliko god hoces otporan i tvrd lak, dzaba ako podloga ne drzi. Ili ce se lak uviti sa udubljenjem na jelovini ili ce prsnuti (zavisi koji lak se upotrebi).
Sper je vec druga prica.

Izbor boja, lakova i bajceva je ogroman, a sta ces upotrebiti zavisi od puno faktora: cena, zeljeni izgled, potreban alat, namena...

Odgovarajuci ton mozes dobiti bajcem. Sadolin odnosno lazura nije isto sto i bajc. Bajc samo daje ton drvetu, a sadolin je istovremeno i zastitno sredstvo.
Ako zelis da lakiras posle toniranja, bolje koristi bajc (vodeni ili alkoholni), posto si onda siguran da hemija iz laka nece reagovati sa hemijom koja je koriscena za torniranje. Kod lazura to nije slucaj. Moze da prodje, ali ne mozes da budes siguran.

Za "bojenje" odnosno farbanje neprovidnim lakovima, vazi isto sto i za providne. Izbor je jako veliki.

Otprilike glavni izbor se svodi na:
Uljane - stara tehnologija, dugo susenje, smrad, ali moze lako da se nanese cetkom i da se fino razlije. Boje zute vremenom.
Vodeni akril - Izuzetno elasticne, ali ne toliko tvrde (iako tvrdje od uljanih). Nema razredjivaca (obicna voda), ne smrde, suse jako brzo, ali ih je tesko naneti cetkom a da se dobije lepo razlivena povrsina. Ne mogu da imaju "sljasteci" 100% sjaj.
Poliuretani - ozbiljna hemija, najcesce dvokomponentni, izuzetno otporni na habanje, visoka tvrdoca, izbor od potpunog mata do 100% sjaja. Naravno i najskuplji, traze nanosenje pistoljem... Idealni upravo za povrsine stolova koji si pomenuo, upravo zbog tvrdoce.
Imas jos dvokomponentne akrile, mada se oni retko koriste na drvetu, egzotike poput epoksida...

neki moj predlog: Ako novcanik dozvoljava: poliuretan, ako ne onda vodeni akril.
User avatar
munja
Pred-majstorsko zvanje
Posts: 239
Joined: 02 Feb 2011 21:06
Location: Velika Gorica, HR

Post by munja »

hvala profesore, ovo je školovanje :)
User avatar
Southzion
Zarezivač olovaka
Posts: 15
Joined: 11 Jul 2009 01:47
Location: Uzice

Post by Southzion »

Poliuretan mozes nanositi i valjkom za lakove, 90 % posla se svodi na pripremu podloge...tako da brusenje ti ne gine, pocetno brusenje P180-240
zavrsno P-360-400 Sto veci broj P, sitnija su zrna, samim tim finije izbrusena povrsina.
Post Reply