Multi slot mortising-složna braća kuću grade
Multi slot mortising-složna braća kuću grade
Ove zime odlučio sam napraviti slot mortiser.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ciXplz3SrMk[/youtube]
Detaljno sam proučio način izrade i krenuo u akciju.Pošto mi neke stvari nisu bile jasne, tražio sam savjet od sveznajućeg Mboleta. Ne samo da mi je dao savjete, nego i napravio navojno vreteno, maticu M10x1 sa 10 stranica umjesto 6, t-nut, urezao navoj u mašinskoj plastici, nabavio ležaj i ostale đinđurije na tom vretenu.
Sprava je jučer isprobana i radi savršeno. Na vertikalnoj podjeli čitam cm, gore na drvenom zupčaniku mm, na kurbli desetinke mm.
Za utor-pero, spoj cinkovanjem, i ko zna za što još idealna mašina, laka za rukovanje, brza priprema, užitak za rad. Evo slika: faze izrade, gotov stroj i neke probe.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ciXplz3SrMk[/youtube]
Detaljno sam proučio način izrade i krenuo u akciju.Pošto mi neke stvari nisu bile jasne, tražio sam savjet od sveznajućeg Mboleta. Ne samo da mi je dao savjete, nego i napravio navojno vreteno, maticu M10x1 sa 10 stranica umjesto 6, t-nut, urezao navoj u mašinskoj plastici, nabavio ležaj i ostale đinđurije na tom vretenu.
Sprava je jučer isprobana i radi savršeno. Na vertikalnoj podjeli čitam cm, gore na drvenom zupčaniku mm, na kurbli desetinke mm.
Za utor-pero, spoj cinkovanjem, i ko zna za što još idealna mašina, laka za rukovanje, brza priprema, užitak za rad. Evo slika: faze izrade, gotov stroj i neke probe.
Ako ti je glodalo 6mm, jednostavno okrenes "kurblu" tako da se pomeri za 12mm (12 krugova). Posto nema nikakvog lufta, a preciznost podele je u 0.1mm, nema ni potrebe za indeksiranjem.
Stolari su navikli na generalno neprecizne masine, i "odokativno" podesavanje. Neprecizne u smislu da je obicno najfinija podela ne stolarskim masinama 1mm, sto je u sustini jako grubo. Usled toga se najcesce i koriste "indeksiranja", relativne mere i podesavanja "u odnosu na nesto". Ovo je projektovano vise kao metalska masina sa tacnim, preciznim podelama.
Stolari su navikli na generalno neprecizne masine, i "odokativno" podesavanje. Neprecizne u smislu da je obicno najfinija podela ne stolarskim masinama 1mm, sto je u sustini jako grubo. Usled toga se najcesce i koriste "indeksiranja", relativne mere i podesavanja "u odnosu na nesto". Ovo je projektovano vise kao metalska masina sa tacnim, preciznim podelama.
Mbole je u pravu.Na vrhu obratka, kada nož dotakne obradak pročitaš skalu i oduzimaš za duplu debljinu glodala. Na onoj kurbli što okreće navojno vreteno podjela na desetinke je dosta razmaknuta, tako da nožeš procjenjivati stotinku.metabo wrote:Gledam malo ove zube za nazubljen spoj...
Da li imaš neki sistem za "indeksiranje" ili za svaki zub posebno podešavaš pomeraj glodalice?
- diplmajstor
- Majstor
- Posts: 298
- Joined: 30 Apr 2009 09:59
- Location: Zemun
- Contact:
auu izgleda da je fasovala makita i kais od zene.:lol::lol:,bogami svaka cast.
da li je moguce to odraditi u metalnoj varijanti(ili je fora da bude drveno.)
cisto pitam zbog trajnosti(da ne prolijes kafu ili casu soka pa da nabubri)..pa da vise nebude precizna???
pozdrav!!!
da li je moguce to odraditi u metalnoj varijanti(ili je fora da bude drveno.)
cisto pitam zbog trajnosti(da ne prolijes kafu ili casu soka pa da nabubri)..pa da vise nebude precizna???
pozdrav!!!
Last edited by singer on 31 Jan 2010 21:56, edited 1 time in total.
Nema tog industrijskog giganta od koga mi ne mozemo napraviti malo ili srednje preduzece!!!
Na netu (http://woodgears.ca/slot_mortiser/index.html) postoje detaljni planovi, ali oni se placaju, i pod copyright-om su.
U sustini i bez detaljnih planova, na osnovu onoga sto je dato na sajtu moze da se napravi uz sasvim malo razmisljanja.
Najveci problem je vreteno i odgovarajuca matica. Kanadjanin je mogao da iskoristi zgodno kupovno koje se fino uklapa u colovne mere (3/8" precnika, sa korakom 1/16") . Nazalost ne postoji zgodno milimetarsko vreteno. M6 ima korak 1mm, ali je pretanko. M10 koji je dovoljno debeo ima korak 1.5mm sto je nezgodno. Zato smo i pravili vreteno M10X1 i odgovarajucu maticu od bele masinske plastike (odlicna je za ovo posto potire sve zazore). Naravno sa nestandardnim navojem sleduje da i sve ostale matice (a ima ih nekoliko) moraju da se prave. Ne moze se naci u prodavnici T-nut M10X1, pa je i on pravljen. Ako se dobro secam ima sve skupa 3 matice, jedna T-matica, i plasticna vodeca matica kojoj treba urezati navoj. Plus naravno smo vreteno.
Konstrukciju smo u tom delu malo "popravili", posto to nije povecavalo troskove (ili bar ne nesto bitno). Recimo umesto obicnog jednorednog kuglicnog lezaja stavili smo radijalno-aksijalni koji nema bas nikakvog zazora duz ose vretena (obican kosta 1.5 evra, a ovaj kosta sva 3 evra tako da se ne isplati uzimati obican). Kanadjanin je namotavao izolir traku preko standardnog colovog vretena (3/8") da bi fino centrirao lezaj, a mi smo mogli da precizno napravimo dosed posto je vreteno i onako radjeno na strugu. Originalno je lezaj samo utisnut u zabusenje u horizontalnoj dasci i oslanja se na tezinu glodalice da bi ga drzala na mestu, a mi smo napravili jednu metalnu plocicu koja ga lepo fiksira.
Posto je taj deo razlicit od originalnog, mislim da ne krsimo autorska prava ako ovde postavim crtez samog vretena i odgovarajucih matica, kako bi oni koji su zainteresovani mogli da ga urade kod nekog strugara. Videcu da doteram malo taj crtez kako bi sve mere bile lepo date pa cu ga postaviti. Jedino duzinu vretena treba menjati u zavisnosti od konkretne glodalice koja se koristi kako bi se zadrzalo dovoljno hoda gore-dole. Naravno toj duzini treba prilagoditi i visinu bocnih dasaka i sipku duz koje klizi nosac glodalice.
Ovaj "zupcanik" koji je na vrhu, je tu samo kao pokazivac, koji broji pune okretaje vretena. Kompletno podesavanje visine se izvodi vretenom.
Naravno moguce je konstrukciju napraviti od metala, ali je mnogo komplikovanije, a ovo je sasvim dovoljno cvrsto. Odnosi duzine i debljine dasaka su takvi da nema nikakvog uvijanja.
Ustvari, najveca nauka i glavni "trik" konstrukcije je u koriscenju teleskopskih klizaca za fioke kao preciznih vodjica za pomeranje po X i Y osi (levo-desno i napred-nazad).
Koriscena je mala makitina glodalica 3620, koja je dosta nezgodnija za kacenje od one koju je koristio Kanadjanin, ali ovde gotovo da i nema da se kupi glodalica sa okruglim telom kakve se uglavnom prodaju sa one strane bare. Ako se dobro secam Ivan je napravio odgovarajuci dosed za rucke, jednu od rucki probusio i kroz nju prisrafio za nosac, a druga strane je pritegnuta parcetom flaha i sa dva srafa. Taj deo mora da se "izmislja" u zavisnosti od glodalice do glodalice, posto svaka ima malo drugaciji oblik, i drugo mesto gde ju je zgodno stegnuti. Treba voditi racuna i da se ne zatvore otvori za hladjenje, da prekidac ostane dostupan da...
U sustini i bez detaljnih planova, na osnovu onoga sto je dato na sajtu moze da se napravi uz sasvim malo razmisljanja.
Najveci problem je vreteno i odgovarajuca matica. Kanadjanin je mogao da iskoristi zgodno kupovno koje se fino uklapa u colovne mere (3/8" precnika, sa korakom 1/16") . Nazalost ne postoji zgodno milimetarsko vreteno. M6 ima korak 1mm, ali je pretanko. M10 koji je dovoljno debeo ima korak 1.5mm sto je nezgodno. Zato smo i pravili vreteno M10X1 i odgovarajucu maticu od bele masinske plastike (odlicna je za ovo posto potire sve zazore). Naravno sa nestandardnim navojem sleduje da i sve ostale matice (a ima ih nekoliko) moraju da se prave. Ne moze se naci u prodavnici T-nut M10X1, pa je i on pravljen. Ako se dobro secam ima sve skupa 3 matice, jedna T-matica, i plasticna vodeca matica kojoj treba urezati navoj. Plus naravno smo vreteno.
Konstrukciju smo u tom delu malo "popravili", posto to nije povecavalo troskove (ili bar ne nesto bitno). Recimo umesto obicnog jednorednog kuglicnog lezaja stavili smo radijalno-aksijalni koji nema bas nikakvog zazora duz ose vretena (obican kosta 1.5 evra, a ovaj kosta sva 3 evra tako da se ne isplati uzimati obican). Kanadjanin je namotavao izolir traku preko standardnog colovog vretena (3/8") da bi fino centrirao lezaj, a mi smo mogli da precizno napravimo dosed posto je vreteno i onako radjeno na strugu. Originalno je lezaj samo utisnut u zabusenje u horizontalnoj dasci i oslanja se na tezinu glodalice da bi ga drzala na mestu, a mi smo napravili jednu metalnu plocicu koja ga lepo fiksira.
Posto je taj deo razlicit od originalnog, mislim da ne krsimo autorska prava ako ovde postavim crtez samog vretena i odgovarajucih matica, kako bi oni koji su zainteresovani mogli da ga urade kod nekog strugara. Videcu da doteram malo taj crtez kako bi sve mere bile lepo date pa cu ga postaviti. Jedino duzinu vretena treba menjati u zavisnosti od konkretne glodalice koja se koristi kako bi se zadrzalo dovoljno hoda gore-dole. Naravno toj duzini treba prilagoditi i visinu bocnih dasaka i sipku duz koje klizi nosac glodalice.
Ovaj "zupcanik" koji je na vrhu, je tu samo kao pokazivac, koji broji pune okretaje vretena. Kompletno podesavanje visine se izvodi vretenom.
Naravno moguce je konstrukciju napraviti od metala, ali je mnogo komplikovanije, a ovo je sasvim dovoljno cvrsto. Odnosi duzine i debljine dasaka su takvi da nema nikakvog uvijanja.
Ustvari, najveca nauka i glavni "trik" konstrukcije je u koriscenju teleskopskih klizaca za fioke kao preciznih vodjica za pomeranje po X i Y osi (levo-desno i napred-nazad).
Koriscena je mala makitina glodalica 3620, koja je dosta nezgodnija za kacenje od one koju je koristio Kanadjanin, ali ovde gotovo da i nema da se kupi glodalica sa okruglim telom kakve se uglavnom prodaju sa one strane bare. Ako se dobro secam Ivan je napravio odgovarajuci dosed za rucke, jednu od rucki probusio i kroz nju prisrafio za nosac, a druga strane je pritegnuta parcetom flaha i sa dva srafa. Taj deo mora da se "izmislja" u zavisnosti od glodalice do glodalice, posto svaka ima malo drugaciji oblik, i drugo mesto gde ju je zgodno stegnuti. Treba voditi racuna i da se ne zatvore otvori za hladjenje, da prekidac ostane dostupan da...
Evo dovodim u red crtez vretena sa svim "drangulijama" koje idu na njega.
Za pocetak evo par slicica (jos nisam iz modela napravio detaljne crteze).
Najpre kako to izgleda "u prostoru":
A onda par normalnih projekcija:
Videcu da dam dimenzije za dve verzije:
1. fina verzija koja ima i gornji deo vretena (ovaj gde se kaci tocak) sa navojem M10X1
2. grublja verzija koja na gornjem delu ima standardan navoj M10 (M10X1.5)
Fina verzija moze lepse da se pritegne, svi delovi ce biti lepo tacno u osi, ali onda dosta toga mora da se pravi posto recimo maticu za M10X1 ne mozete da tek tako pronadjete u prodavnici, a T-matica mislim da i ne postoji sa tim navojem.
Gruba verzija ce imati vece zazore na navoju, nece sve biti bas tako fino slozeno, ali se mogu koristiti standardni delovi iz prodavnice (matice, T-matica...)
Dosta mera je "promenjljivo" posto zavisi od konkretne glodalice koju koristite, od recimo burgije koju imate...
Na primer ako imate burgiju za sarke 25mm, a nemate onu od 20mm, plasticnu maticu napravite sa spoljasnjim precnikom 25. I obrnuto ako imate burgiju 20 pravite je sa spoljasnjim precnikom 20mm.
Vreteno je na gornjem delu namerno napravljeno duze nego sto je neophodno, kako bi nakon sto je sve sklopljeno moglo da se otkrati na konacnu tacnu meru. Ta mera zavisi od recimo debljine daske koju koristite za tocak. Ne bi trebalo da viri iz tocka (jer ce smetati i zakacinjati vas po ruci dok oga okrecete), ali mora da punom duzinom uhvati navoj na ovoj matici sto je na vrhu.
Lezaj koji je koriscen je 3200 (dvoredni sa ugaonim kontaktom). Jako je pozeljno da bude sa plasticnim zaptivkama (zbog prasine). Cena je oko 300 Din (3 Eur) za NN firmu. SKF je naravno skuplji i bolji, ali ovde stvarno nema potrebe za njim. Moze se koristiti i 5200 (razlikuju se u debljini za 0.3mm), zavisi sta ima u obliznjoj radnji, ali cini mi se da je on nesto skuplji. Dosed je pravljen tako da moze da se postavi bilo koji od ova dva. Kada vam strugar bude radio vreteno, odnesite mu lezaj da bi mogao da ga fino napasuje.
Ova "cudna" matica koja se nalazi tik iznad lezaja, treba da posluzi kao "zvucno-taktilni" pokazivac (al sam mu smislio naziv ).
Secate se onih finih potenciometara na skupljim audio uredjajima koji su imali "klik" izmedju podeoka. E ovo bi trebalo isto tako da radi. Nazalost u prvoj verziji se nije bas proslavilo, ali videcemo da li je problem u materijalu (originalno je pravljena od aluminijuma i nije eloksirana, posto nigde nisam nasao nekog da to radi, a u kucnoj radinosti ce eloksiranje da saceka prolece, tako da je dosta mekana), ili cemo morati da tu jos malo menjamo konstrukciju, pa da je recimo pravimo sa 5 strana, ili da malo drugacije napravimo plocicu koja "klikce" preko nje.
Ako je desetostrana onda imate "klik" na svakih 0.1mm, ako je petostrana, onda je klik na svakih 0.2mm.
Za pocetak evo par slicica (jos nisam iz modela napravio detaljne crteze).
Najpre kako to izgleda "u prostoru":
A onda par normalnih projekcija:
Videcu da dam dimenzije za dve verzije:
1. fina verzija koja ima i gornji deo vretena (ovaj gde se kaci tocak) sa navojem M10X1
2. grublja verzija koja na gornjem delu ima standardan navoj M10 (M10X1.5)
Fina verzija moze lepse da se pritegne, svi delovi ce biti lepo tacno u osi, ali onda dosta toga mora da se pravi posto recimo maticu za M10X1 ne mozete da tek tako pronadjete u prodavnici, a T-matica mislim da i ne postoji sa tim navojem.
Gruba verzija ce imati vece zazore na navoju, nece sve biti bas tako fino slozeno, ali se mogu koristiti standardni delovi iz prodavnice (matice, T-matica...)
Dosta mera je "promenjljivo" posto zavisi od konkretne glodalice koju koristite, od recimo burgije koju imate...
Na primer ako imate burgiju za sarke 25mm, a nemate onu od 20mm, plasticnu maticu napravite sa spoljasnjim precnikom 25. I obrnuto ako imate burgiju 20 pravite je sa spoljasnjim precnikom 20mm.
Vreteno je na gornjem delu namerno napravljeno duze nego sto je neophodno, kako bi nakon sto je sve sklopljeno moglo da se otkrati na konacnu tacnu meru. Ta mera zavisi od recimo debljine daske koju koristite za tocak. Ne bi trebalo da viri iz tocka (jer ce smetati i zakacinjati vas po ruci dok oga okrecete), ali mora da punom duzinom uhvati navoj na ovoj matici sto je na vrhu.
Lezaj koji je koriscen je 3200 (dvoredni sa ugaonim kontaktom). Jako je pozeljno da bude sa plasticnim zaptivkama (zbog prasine). Cena je oko 300 Din (3 Eur) za NN firmu. SKF je naravno skuplji i bolji, ali ovde stvarno nema potrebe za njim. Moze se koristiti i 5200 (razlikuju se u debljini za 0.3mm), zavisi sta ima u obliznjoj radnji, ali cini mi se da je on nesto skuplji. Dosed je pravljen tako da moze da se postavi bilo koji od ova dva. Kada vam strugar bude radio vreteno, odnesite mu lezaj da bi mogao da ga fino napasuje.
Ova "cudna" matica koja se nalazi tik iznad lezaja, treba da posluzi kao "zvucno-taktilni" pokazivac (al sam mu smislio naziv ).
Secate se onih finih potenciometara na skupljim audio uredjajima koji su imali "klik" izmedju podeoka. E ovo bi trebalo isto tako da radi. Nazalost u prvoj verziji se nije bas proslavilo, ali videcemo da li je problem u materijalu (originalno je pravljena od aluminijuma i nije eloksirana, posto nigde nisam nasao nekog da to radi, a u kucnoj radinosti ce eloksiranje da saceka prolece, tako da je dosta mekana), ili cemo morati da tu jos malo menjamo konstrukciju, pa da je recimo pravimo sa 5 strana, ili da malo drugacije napravimo plocicu koja "klikce" preko nje.
Ako je desetostrana onda imate "klik" na svakih 0.1mm, ako je petostrana, onda je klik na svakih 0.2mm.